Súlyos szabálytalanságokat találtak az ellenőrzés során a hatóságok a Jovány-buszokon. Azokon a külföldről behozott, ismeretlen eredetű, sufnituning buszokon, amelyekkel Márki-Zay Péter kampányfuvarosa 90 millió forint közpénzért fuvarozhatja a hódmezővásárhelyieket. A múlt héten írtunk arról, hogy vélhetően látszatközbeszerzés keretében bízta meg a polgármester támogatóját, Jovány Gyulát, hogy vigye a tömegközlekedést a városban. Joványnak a pályázat elnyerésekor az abban feltételként szereplő mennyiségű és környezetvédelmi besorolású autóbusza sem volt, sőt, mi több, azóta sincs. Bérelt buszokkal, illetve Lengyelországból behozott öreg buszokkal kezdett cirkálni a városban, az utóbbiakkal személyszállítási engedély nélkül. Most az is kiderült, hogy a roncs, donorbuszokból összerakott járműveken olyan engedély nélküli átalakítást végeztek, ami az utasok életét is veszélyeztethette.
A minap részletes helyszíni riportban, valamint a Pesti TV-n Az Ügy című tényfeltáró műsorban is foglalkoztunk a hódmezővásárhelyi buszbotránnyal. Röviden, csak címszavakban idézzük fel, mit lehet tudni eddig a kapitány városában dúló korrupciós botrányról:
- Jovány Gyula már hónapokkal azelőtt megvásárolta a ma telephelyéül szolgáló Kutasi úti ingatlant az önkormányzattól – szolgáltatásbővítési céllal –, hogy egyáltalán kiírták a közbeszerzést a helyi tömegközlekedésre.
- Márki-Zay Péter felkérésére Jovány Gyula dolgozta ki a helyi tömegközlekedési koncepciót, fogalmazta meg a később kiírt pályázat feltételeit.
- A durván egy hónappal később kiírt közbeszerzést Jovány Gyula cége, a Jovány Busz Kft. el is nyerte, úgy, hogy nem rendelkezett a pályázatban feltételként szereplő hat darab Euro 6-os környezetvédelmi besorolású autóbusszal.
- MZP azt hazudta – és ezt több élő videóban bemondta –, hogy Jovány a BKV-től kapott kölcsön buszokat, de kiderült, hogy ez nem igaz. A vállalkozó bérelt valahonnan néhány autóbuszt, de a saját buszait Lengyelországból hozta be. Öreg, ismeretlen előéletű buszokat, amelyekből kettőt sikerült úgy összerakni első körben, hogy átmenjenek a műszaki vizsgán.
- Egyik behozott, összerakott buszra sem kért és kapott személyszállítási engedélyt, ennek hiányában kezdte meg velük a szolgáltatást. Először százezer forintra büntették, majd miután nem hagyott fel a jogsértéssel, három hónapra minden engedélyét bevonták.
- MZP úgy szervezte ki támogatójának a tömegközlekedést, hogy Hódmezővásárhely Önkormányzatának 2023-ig élő szerződése van a Volánbusszal. Peres eljárás zajlik, amelyben a bíróság első fokon a szerződés érvényességét kimondta – ami azt jelenti, hogy a hódmezővásárhelyiek duplán fizetnek ugyan azért a szolgáltatásért, amit mellesleg alig néhányan vesznek csak igénybe, mert a vásárhelyiek többségében kerékpárral közlekednek.
- Márki-Zay Péter minden egyes alkalommal, hogy a problémák, jogsértések felmerültek Jovány Gyulával és a Jovány Busszal szemben, nem a vásárhelyiek és a törvény mellett, hanem haveri sofőrje mellett állt ki; még tüntetést is szerveztek járvány idején a kormányhivatal elé a jogaszbályokat sorozatosan megsértő vállalkozóért.
A promenad24.hu most megtudta, hogy újabb szabálysértésre derült fény a legutóbbi ellenőrzés során. Kiderült, hogy a lengyel buszokon az utastéri fűtésrendszert engedély nélküli átalakítással szerelték be. A rendszer gázolajjal működik, tehát az átalakítás tűzveszélyt is előidézhet. Ez pedig az utasok veszélyeztetése is lehet, ami már bűncselekmény. A Promenad24 információi szerint az egyik járművet közúti ellenőrzés alá vonta a hatóság Vásárhelyen, és az ellenőrzés során azt állapították meg, hogy a buszba engedély nélküli átalakítással építettek be egy, az utastér fűtésére szolgáló berendezést. A lap ugyanakkor úgy tudja, korántsem az engedély nélküli „barkács” ellen merült fel a legsúlyosabb kifogásuk: a gázolajjal működő fűtőberendezést ugyanis értesüléseik szerint tűzveszélyesnek minősítették a szakemberek.
Úgy tudjuk, az is kiderült, hogy az eszközt az autóbuszon közvetlenül a felszállásra és leszállásra egyaránt használt ajtó közelébe helyezték el, ily módon is veszélyeztethette tehát az utasok testi épségét a tűzveszélyességén kívül
– írja a lap. A Promenad24 úgy tudja, a cégvezető elismerte, hogy több autóbuszba is beszerelte engedély nélküli átalakítással a fűtési rendszert. Azok eltávolításáról állítólag már intézkedtek, de az ellenőrzés alá vont busz hatósági engedélyét bevonták.
Az lenne a meglepő, ha a kapitány kivételesen a város lakóinak biztonságáért aggódott volna. Márki-Zay Péter tovább kardoskodik a haverja mellett. Lakájmédiája nemcsak, hogy terel, hanem még a hatóságokat és Lázár Jánost okolja. Úgy állítják be, mintha direkt rászálltak volna a Jovány Buszra és a cég folyamatosan kapná az ellenőrzéseket, azért, hogy valamin megbukjon. Márki-Zay és Jovány is úgy vélik, hogy Lázár János köréből jelentették fel, ezért kapta ezt az ellenőrzést is, és további sorozat-ellenőrzésre számít.
Vezető kép: Promenad24.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS