Alig másfél évet kellett várni, hogy Karácsonyék nekiálljanak az azonnal szükséges munkáknak, most azonban belehúztak: csaknem ötmilliárd forinttal drágábban kezdik el a Lánchíd, és csak a Lánchíd felújítását, mint amennyibe a Tarlós-érában került volna. A drágulás haszonélvezői persze most is a baloldalhoz köthető cégek, egészen pontosan a Tüttő Katához kapcsolódó A-Híd, amely bruttó 26,75 milliárd forintért végezheti el a híd felújítását. A PestiSrácok.hu az ügyben megkereste az átkelő felújításának szellemi atyját, Tarlós Istvánt, aki elmondta, a főváros által elfogadott pályázat értelmében szűk másfél év alatt körülbelül ötmilliárd forinttal drágult a Lánchíd felújítása. A Tüttő-Karácsony tandem tehát valahogy mégis megtalálta, a „hiányzó” pénzt a kasszából, és alaposan a nyakára hágtak annak. Ez azonban nem minden: mivel a Váralagút, valamint a pesti oldali villamos aluljáró felújítás nincs benne az elfogadott ajánlatban, azt egy második lépcsőben fogják megvalósítani, amihez szintén le kell majd zárni az Lánchidat. Ennek értelmében hosszú évekig húzódhatnak a felújítási munkálatok, ezzel együtt pedig a lezárások. Sok milliárdos drágulás, haveri cégek és sokéves csúszás: a Demszky-féle metró-tender rémképeit idézi fel Budapesten Karácsony a Lánchíd felújításával.
Végtelenül manipulatív és demagóg Facebook-posztban jelentette be Karácsony Gergely, hogy eredményesen zárult a Lánchíd felújítására kiírt közbeszerzés, amelyet a Tüttő Katához köthető A- Híd Zrt. nyert el. Sajtóinformációk szerint ez nem okoz túl nagy meglepetést, ugyanis már augusztusban arról lehetett olvasni, hogy a fővárosi vezetés az A-Híd Zrt.-t szemelte ki a Lánchíd felújítási munkálatainak elvégzésére. Az összekötő ember Tüttő Kata volt, aki főpolgármester-helyettesi kinevezése után alig két héttel az említett építőcég rendezvényén tűnt fel, ezt a vállalat honlapján található fotógaléria képei is tanúsítják.
Ez azért is figyelemre méltó, mert Karácsony Gergely főpolgármester elszólta magát azzal kapcsolatban, hogy a jogszabályi korlátok ellenére – nevezetesen, hogy a cégnek nem rendelkezik a jogszabályban kikötött referenciákkal – azt szeretnék, hogy a Margit híd felújítására a Demszky-korszakban megbízást kapó konzorcium is indulhasson a közbeszerzésen. Karácsonyék annyira szerették volna, hogy az A- Híd kapja meg a projektet, hogy még egy kisebb trükkel is éltek: a Lánchíd felújítására korábban kiírt pályázatukat a Közbeszerzési Hatóság tartalmi hiba miatt dobta vissza, mivel abban a jogszabály szerinti nyolcéves referenciaablak helyett tízéves időszakot jelöltek meg. Vagyis úgy alakították a szabályokat, hogy az általuk kiszemelt cég, a jogszabályban meghatározott időkeretnél régebbi munkája is referenciaként számítson. Ezt Karácsony Gergely főpolgármester egy Facebook-posztjában is egyértelművé tette kifejtve, hogy mivel több mint nyolc éve – 2011 végén – adták át a felújított Margit hidat, ezzel a kis kedvezménnyel tudták biztosítani az A- Hídnak is az indulást. Arról azonban már nem értekezett sem akkor, sem most, hogy miért volt ennyire fontos a legutóbb a Demszky-korszakban tendert nyerő cég pályázási lehetősége.
Karácsonyék ráadásul nem is az eredeti terveket valósították meg: kivették a Váralagút és a pesti oldalon lévő villamos alagút megvalósítását, és a tendert csak a Lánchídra írták ki. Akkor a főpolgármester és csapata azzal magyarázta a műszaki tartalom leszűkítését, hogy szeretnék, ha a pályázók köre bővülne és az ajánlatok kedvezőbbek lennének. Ennek érdekében úgy alkották meg a pályázati kiírást, hogy annak értelmében a győztes pályázó a szerződéskötés után ötmilliárd forint előleget kap. Karácsonyék nagy árcsökkentő akciója azonban „valahogy” félresikerült, egyetlen új pályázó sem jelentkezett, végül pedig ugyanazt a céget hozták ki nyertesnek, amely a korábbi, még Tarlós István idejében kiírt pályázaton is a legkedvezőbb ajánlatot tette, csak már ötmilliárd forinttal drágábban köthetnek szerződést a fővárossal. Érdekes módon pont ötmilliárddal, amit a kiírás szerint a nyertes cég most előre meg fog kapni.
Tarlós: Karácsonynak az olyan típusú kérdések kapcsán, mint a metró vagy a hídépítés, póttartalékos segédfogalma sincs
A felújítás részleteit posztjában nem részletezte a főpolgármester, ellenben a kormány számonkérésében ezúttal is élen járt, követelve a Budapestnek ígért hatmilliárdos felújítási támogatás folyósítását. Emellett természetesen az előző, Tarlós-adminisztrációt is kritizálta, amiért nem valósították meg a Lánchíd teljes körű renoválását. Azt azonban már Karácsony nem ecsetelte ennyire lelkesen, hogy éppen hivatali elődje teremtette meg a híd felújításához szükséges pénzügyi és szakmai alapokat, ezért a PestiSrácok.hu megkereste Tarlós Istvánt, hogy segítsen eligazodni a Demszky- korszakot idézően kaotikus projektben.
A nyugdíjba vonult főpolgármester, aki azóta a miniszterelnök tanácsadójaként tevékenykedik, elmondta, már hónapok óta nem minősíti a fővárosi vezetés teljesítményét, azonban úgy véli, hogy az elmúlt másfél év vonatkozásában Karácsonynak tétlenséget emlegetni az enyhén szólva nem elegáns. Mint fogalmazott, vélhetően a Lánchíd- tenderrel kapcsolatos bejegyzését sem a főpolgármester maga fogalmazta meg, mivel
Sokéves tapasztalatom szerint, az olyan típusú kérdések kapcsán, mint a metró, vagy a hídépítés, póttartalékos segédfogalma sincs.
Tarlós hozzátette, csodálkozik, hogy az értelmetlen provokálásban azonban készséges partner. A volt főpolgármester ezzel arra utalt, hogy Karácsony bejegyzésében úgy fogalmazott, kilenc évnyi tétlenség után kezdte meg a Lánchíd felújításával kapcsolatos munkát.
Ez a kijelentés, szemérmetlen, kifundált, otromba, és álnok egyszerre, mivel a reális valóságtól durván elrugaszkodik. Nem veszi figyelembe, hogy nekünk milyen örökséget kellett feldolgoznunk, és mi mindent kellett megoldanunk 2010 óta
– fogalmazott Tarlós István.
Tarlós István hozzátette, Karácsony kijelentése közben azt is figyelmen kívül hagyja, hogy 2020 novemberében is csak ott tartottak, mint az előző városvezetés 2019 júliusában.
Beindul az ellenzéki számmisztika?
A csúsztatások pedig nem érnek itt véget a volt főpolgármester szerint. Mint kifejtette, az ellenzéki médiában következetesen a nettó összegét tüntetik fel Karácsonyék tenderének, ami nagymértékben eltér a bruttó költségektől.
Látható, hogy a legjobb ajánlat, amit mi visszautasítottunk tavaly nyár végén, annál nem olcsóbb, hanem lényegesen – 4,9 milliárd forinttal – drágább lesz az a szerződés, amit megkötnek most Karácsonyék. A következő játék pedig az lesz, hogy az ő nettó összegüket össze fogják hasonlítani a nekünk küldött legrosszabb ajánlat bruttó összegével(…) Ez egy politikai játék kérdése, hogy ki mikor nevezi meg a bruttó és mikor a nettó értéket.
Ez pedig nem jelentéktelen játék a számokkal: Karácsonyék projektjének bruttó költsége összesen 26,75 milliárd forint, míg a Tarlós-adminisztráció egy bruttó 21 milliárd 803 millió 833 ezer forintos ajánlatot dobott vissza, annak irreálisan magas árazása miatt. Az összeg mindkét esetben magának a Lánchídnak a felújítási költségére vonatkozik, a kapcsolódó beruházások költségét nem tartalmazza. Vagyis az előző városvezetés ötmilliárddal olcsóbban valósíthatta volna meg ugyanazt a munkát, azonban így is drágállották. Persze a balliberális vezetés ilyen apróságokkal nem foglalkozott.
A végső ár egyébként azért is érdekes, mert lényegileg ugyanazok a cégek tettek ajánlatot, mint amelyek a Tarlós- adminisztráció pályázatán indultak, végül mégis ötmilliárddal drágult a projekt. Pont annyival, amennyi „előleget” kap a Karácsony-féle pályázat szerint a tender győztese.
A volt főpolgármester kommentálta Karácsonynak a kormányt támadó szavait is, kifejtve, a kabinet támadása is színlelt ebben az ügyben, mert feltételesen már 2019 novemberében, decemberében ki kellett volna írniuk a tendert.
A kormány elkötelezte magát a támogatás mellett, amellett azonban semmi sem szólt, hogy előre odaadja a forrásokat.
Évekig lezárva állhat a Lánchíd
A műszaki tartalom kapcsán Tarlós István aláhúzta, a Karácsonyék által elfogadott ajánlat csak a híd felújítását tartalmazza, a kapcsolódó beruházásokat – így például a kettes villamos alagútjának felújítását – nem. Hozzátette, ők egy sokkal tágabb műszaki tartalommal képzelté el a felújítást, amely a Váralagút, valamint a pesti oldalon a villamos alagútjának felújítását is tartalmazta volna. Utóbbi azért lett volna fontos, mert a kettes alagútjában nem férnek el a Combino, illetve CAF típusú villamosok, ezért járnak a vonalon a mai napig régi, korszerűtlen szerelvények. Az alagút felújítása tehát előbb-utóbb elkerülhetetlen lesz, ez azonban már csak egy következő lépcsőben valósulhat meg.
Ha külön ütemben bonyolítják le a villamos alagút felújítását, akkor nyilván a Lánchíd sokkal tovább lesz lezárva, hiszen az alagút munkálatai során is le kell zárni a hidat
– jegyezte meg Tarlós István.
A volt főpolgármester szerint annak tükrében, hogy másfél év alatt csaknem ötmilliárdot „drágult” a híd felújítása, nehéz lenne megjósolni, hogy vajon mennyibe kerülhet majd a kapcsolódó fejlesztések kivitelezése.
Attól félek, hogy a felújítások időben rendkívül el fognak húzódni, ha azt vesszük, hogy 2023-ra ígérik a Lánchíd befejezését, próbáljuk meg elképzelni, hogy a pesti oldali villamos alagút, valamint a Váralagút felújítása nem hogy befejeződni, de elkezdődni mikor fog. És a munkálatok alakulása a költségeket is befolyásolni fogja
– fejtette ki Tarlós. A Demszky-korszak tehát úgy tűnik visszasettenkedett a múltból a budapesti jelenbe: milliárdokkal dráguló, évekkel csúszó, félkész projektekkel. És ahogy a balliberális városvezetőktől már megtapasztaltuk, a java csak most következik.
Vezető kép: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS