Ez a tragédia is rávilágít arra, hogy a hajózással kapcsolatos szabályozásokat tovább kell szigorítani – nyilatkozta a PestiSrácok.hu-nak Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke. A szakértő szerint a Dunán utazó hajók száma az elmúlt tíz-tizenöt évben megtízszereződött, ami már önmagában balesetveszélyes.
Szerda este két hajó ütközött össze a Dunán, a Parlamentnél. Az egyik, a Hableány hét másodpercen belül felborult és elsüllyedt, 35 ember volt a fedélzeten, 33 dél-koreai turista és a két fős személyzet. Legalább hét ember meghalt, hét személyt kórházban ápolnak, 21 embert még keresnek. A turisták között egy hatéves gyerek és egy hetvenes éveiben járó férfi is volt. A mentést nehezítik a rossz látási viszonyok és a megáradt folyó erős sodrása. A hajóroncsot éjjel fél kettő körül találták meg a Margit híd közelében. Az utasszállító kapitányát az éjszaka kihallgatta a rendőrség, az ügyben büntetőeljárás van folyamatban.
A tragédiával kapcsolatban megkerestük Bencsik Attilát, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnökét, aki portálunknak elmondta: műszaki és emberi hiba is okozhatta a balesetet. Hozzátette: esti időpontban, szakadó esőben, erősen áramló Dunánál a hajók manőverképessége romlik, nehezebben kormányozhatóak, ez rendkívüli odafigyelést igényel, így elég egy kisebb hiba, vagy nem odafigyelés, és máris megtörténhet a tragédia. A szakértő úgy gondolja, az történhetett, hogy a Hableány a szállodahajó elé fordulhatott, amely feltételezése szerint maga alá gyűrhette a kisebb hajót. Bencsik Attila hangsúlyozta azt is, hogy a hajóközlekedésnek megvannak a szabályai: például az, hogy „egy hegymenetben haladó hajó útját hány méteren belül szabad keresztezni, és hány méteren belül van az, hogy ez már tilos”.
A sajtóban olyan nyilatkozat is megjelent, hogy az esti sétahajózás rendkívül veszélyes és be kéne tiltani. A Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke portálunknak ezzel összefüggésben hangsúlyozta: a lényeg nem az, hogy az esti sétahajózást be kellene tiltani, vagy nem, hanem arról van szó, hogy a Dunán utazó hajók száma az elmúlt tíz-tizenöt évben megtízszereződött és ma már körülbelül 160-180 szállodahajó közlekedik Budapest felé, ami már önmagában balesetveszélyes – mondta Bencsik Attila, hozzátéve, hogy ezt a veszélyt felismerve, a kabinos hajók (ilyen volt a balesetben érintett utasszállító, amely nem sétahajózást végzett) számára már hoztak egy olyan szabályt, hogy ezekkel a hajókkal nem lehet sétahajózást végezni. Ez a tragédia rávilágít arra, hogy a szabályozásokat tovább kell szigorítani – tette hozzá a szakértő.
Vezető kép: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS