A pénzügyi fogyasztók biztonságát erősíti, hogy július 1-jétől az eddigi papíralapú helyett kizárólag elektronikus úton tehetik le hatósági vizsgájukat a leendő pénzügyi, biztosítási vagy tőkepiaci közvetítők és szigorodtak a közvetítői képzésre, vizsgára való alkalmassági, illetve a képző szervekre vonatkozó feltételek is, amelyek alapján a Magyar Nemzeti Bank (MNB) 52 képző szerv képzési jogosultságát törölte – közölte a jegybank kedden az MTI-vel.
Az e-hatósági vizsgát előíró változtatást a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) egy 2015-ös rendelete írta elő a papír alapú vizsgáztatásnál tapasztalt hiányosságok kiküszöbölésére, a vizsgáztatás egyszerűsítése, felhasználóbaráttá tétele és az adminisztráció csökkentése érdekében – írták. A változtatások célja, hogy megfelelően képzett, jó szakmai ismeretekkel rendelkező közvetítők nyújtsanak tájékoztatást a fogyasztóknak a pénzügyi termékekről, illetve értékesítsék azokat. A Magyar Nemzeti Bank (MNB), a vizsgáztatásokért felelős hatóságként ezért 2017 februárjától társadalmi egyeztetést végzett a pénzügyi közvetítői képző szervekkel, érdekképviseletekkel. A jegybank ez alapján alakította ki az új e-vizsgáztatási rendszer vizsgaszabályzatát, amely az MNB honlapján is elérhető. Kiemelték, az NGM-rendelet egységesítette a hatósági képzéseken a részvétel feltételeit. A jelentkezőknek érettségi vizsgával kell rendelkezniük, vagy az adott pénzügyi területre vonatkozó szakmai tapasztalatot kell igazolniuk. Emellett a vizsgázóknak az azt megelőző 12 hónapon belül kellett részt venniük hatósági képzésen. A vizsgabiztosokkal szembeni minimumkövetelmény a minisztériumi rendelet szerint a felsőfokú végzettség, vagy középfokú végzettség mellett az adott pénzügyi területet érintő több éves szakmai gyakorlat igazolása – tette hozzá a jegybank. Júliustól a hatósági vizsgabiztosok díját – az eddigi képző szervek helyett – az MNB fizeti. A jegybank honlapján 3 hónappal korábban meghirdetett, napi legfeljebb 3 alkalommal megszervezhető e-vizsgákhoz a képző szerveknek megfelelő informatikai hátteret (így az MNB által biztosított számítógépes programokhoz kellő számú számítógépet, megfelelő hálózatot, operációs rendszert stb.) kell biztosítani. A vizsga eredményét a vizsgázók a vizsga végén azonnal megtudják – a kész vizsgadolgozatokat elektronikusan azonnal kiértékelik, sikeres vizsga esetén tanúsítványukat 8 nap helyett 5 napon belül kiállítja az MNB. A szigorodó szabályozás nyomán a jegybank felülvizsgálta a már nyilvántartásban lévő képző szerveket. Ez alapján az MNB 41 biztosítási, 9 pénzügyi szolgáltatói és 2 tőkepiaci közvetítői képző szervet törölt. Jelenleg így 15 biztosítási, 18 pénzügyi szolgáltatói és 5 tőkepiaci közvetítői képző szerv végezhet ilyen tevékenységet Magyarországon. Az elmúlt években egyre nőtt a érdeklődés a pénzügyi ágazatok közvetítői tevékenysége iránt: míg 2013-ban még 12 839 ember tett hatósági vizsgát, tavaly számuk már 14 915 volt.
PS/MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS