
Hazánk felszín alatti vízkincsének mértéke és különösen értéke jóval felülmúlja azt, ahogy a közvélekedés jelenleg értékeli – hangsúlyozta portálunknak Bándi Gyula ombudsman-helyettes. A jövő nemzedékek szószólója nemrégiben közleményben figyelmeztetett a felszín alatti vizeink túlhasználatának és elszennyeződésének veszélyeire egy tervezett törvénymódosítással összefüggésben. Mint portálunknak hangsúlyozta, “a víz nemzeti kincs, a jövő nemzedékek életének is záloga. Míg az egyes energiahordozók helyettesíthetőek, a víz nem helyettesíthető semmi mással, szó-szoros értelmében az élet forrása.”
A WWF Magyarország nemrégiben számolt be arról az Európai Környezetvédelmi Ügynökség által közreadott jelentésről, amely több, mint 130 ezer európai víztest (folyók, tavak, vizes élőhelyek, partmenti és a felszín alatti vizek) vizsgálata alapján azt állapította meg, hogy a felszíni vizek ökológiai vízminősége csupán 40 százalékban éri el a jó minősítést, hazánk esetében pedig ez az arány alig éri el a 20 százalékot. Felszín alatti vizeink mennyiségi állapota szempontjából az EU utolsó öt tagállamába tartozunk. Ez azt jelenti, hogy hazánk felszín alatti vizei könnyen veszélybe kerülhetnek a későbbiekben azok túlhasználata, valamint a kapcsolódó felszíni vizes élőhelyek leromlása miatt.

Dr. Bándi Gyula; Fotó: Alapvető Jogok Biztosának Hivatala.
A jelentés rávilágít arra, hogy fontos és szükséges odafigyelnünk felszíni és felszín alatti vizeink állapotára. Utóbbiakkal jelenleg a Parlament is foglalkozik, mivel olyan törvényi változtatás van előkészülőben, amely lehetővé tenné, hogy engedély és bejelentés nélkül lehessen 80 méter mélységig kutat fúrni. Az elképzelés bírálói szerint a javaslat nemcsak az ivóvízkészleteinket veszélyeztetné, de veszélybe sodorná a felszín alatti vizek mennyiségi és minőségi védelmét, mert korlátozná a megelőzést szolgáló állami beavatkozás lehetőségét. Magyarország egyes vidékein a túlhasználat miatt jelentősen csökkent a felszín alatti vizek szintje, más helyeken pedig az ellenőrizetlen fúrásoknak köszönhetően elszennyeződött az ivóvíz. Korunkban, amikor a világ egészét tekintve a tiszta víz egyre nagyobb kincsnek számít, és ha ebből kiindulva hazánkat előszeretettel nevezzük az Ezer Víz Országának, kérdés, hogy ezt csak a szavak szintjén gondoljuk így, lemondva vizeink felhasználásának ellenőrzéséről, vagy gondolunk az eljövendő generációra, akik a tiszta víz igazi értékét már sokkal jobban fogják becsülni. Az ő szószólójukat, Bándi Gyula ombudsman-helyettest kérdeztük arról, miért is olyan jelentős kérdés a vízkivétel és a kutak fúrásának ügye.

Fotó: MTI
Jócskán alábecsüljük hazánk vízkincsének értékét és mértékét
Bár korábban lekerült a napirendről, a kormány most ismét kezdeményezte, hogy engedély és bejelentés nélkül lehessen 80 méter mélységig kutat fúrni. Bándi Gyula ombudsman-helyettes, a jövő nemzedékek szószólója ugyanakkor arra hívta figyelmet, hogy a nemzeti vízvagyon védelme tekintetében aggályos ez az elképzelés. Mint portálunk megkeresésére elöljáróban hangsúlyozta, a vita nem abban áll, hogy hasznos-e az öntözés, hiszen annak mezőgazdasági szerepe elvitathatatlan. Továbbá hozzátette, vízkészleteink még elfogadható állapotban és ma még kielégítő mennyiségben állnak rendelkezésre, viszont ezen állapot megőrzése nem csupán a mezőgazdaság, hanem az egész ország számára elsőrendű érdek.
A víz nemzeti kincs, a jövő nemzedékek életének is záloga. Míg az egyes energiahordozók helyettesíthetőek, a víz nem helyettesíthető semmi mással, szó-szoros értelmében az élet forrása
– hangsúlyozta, hozzátéve, hogy hazánk felszín alatti vízkincsének mértéke – és különösen értéke – jóval felülmúlja azt, ahogy a közvélekedés jelenleg értékeli. Mint kiemelte, az ezzel a vízvagyonnal való ésszerű gazdálkodás a magyar nemzet stratégiai érdeke, és nem mellékesen jogi szempontból kizárólagos állami tulajdon.
Az állam nem mondhat le egy kötelezettségéről
A fentiekből tehát következik, hogy az állam, mint a nemzeti vagyon őre és mint a vízkészlet tulajdonosa, nem mondhat le arról, hogy engedély vagy bejelentés révén kiépítse azt az információs bázist, amely feltétele a vízgazdálkodási-vízvédelmi szempontok érvényesítésének. Ezáltal ugyanis elkerülhető az egyes vízbázisok potenciális túlhasználata, vagy megelőzhető elszennyeződésük. Továbbá alapjogi kérdés, hogy az Alaptörvény által is védendőnek tekintett szempontok, közöttük a jövő generációk vízzel való ellátásának kiemelt szerepe megkapják-e a szükséges védelmet, amely ebben az esetben az eljárási garanciákat jelenti. Az ombudsman-helyettes szerint emiatt éppen megerősíteni szükséges a bejelentési és engedélyezési folyamatot, amelyhez többletforrásokat kell biztosítani. Bándi Gyula kitért arra, hogy az általa megfogalmazott aggályok nem a háztáji kiskertekre, hanem a mezőgazdasági ipari szintű termelésre vonatkoznak, mivel az itt alkalmazott kutak képesek arra, hogy vízzáró rétegeken áthatolva kockázatosnak ítélt következményeket idézzenek elő.

Fotó: MTI
Előnyre fordítani, amit kártételnek gondolnánk
Bándi Gyula a felmerülő aggályok között felemlegeti, hogy egyes területeken már így is 11 métert süllyedt a felszín alatti vizek szintje a túlhasználat miatt. Portálunk arról is érdeklődött, nem lehet-e szintén kormányzati cél, illetve kötelesség ennek a látványos csökkenésnek a visszafordítása. A jövő nemzedékek szószólója válaszában arról írt, a Homokhátságon tapasztalható vízszintcsökkenés jó példája annak, hogy a nem kellően átgondolt beavatkozások miként lehetetlenítik el hosszú időre vagy akár véglegesen is a vízkincs megőrzésének esélyeit. Hozzátette ugyanakkor, hogy a belvíz vagy éppen az árvizek megtartása, tározókba vezetése és onnan való felhasználása – elsősorban éppen öntözésre – kettős haszonnal járna, mert tudatosítja, hogy a vizek ’kártételét’ előnyre lehet fordítani, illetve nem teszi szükségessé még érintetlen vízkincsünk felhasználását. Az összehangolt, átgondolt cselekvésnek szerinte jó alapja lehet a Kvassay-terv is. Mint fogalmazott,
önmagában a kutak kérdése is meghatározza a vízkincs helyzetét, és ezen a területen is ideje elkezdeni a hosszabb távú tervezést és gondolkodást.
Hozzátette: a felszín alatti vizek használói lényegében egy közösséget alkotnak, még ha igényeiket nem is tudják egyeztetni, mert nem tudnak egymásról. Az állam a bejelentési, engedélyezési és ellenőrzési rendszeren keresztül tudja biztosítani, hogy e sajátos közösség tagjai hozzájuthassanak a szükséges mennyiségű, illetve minőségű vízhez. Bándi Gyula kiemelte: a felszín alatti vizek mennyiségének alakulása mindig a helyi viszonyoktól függ, szakmai kérdés, amely elsősorban a vízügyi igazgatásra tartozik. E szervezeti rendszer képes és alkalmas arra, hogy felmérje, figyelemmel kísérje a vízhasználatokat, amennyiben azokról tudomással bír. Így meghatározható – nyilván az adott terület jellemzőit figyelembe véve -, hogy miként és milyen mennyiségű vízkivételt tekinthetünk fenntarthatónak.

Fotó: MTI
Európában fokozatosan csökken a vízkészlet
Az ombudsman-helyettes a felszín vizek csökkenésével kapcsolatban arról is írt, hogy bár a Homokhátság szélsőséges probléma, a vízkészletek lassú csökkenése folyamatos. Ez Európában egyre fokozottabb mértékben mutatkozik, aminek közvetett hatásai alól magunkat sem tudjuk kivonni, tehát a belátható jövőben a vízkészletek mennyisége várhatóan csökkenni fog. Mint hozzátette, hazánk vízügyi történelme bővelkedik a Homokhátságéhoz hasonló példákkal, egyebek mellett a folyók kiegyenesítése hozzájárul az árvizekhez, a mederkotrás a sodrás erősödése révén csökkenti a hordalék mennyiségét, ami viszont egyébként jelentős szerepet kapna a parti szűrésű kutak védelmében. 2016-ban a Kormány elfogadta a vízgyűjtő-gazdálkodási terv felülvizsgálatáról szóló jelentést és megfogalmazta a következő időszakra vonatkozó tervet, a következő évben pedig elfogadták a Nemzeti Vízstratégiát, a Kvassay Jenő-tervet. Mindkét dokumentum megerősíti, hogy a felszín alatti vizeink állapotát javítani kell, és az egyes régiókon belüli mennyiségi és minőségi eltéréseken túl már számolni kell a túlhasználat okozta negatív következményekkel is.
A szennyezett víz nehezebb és lefelé igyekszik
Portálunk azon kérdésére, hogyan veszélyeztetik a gyakorlatban a 80 méter mélységig engedély nélkül fúrt kutak a mélyebb rétegek vízkészletét, a jövő nemzedékek szószólója úgy válaszolt, a nemzetközi gyakorlatban ismert jelenség, hogy ha szennyezett területen átfúrják a szennyezett talajvizet tároló alsó vízzáró réteget, akkor az alatta lévő réteg vize is igen rövid idő alatt elszennyeződhet. Ilyen jelenség főleg ott figyelhető meg, ahol a víznél nehezebb a szennyezőanyag van jelen, például klórozott szénhidrogénekkel szennyezett területeken. Ugyanez megtörténik, ha szervetlen szennyező oldott anyagokkal, pl. szulfátokkal, nitrátokkal erősen szennyezett víztartó alatti vízzárót fúrnak át. A szennyezett víz még akkor is le tud jutni, ha egy csövet építenek be a furatba, ilyenkor a cső körüli gyűrűstér szolgál közvetítőként. Bándi Gyula hozzátette, Magyarország tekintetében például az Alföld területén ismert olyan eset, ahol a szennyezett területen lefúrt, és a mélyebb rétegeket megcsapoló kutakban is megjelent a szennyeződés. Továbbá az elmúlt néhány évben a sajtó többször is beszámolt arról, hogy településeken kutakat kellett lezárni amiatt, hogy vizük elszennyeződött. Tiszapalkonya vagy Hajdúböszörmény lakói például be tudnak számolni arról, mit jelent az, ha a kutak vizét nem lehet házi fogyasztásra, öntözésre, állatok itatására használni. A kútfúrások megkezdése előtt a hatóságok bevonása teszi lehetővé, hogy a kutat létesíteni kívánó személy olyan helyen létesítse kútját, ahol ilyen veszély nem fenyegeti.

Fotó: MTI
Az állami jelenléttel könnyen feloldható a konfliktus
Portálunk megjegyezte, az elképzelés nyomán az a benyomásunk támadhat, hogy a mezőgazdasági érdek felülírja a vízvédelmet. Az ombudsman-helyettes válaszában erre úgy reagált, az ország vízkészlete adott, ebből kell kielégíteni a lakossági, az ipari, a mezőgazdasági vagy az egyéb ágazati igényeket. A mezőgazdaság az egyik legnagyobb vízfelhasználó, de vízszennyező is, és ez a körülmény negatívan hathat a különböző igények kielégítésére. A valódi konfliktus azonban a korlátozott mértékben rendelkezésre álló vizek iránti igények között van. Hozzátette, az állami vízvédelem feladata, hogy az ivóvízbázisainkat megóvja, és mindenkinek, tehát a mezőgazdaságból élőknek is az az érdeke, hogy e feladatát sikerrel lássa el. Nyomatékosította, az államnak vízgazdálkodási feladata is van, ami pedig arra terjed ki, hogy a különböző igényeket úgy hangolja össze, hogy közben a vizek védelme ne sérüljön. Ha az állam e két feladatát megfelelően látja el, akkor a mezőgazdaság és a vízvédelem közötti konfliktus megszűnik. Ehhez azonban szükség van arra, hogy továbbra is megmaradjon az engedélyezésre és bejelentésre épülő rendszer.
Ezeket a kérdéseket azért tartom fontosnak, mert nem csak a ma élő generációk, hanem a gyermekeink és unokáink, vagyis a következő nemzedékek egyik sorskérdése is múlik azon, milyen válaszokat adunk rájuk
– összegezte gondolatait Bándi Gyula.
Forrás: WWF/MTI/OS/PestiSrácok.hu; vezetőkép: MTI
Katalin
2018-07-21 at 18:22
Valamikor az arterek vizes legeloi- es a legeloi- van a hangsuly. Nem csak a vizkeszlet megtartasa, de az arterek gazdasagi hasznositasa is meg volt. Arviz idejen nem kellett lakohazak tomegeit muanyag zsakban toltott homokkal,szennyezni, hanem a vizes legelokon megoldodott a problema. A viz szakaszosan, lassan, megtisztulva levonult. Ott ahol kar erte az ott lakokat -keves szamban- ujra epitkeztek, ujra kezdtek az elet korforgasat. Lasd Jaszboldoghaza.
Ma gyakorlatilag az arterek beipitesre kerultek, indokolatlanul. A vizbazisokra udulok, mezogazdasagi dirrekt hasznositasa tortenik indokolatlanul. Elfelejtettuk gyujteni az esovizet.
Magyarorszag lakossaga csokken. Akkor miert kell a pusztito elvezeti tajepiteszetnek mondott infrastruktura bovites. Ott ahol szukseg lenne ra a mai napig nem tortent meg.
A Matrai szenbanyak a Visontai eromu kiszolgalasara olyan merteku banyaszati tevekenyseget folytatott, hogy pl. Gyongyoshalasz kozseg ivovi z bazisat el cianizonalta. A vilag egyik legjobb ivoviz (nem gyogyviz) keszlete itt volt talahato.
Edes mellekiz nelkuli ivoviz volt, de sorolhatnam.
Az asott kutak szuksegesek, de az elre tervezett, engedelyezett, es a kiveteli viz mennyisegenek meghatarozasaval, a kutak kornyzetukre gyakorolt hatasanak tanulmanyaval.
Jo lenne ha a meglevo ivoviz bazis mell kiepitesre kerulne parhuzamosan az ipari hasznositasu vizvezetekek is. Locsolasra, kocsimosasra. St.
Logikus
2018-07-21 at 12:17
Nos a probléma az emberek mentalitásával van. Pl miért van az, hogy pocsékolják a vizet? miért van az, hogy gazdagék pl kerti medencét is ásatnak a földbe? Aztán állami szinten is probléma van. Miért kellett lecsapolni a Duna meg a Tisza ártereit? Amikor ezt csinálták akkor nem tudták, hogy ezzel jelentősen csökkenti az ország felszín alatti vízkészletét? Azonnal és haladéktalanul rehabilitálni kell minden folyó árterét ha azt akarjuk, hogy még időben megváltozzon minden és ne legyünk híjjával az egészséges és tiszta víznek.
Àron
2018-07-21 at 11:30
Egy amerikai dokumentumfilmet neztem ahol arrol volt szo hogy a nagyipari termelés locsolásának következménye az lett azon a tájon hogy kiapadtak a föld belsejében a vizkészletek.