Soha nem látott mennyiségű használt autó cserélt gazdát 2019-ben hazánkban, így már a 800 ezres határt is átlépte a piac a tavalyi év során – olvasható a Das WeltAuto által kiadott közleményben. Az országos értékesítői hálózattal rendelkező használtautó-kereskedő szerint január és december között összesen 810 920 gépkocsit írtak át Magyarországon az illetékes hatóságok, 6,1 százalékkal többet 2018 hasonló időszakához képest.
A használtautó-import folytatta lejtmenetét: 2012-óta először zárt negatív mutatóval a terület egész éves összesítésben. A népszerűségi lista élén az Opel, a Volkswagen és a Suzuki végzett – derül ki a Datahouse adataiból. Tovább emelkedett 2019-ben a használt autó átírások száma Magyarországon, amely 2017 és 2018 után újabb történelmi csúcsot ért el: januártól december végéig összesen 810 920 négykerekű cserélt gazdát hazánkban, 6,1 százalékkal (+46 382 autó) túlszárnyalva a 2018-as esztendőt. A terület a tavalyi évben az első negyedévben átlag feletti, 10,6 százalékos növekedést mutatott 2018-hoz képest, és egy júniusi mélypontot követően – amikor 5,3 százalékos mínuszt produkált a használt autó piac – újból stabilizálta magát, ezt követően pedig az átírások száma két hónapban (július, szeptember) is átlépte a 70 ezres, sőt, októberben a 75 ezres rekordnak számító szintet. Ezzel szemben az autóimport folytatta negatív tendenciáját: a külföldről behozott kocsik száma 1,5 százalékos csökkenéssel 156 475-re esett. Így 2012 óta először fordult elő olyan az import esetében, hogy egész éves összesítésben rosszabbul teljesített a terület egy korábbi esztendővel való összehasonlításban.
Óriási a kereslet a használt gépkocsik iránt az országban, azonban sajnálatos módon hetvenöt százalékban még mindig a tíz évnél idősebb járművek forognak a piacon. Ráadásul a külföldről érkező autók hatvan százaléka is ebben a korsávban mozog, így várhatóan nem mozdul pozitív irányba a hazai járműállomány tizennégy és fél év feletti átlagéletkora
– mondja Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. Úgy véli, megoldást jelenthetne a problémára, ha a vásárlók bátrabban nyitnának a piacon elérhető kedvezményes finanszírozási formák felé, ugyanis jelenleg még mindig a készpénzes vásárlás dominál, amely szűkösebb mozgásteret biztosít a vevőknek.
Hosszútávon viszont egy korosabb autó több költséget ró a vásárlók nyakába, így ezzel is érdemes kalkulálni, amikor használtautó-vásárlásról döntünk
– tette hozzá.
A hazai átírásoknál 53,77 százalékos piaci részesedéssel az alsó-középkategóriás (241 342 autó) és a kisméretű autók (194 694 autó) domináltak, az importnál viszont nem volt ennyire egyértelmű a helyzet, de az élen itt is az alsó-középkategória zárta az évet (42 269 autó) a felső-középkategóriás (26 713 autó) és az egyterű járművek (25 352 autó) előtt. Határon belül a legkeresettebbnek ezúttal is az Opel (103 953 autó) bizonyult éves összesítésben a Volkswagen (80 740 autó) és a Suzuki (78 848 autó) előtt, az importnál azonban 2019-ben az Opelt (16 040 autó) és a Fordot (14 511 autó) megelőzve a Volkswagen (18 444 autó) lépett a képzeletbeli trón legfelső fokára. A típusok rangsorában 2019-ben a hazai átírásokban és az importban is az Opel Astra végzett az első helyen, előbbiek esetében a Suzuki Swiftet és a Ford Focust, utóbbiaknál a Ford Focust és a Volkswagen Golfot megelőzve. A legtöbben Budapesten és Pest megyében, a legkevesebben Nógrád megyében vásároltak hazai vagy külföldről származó négykerekűt.
Az idei évben várhatóan tovább nő a használtautó-piac, év végén újabb rekordot könyvelhet el a terület; ezzel ellentétben az import – a kedvezőtlen forint-euró árfolyam, és a hosszadalmas regisztrációs folyamatnak köszönhetően – tovább gyengülhet, így kevesebb ismeretlen előéletű, esetenként kritikus állapotú gépkocsi áramolhat be az országba
– teszi hozzá a márkaigazgató.
A hazai modellek vásárlásakor kiváló támpont a Belügyminisztérium ügyfélkapuján keresztül elérhető Jármű Szolgáltatási Platform, ahol ellenőrizhető a magyar kocsik múltja, de biztosra akkor mehetünk, ha a szerződés aláírása előtt egy márkaszervizzel is átvizsgáltatjuk a kiszemelt modellt. Ezekre a lépésekre az import autóknál nincs lehetőségünk, amely jelentősen növeli annak a kockázatát, hogy egy pénznyelő autót vásárlunk meg olyan forrásból, amely probléma esetén utolérhetetlen. Biztosra akkor mehetünk, ha Magyarországon bejegyzett, több éves múltra visszatekintő, garanciát biztosító kereskedőtől veszünk négykerekűt, hiszen ezek a társaságok a tranzakció után is rendelkezésünkre állnak, ha gondunk támadna
– mondta Frank György.
Forrás: Das WeltAuto; Fotó: H. Szabó Sándor/MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS