Halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt vádat emelt a májusi dunai hajókatasztrófa kapcsán a Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitánya, Jurij Csaplinszkij ellen a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség – írta portálunknak küldött közleményében Ibolya Tibor fővárosi főügyész.
A vádirat szerint a vádlott, egy 64 éves ukrán férfi 1975 óta hajózik a Duna egész szakaszán, 1989 óta van hajóskapitányi képesítése, 2000. óta egy svájci székhelyű hajózási társaság alkalmazásában áll, mint hajóskapitány. A férfi érvényes rádió- és radarkezelői képesítéssel is rendelkezik. Ismert, Csaplinszkij egy szállodahajóval 2019. május 29-én, az esti órákban a Duna bal partján található V. kerület, Akadémia nevű hajóállomásról indult el északnak, a Margit híd irányába. A kapitány a hajót zuhogó esőben, éjszakai látási viszonyok között, a Duna két partján üzemelő közvilágítás mellett, sűrű vízi forgalomban vezette, azonban szabad szemmel több mint egy kilométer távolságra el lehetett látni.
A Viking maga alá gyűrte a Hableányt
A Dunán ekkor azonos irányba közlekedett a Hableány nevű, kisebb személyhajó, amelyen utasként 33 dél-koreai állampolgár, valamint a kapitánya és egy fő legénység tartózkodott. A kisebb hajó a Parlament előtt, balról megelőzte a szállodahajót, majd előtte hajózott és így elsőbbségi helyzetbe került a Margit híd alatti áthajózásnál. A nagy hajót vezető vádlott ennek ellenére gyorsítani kezdett, majd körülbelül öt percig szabad szemmel, és a hajó radarberendezésének képernyőjén, illetve a helymeghatározó adatokat megjelenítő kijelzőn is egyértelműen látható volt a Hableány hajó helyzete, iránya és sebessége. Az is észlelhető volt a vádlott számára, hogy ha változatlan sebességgel és irányban vezeti a saját hajóját, a Hableányhoz veszélyes közelségbe kerül és a két hajó ütközése is bekövetkezik. A kapitány azonban a tőle elvárható figyelmet elmulasztotta, percekig nem a hajó vezetésére koncentrált, így mindezt nem észlelte, a biztonságos távolságot nem tartotta meg, az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést nem adta le – áll a közleményben, amely azt is tartalmazza, hogy az ukrán kapitány magatartása miatt a Margit híd alatti hajóúton a szállodahajó nekiütközött a Hableány hátsó részének, a kisebb hajót beforgatta maga elé, rövid ideig maga előtt tolta, majd lenyomta. A Hableány körülbelül 30 másodperc alatt teljesen víz alá került, elsüllyedt, a rajta tartózkodó harmincöt személy vízbe került. A kapitány az adott helyzetben tőle elvárható segítségnyújtási kötelezettségének a harmincöt közvetlen életveszélyben lévő sértettet illetően nem tett eleget, annak ellenére, hogy a megfelelő képzéseken és gyakorlatokon részt vett, 2019 áprilisában és májusában több mentési gyakorlatot le is vezetett. A veszélyhelyzetből fakadó balesetben a Hableányon tartózkodó személyek közül a két magyar állampolgár és huszonöt dél-koreai állampolgár elhunyt, egy dél-koreai személyt a mai napig keresnek a hatóságok – írta Ibolya Tibor.
Kilenc évet kap az ukrán kapitány, ha mindent beismer
A főügyész megjegyezte, hogy a mentési munkálatokat a Terrorelhárítási Központ kiemelt szakértelemmel koordinálta, a nyomozást a Budapesti Rendőr-főkapitányság rendkívüli alapossággal folytatta le. A nyomozás ügyirata 14 kötetben több mint 10 ezer oldal. A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség a kapitánnyal szemben halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának a veszélyhelyzetet előidéző által elkövetett bűntette miatt nyújtotta be vádiratot a Pesti Központi Kerületi Bíróságra. A vád szerinti bűncselekményeket a törvény – a halmazati szabályokra figyelemmel – kettőtől tizenegy évig tartó szabadságvesztéssel fenyegeti. A kerületi ügyészség indítványozta, hogy a bíróság ítélje kilenc év börtönbüntetésre és kilenc év vízi járművezetéstől eltiltásra a vádlottat, abban az esetben, ha a bűnösségét a vád tárgyává tett bűncselekmények vonatkozásában az előkészítő ülésen beismeri és lemond a tárgyaláshoz való jogáról – írta a főügyész.
A jelzőriasztás ki volt kapcsolva
Emlékezetes, az ukrán kapitányt május 31-én vették őrizetbe a magyar hatóságok. Ezután a bíróság elsőfokon elrendelte a férfi letartóztatását, ám a jogerős döntés alapján csak házi őrizetnek megfelelő bűnügyi felügyeletét rendelték el, miután letették érte a 15 millió forintos óvadékot. Július végén vették újra őrizetbe, ekkor gyanúsították meg harmincötrendbeli segítségnyújtás elmulasztásával is. A letartóztatásból három és fél hónap után szabadult ismét. Még az őrizetbe vétel előtt, a baleset éjszakáján a Viking Sigyn kapitányát tanúként hallgatták ki. A 64 éves ukrán férfi ekkor tett először és utoljára vallomást. Abból, hogy mit állított a rendőrségnek csak részletek szivárogtak ki. Így például az, hogy a Viking kapitánya a Hableányt csak egy darabig és a jobb oldalon látta.
A hajó engem jobbról előzött és gyorsabb volt nálam, de a sebességéről nem tudok pontosan nyilatkozni. Az általam vezetett hajó a Margit hídtól kb. 200 méterre volt, amikor észleltem, hogy jobbról elkezdett előzni a kishajó
– derült ki az Index által korábban idézett vallomásából. A kormányállásban rögzített hangfelvételből egyértelműen kiderült, hogy a Viking kapitánya észre sem vette, hogy maga alá gyűrt egy hajót. Arra, néhány perccel az ütközés után, egy angolul beszélő nő figyelmeztette, aki a felvételen azt kiabálja, hogy „Elütöttél egy hajót!”, amire a kapitány angolul visszakérdez, hogy „Micsoda?” Pedig szakértők szerint a tapasztalt kapitánynak egyértelműen látnia kellett volna a Hableányt, még úgy is, hogy a Viking radarjához tartozó közelriasztás jelzőhangja ki volt kapcsolva. Azóta is kérdés, hogy mi történt abban a néhány percben. Felmerült, hogy esetleg részeg volt, vagy a telefonjával szelfizett, ám egyik sem nyert bizonyítást, ahogy az sem, hogy adatokat törölt a telefonjáról.
A Viking Idun felelősségét is vizsgálják
A rendőrség október közepén jelentette be, hogy lezárta a nyomozást és az aktákat megküldték az ügyészségnek, amely a napokban benyújtotta a vádiratot a Fővárosi Törvényszékre. Pál Adrián rendőr ezredes, Budapest rendőrfőkapitányának bűnügyi helyettese elmondta, hogy a nyomozás alatt 133 bűnjelet foglaltak le, 11 ezer oldal nyomozati anyagot készítettek,109 tanút hallgattak ki és 230 embert hallgattak meg. A szemlebizottság több mint 52 órán át helyszínelt, 4292 fotót készítettek, 24 tolmácsot vettek igénybe, akik kilenc nyelven tolmácsoltak. A rendőr ezredes hangsúlyozta azt is , hogy a rendőrség külön büntetőeljárás keretében vizsgálja a Viking Sigyn hajó után érkező Viking Idun kapitányának felelősségét is. A szakértők szerint ugyanis az Idun kapitánya az ütközés után áthajtott a baleset helyszínén és nem állt meg segíteni. Mint arról a Magyar Nemzet beszámolt, a Sigyn és az Idun ukrán, illetve orosz kapitánya a tragédiát követő percekben rádiókapcsolatban álltak, orosz nyelven forgalmaztak. Az Idun kapitánya megkérdezte Csaplinszkijt, hogy mi történt, mire az ukrán azt felelte, lehet, hogy elütött egy hajót, mindezek ellenére az Idun áthajtott a katasztrófa helyszínén és így vélhetően túlélőkön is.
Hollandiában is gyanúsított
Nem mellékes körülmény, hogy két hónappal a Hableány-tragédia előtt Csaplinszkij Hollandiában is balesetet okozhatott. A Fővárosi Főügyészség az Eurojust magyar nemzeti tagján keresztül szerezte be azt a hivatalos információt, hogy a Hollandiában idén április 1-jén balesetet okozó hajó másodkapitánya és a jelen ügyben gyanúsított kapitány ugyanaz a személy, emiatt őt Hollandiában is gyanúsítottként vonták felelősségre, ám az engedélyét nem vonták be, így továbbra is vezethette a Viking Sigynt.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS