A Nemzetközi Légi Utazási Szövetség szerint a koronavírus-járvány több mint 380 milliárd dollárba (114 ezer milliárd forint) került világszerte a repülési szektornak. Tény, hogy egy légitársaság indításakor bármilyen gazdasági helyzetben nagyok a kockázatok. A vállalatoknak óriási tőkebefektetésre van szükségük, és a szabályozások, biztonsági előírások hosszú listájának szigorú betartását is teljesíteniük kell. Ennek ellenére az Avelo és a Breeze Airways alapítói optimisták, és bíznak abban, hogy egyedi stratégiájukkal, a költségek ellenőrzésével, valamint a gyorsuló átoltottsággal még ebben a kritikus időszakban is nyereségesek lesznek.
Az Avelo houstoni székhelyű vállalata április végén indítja első menetrendszerinti járatait az Egyesült Államok nyugati részének tizenegy repterére. Remek időzítés a kezdésre, hiszen közel a nyári csúcsszezon, amely nagyszerűnek igérkezik – fogalmazott Andrew Levy vezérigazgató. Az amerikaiak nagyon bíznak az idei nyaralásban és a repülőjegyek iránti kereslet is egyre növekszik a lakosság körében. Ezért is vélekedik úgy az Avelo vezérigazgatója, hogy eljött a tökéletes alkalom egy új légitársaság indítására, amelyet eredetileg 2020 novemberére terveztek, de a járvány keresztülhúzta a számításokat. Az Avelo stratégiája az, hogy alacsony árakat kínál az utazóknak olyan piacokon, ahol kevés légitársaság szolgáltat. A cég egyértelműen a kis repterekre fókuszál, ahol versenytárs nélkül vagy csekély számú kihívó közt növekedhetnek. Az Avelo egyelőre egy háromtagú Boeing 737-es flottával indul, de ezen a nyáron már ennek a duplájára bővít. Ebben az is közrejátszik, hogy a járvány miatt sikerült több repülőgépet is nagyon kedvezményesen megvásárolnia a vállalatnak az iparág egy másik szereplőjétől.
A másik új piaci belépő, a Salt Lake City központú Breeze Airways célja, hogy olyan útvonalakra összpontosítson, ahol nincs közvetlen járat, beleértve néhány olyan repülőteret is, ahonnan a nagyobb légitársaságok visszavonultak. A cégvezető, David Neeleman is hasonlóan jó alkalomnak tartja a tavaszi indulást, ráadásul a versenytársak közül sokan elbocsátották alkalmazottjaikat, így lényegesen könnyebb a tapasztalt személyzet toborzása is a számukra. Az Airbus A320-as gépekkel és két Embraer modellel debütáló vállalat reményei szerint a következő hónapban megkapja a Szövetségi Légiközlekedési Hatóság igazolását és kihirdetheti a menetrendet. Mindkettő cég jelezte, hogy különösen ügyelni fog a rugalmas ügyfélszolgálatra és az utazási élményre, amit más fapados légitársaságoknál az emberek általában a leginkább sérelmeznek. Ezen kívül rugalmas lemondási irányelveket, nagyobb üléstávolságokat és méretesebb poggyászokat is igérnek.
Az elemzők szerint az emberek egyre jobban éheznek az utazásra. Amikor Boris Johnson brit miniszterelnök február 22-én bejelentette az utazási korlátozások enyhítésének tervét, a londoni székhelyű EasyJet fapados légitársaság a foglalások nagyarányú növekedését tapasztalta, és a dublini székhelyű Ryanair is rengeteg új eladásról számolt be a hír kapcsán. Az új légitársaságok cégvezetőinek optimizmusa tehát nem alaptalan, és bíznak abban, hogy az elkövetkező három-hat hónapban az utazók a tisztaságot, a biztonságot és az árat helyezik előtérbe a hagyományos légitársaságok hűségprogramjaival szemben.
Forrás: Origo; Fotó: MTI/Mihádák Zoltán
Facebook
Twitter
YouTube
RSS