
Az ukrajnai háború miatt a régi ellátási útvonalak elakadtak, megsemmisültek. Ezért Magyarországnak új kapcsolatokra, új utánpótlási útvonalakra van szüksége, és a türk államok hidat képezhetnek Kelet és Nyugat között – mondta a külgazdasági és külügyminiszter a Bloomberg hírügynökségnek Isztambulban adott, a Facebook-oldalára vasárnap feltett videointerjúban.
Szijjártó Péter példaként említette, hogy Magyarország új gázszerződést írt alá Törökországgal: a jövő év elején 275 millió köbméter gázt vásárol az országtól. Kiemelte: nem Törökország közvetítésével, hanem magától Törökországtól vásárol; ez az első alkalom. Beszélt arról is: a világ egyik legnagyobb török infrastruktúra-építő vállalata stratégiai együttműködést alakít majd ki a legnagyobb magyar vasútépítő céggel; összefognak, és együtt indulnak pályázatokon Európa piacain. Megemlítette, hogy a Turkish Airlines nagyon fontos szereplője a magyar polgári légiközlekedési piacnak. Remélik – mondta –, hogy a Turkish Airlines a jövőben még jobban odafigyel Magyarországra, több járattal, még nagyobb jelenléttel a magyar repülőtereken.
Arra a kérdésre, hogyan viszonyul az Európai Unió azokhoz a lépésekhez, amelyeket Magyarország a türk államokkal és különösen Törökországgal kapcsolatban tesz, Szijjártó Péter képmutatónak nevezte az EU magatartását.
Mindazok a kormányok, amelyek a nemzetközi liberális mainstream ellen fordulnak, “igazságtalan, alaptalan és elfogult” támadások célpontjai
– jelentette ki. Kitért arra: Recep Tayyip Erdoğan török elnököt többször is azzal vádolták, hogy nem demokratikus, akárcsak Magyarországot.
Miközben bármelyik európai politikus örülne, ha olyan előnnyel nyerne választást, mint Erdoğan elnök, vagy mint ahogy mi nyertünk Magyarországon
– tette hozzá. Nagy előnynek nevezte, hogy a török és a magyar politikai rendszer stabil, “a vezetőinket tisztelik, és a vezetőinket támogatja a közvélemény, mert megnyerték a választásokat és többséget szereztek a parlamentjeikben”.
Európában a helyzet egy kicsit más
– folytatta Szijjártó Péter, hozzátéve: nagyon törékeny politikai rendszereik vannak, nagykoalíciókkal, nagyon színes koalíciókkal és kisebbségi kormányzással.
Ezért irigykednek Törökországra és Magyarországra, ha a politikai stabilitásról van szó. Amikor a vízumliberalizációról, könnyítésről és a vámunió modernizálásáról van szó, Magyarország a kisebbséghez tartozik az Európai Unióban, amikor amellett érvel, hogy mindkettő gyorsabban valósuljon meg
– emelte ki.
Magyarország álláspontja szerint a szoros gazdasági együttműködés Törökországgal kifizetődő lenne az EU-nak is, tekintve, hogy az unió gazdaságilag nagyon rossz állapotban van
– közölte a miniszter.
Csökken az EU versenyképessége, a szankciók “megölik” az Európai Unió gazdaságát. Törökországgal a migráció miatt is szorosabb együttműködésre lenne szükség
– mondta. Úgy fogalmazott:
Ha Törökország nem véd meg minket délen, akkor óriási nyomás nehezedik majd ránk.
Arra a felvetésre, hogy cikkekben, hírekben megkérdőjelezik Magyarország uniós lojalitását, különösen az orosz–ukrán válság tekintetében, Szijjártó Péter azt mondta, két oka van, hogy “Brüsszel miért megy általában szembe Magyarországgal”.
Először is, az országnak 2010 óta jobboldali, konzervatív, hazafias, kereszténydemokrata kormánya van, amely a nemzeti érdeket tartja elsődlegesnek, Brüsszelben pedig a “nemzetközi liberális fősodor dominál”. A második ok, hogy folyik egy vita az Európai Unió jövőjéről. Vannak bizonyos tagállamok és intézmények Brüsszelben, amelyek “Európai Egyesült Államokat” szeretnének létrehozni. Az EU olyan lenne, mint egy szuperállam, nem számítanának a nemzeti sajátosságok, a tagállamoknak még több hatáskört kellene átadniuk Brüsszelnek
– emlékeztetett. Magyarország azonban nem gondolja, hogy ez a helyes út – tette hozzá –, álláspontja szerint az EU-nak erősnek kell lennie, és ehhez a tagállamokat kell erőssé tenni. A tagállamoknak tehát ragaszkodniuk kellene az örökségükhöz, a vallásukhoz, a történelmükhöz, a sajátosságaikhoz, ahelyett, hogy feladnák azokat, amit viszont most a liberális mainstream akar. Az ukrajnai háborúval kapcsolatban Szijjártó Péter hangsúlyozta: Magyarország a lehető leghamarabb békét akar. Ez az álláspontja nagyon sajátos helyzetéből fakad, abból, hogy Ukrajnában van egy nagy magyar közösség, és ennek a közösségnek a tagjait is mozgósítják az ukrán hadseregbe, “és ezek a magyar emberek meghalnak”.
Meg kell állítani a háborút, tűzszünettel, béketárgyalásokkal, békekötéssel
– hangoztatta. A kapcsolatokat Oroszországgal nagyon fontosnak és elengedhetetlennek nevezte a miniszter, ezt azzal indokolva, hogy Magyarország energiaimportjának nagy része Oroszországból származik.
Az energiaellátáshoz szükség van forrásra és csővezetékre
– mondta. Hangsúlyozta:
Ha (…) megszakítjuk az energiakapcsolatunkat az oroszokkal, akkor fizikai értelemben a jelenlegi infrastruktúra nem elegendő az ország ellátásához. Ha elvágjuk a kőolajvezetéket például Oroszországból, akkor marad a Horvátországon áthaladó vezeték, amelynek sokkal kisebb a kapacitása, és nem tudná ellátni Magyarországot és Szlovákiát sem, amelyet most szintén Oroszország lát el.
Azt mondta: Horvátország ahelyett, hogy növelte volna a kapacitást, megemelte a tranzitdíjat, így lehetetlenné tette, hogy Magyarországnak legalább “a reménye megmaradjon” a diverzifikációra. Ugyanez a helyzet a gázzal: “ha leállítjuk a szállítást a Török Áramlat-gázvezetéken”, a többi bejövő vezeték “nem tud ellátni minket”.
Amikor azokról a területekről van szó, amelyeket nem érintenek a szankciók, Magyarország “normális módon” folytatja az együttműködést Oroszországgal, mert ez a mi nemzeti érdekünk
– jelentette ki Szijjártó Péter a Bloombergnek adott interjúban.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Mészáros János
Királytigris
2023-09-17 at 18:38
Béla2023-09-17 at 13:52!
A szankciók miatt a németek nem vásárolnak többé orosz olajat. A kiépített német csőkapacitás, szinte biztos, hogy fedezi a magyar, szlovák, és cseh igényeket.
Viszont ha azt keresgéljük, mint ahogy Ön javasolja, hogy hogyan ne lehessen megcsinálni, akkor a tranzitdíj zsarolás miatt hamarosan 1000 Ft lesz egy liter gázolaj, és benzin. A többit meg a fantáziájára bízom, hogy ez mivel fog járni…
Segíts magadon, majd az Isten is megsegít!
Nézzük_magát_a_dolgot
2023-09-17 at 16:04
Tisztelt Gyurcsányiviktor! Az új cél kényszerű dolog, mert számunkra a Barátság vezeték elvileg rendelkezésre áll, és gazdaságilag is előnyösebb, mint más úton-módon beszerezni a valószínűleg szintén orosz, de átcímkézett és közvetítő hiénák által megdrágított szénhidrogént. Lehet olyat mondani, hogy a Trieszti kikötőnkből (ami évek múlva lesz kész) Szlovénián át hozzuk be csővezetéken. De az új csővezeték építése nem úgy megy, hogy berajzolom a nyomvonalat a térképen, aztán megnyomom az Entert. A nemzetközi szerződések tető alá hozása, előírt tervezési fázisok, kisajátítások, építés hosszú éveket vesz igénybe. És nekünk addig is élnünk kell…
TalEle
2023-09-17 at 16:01
Az ukrajnai háború megmutatta, hogy Európában elsősorban azok az országok „szívnak”, akiknek nincs tengeri kikötőjük! Nem véletlen, hogy Magyarországon, Szlovákiában és Ausztriában a legmagasabb a benzin ára, amely döntően kihat az inflációra! EU-s partnerség ide vagy oda, a tranzit országok gusztustalanul megsarcolják a szorult helyzetben lévőket – lásd: Horvátország ötszörösére emelte az Adria vezeték tranzit díját, a kimondottan velünk szemben ellenséges ukránokon már nem is csodálkozik az ember – ráadásul úgy, hogy az EU Bizottság vezetője, állítólag, nyíltan biztatgatta az ukránokat, hogy zárják el a Barátság !!-t! Magyarországnak ürgevágtában alternatív útvonalak kellenének, ha nem akar óriási meglepetést…
Orientál
2023-09-17 at 15:47
Meg kell őriznünk a béke iránti elkötelezettségünket és nem úgy politizálni mint a többi eu-s ország akik kormányzó politikusaik egyre több ember halálát okozzák a diktátor Bidenékkel Zelenszkijékkel és milliárdos Sorosékkal Gyurcsányékkal együtt.
gyurcsányíviktor
2023-09-17 at 15:38
Miniszter úr,
A NÁCI hoholokat ki kell iktatni az alapvető energia-ellátási útvonalakból, csak úgy, mint a megbízhatatlan horvátokat.
Önök megvettek egy trieszti kikötőrészt, hozzák el a kőolajat onnan a szlovénokon át, azok amúgy is lekötelezettek Magyarország felé, többszörösen is.
Kell kötni egy “örök időkre szóló” szerződést velük, olaj és gázvezeték megépítésére és üzemeltetésére Magyarország felé !
Béla
2023-09-17 at 13:52
Királytigris2023-09-17 at 12:39
Nem olyan végtelenül egyszerű az egész, ahogyan azt Móricka elképzeli.
A csővezeték áteresztőképessége, amelyek Lengyelországon keresztül Németországba ment, nem valószínű, hogy akkora lenne, mint amekkora Belorussziában a két felé ágazás előtt volt, amely kiszogálta a Szlovákia, Magyarország, és Csehország felé menő ágat is!
mirti
2023-09-17 at 13:46
mindenn téren ( az olaj terén is !!!!) uj útvonalak új lehetőségek (ukrajna teljes kihagyásával!!!!) így még a horribilis tranzit díjakat is megspórólhatjuk…. az ukránok meg rohadjanak meg!!!! Ha nem lesz aki az ezen vezetéken keresztül fizet az olajért ukrajna megbaszhatja azt a vezetéket amihez semmi köze!!! majd szállítanak rajta amerikai buzi folyadékot…)
Királytigris
2023-09-17 at 12:39
A Barátság kőolajvezeték Belorussziában két felé ágazik. Az egyik megy Ukrajna felé, ezenkapja Magyarország, Szlovákia, és Csehország az orosz olajat, aminek a tranzitdíját az ukránok most 3,5-szeresére emeltek.
A másik ág megy Lengyelországon keresztül Németországba. Ezt az ágat kellene Lengyelországban leágaztatni Szlovákia, Magyarország, és Csehország felé, azon célból, hogy az uzsora ukrán tranzitdíjat kikerüljük.
Ezt itt most a V4-ek összefogásával meg lehetne oldani. Lássuk mennyit is ér ez a V4!
Hasonló kőolajvezeték építésére lenne szükség Délen, mint ahogy a Déli Áramlat gázvezeték esetében is történt!