Pesti Srácok

Jogállamiság, ó jogállamiság!

Jogállamiság, ó jogállamiság!

Eljött a pillanat, hogy a tízmillió fociszakértő és virológus országából immáron a komparatív alkotmányjog területére kalauzoljuk egymást! Végre az államtanászok és alkotmányászok is szerepet kapnak a honi közéletben, Sólyom László és Kim Lane Scheppele után! Ez juthatott volna eszünkbe szalagcímként a magyar és lengyel uniós vétó kapcsán, de aztán elkomorodtunk, mert a helyzet komoly, nagyon is komoly. Pénzről van szó, nem is kevésről. Nem véletlenül visít a fél európai sajtó.

Talán érdemes azzal kezdeni, mi történt eddig. Valami gigászi összegről készült megegyezni az unió, amelyből aztán lehet járvány ellen védekezni. Csakhogy a fukar négyek és az Európai Parlament kieszelték, hogy ne csak úgy automatikusan menjen a pénz az egyes tagállamokhoz, hanem legyen egy folyamat, egy kritérium, amely aztán egyfajta szűrő tud lenni.

Vagyis politikai féket húztak be. Ez lenne a “rule of law”.

A rule of law, vagyis a jogállamiság egy nagyon érdekes dolog. Ahogy Sólyom László egy előadásában fogalmazott, “ha akarom, vemhes, ha akarom, nem vemhes”. Nem elég, hogy minden állam más és más berendezkedésű, de ráadásul azt is el kell tudni különíteni, mikor valósak az egyes országokon belül a belső kritikák. Vagyis el kell tudni dönteni, mikor sír az épp aktuális ellenzék a valódi fájdalomtól és mikor hullat krokodilkönnyeket. Sajnos, az egyes országok alkotmányos megoldásai sem azonosak. Az Egyesült Királyságban az uralkodó nevezi ki a kormányt, Luxemburgban nagyherceg, nálunk a köztársasági elnök. Sőt, az egyes államfők között is kőkemény különbségek mutatkoznak: a francia elnök nagyon erős hatáskörökkel rendelkezik, a német viszont inkább egy köszönőember, ott a kancellár fújja a passzátszelet. Meri bírálni a francia alkotmányt, egy német azzal, hogy az nem is jogállami?

PestiSracok facebook image

Sőt, a formalitásokon túl a jogállami megoldások tartalmilag is különböznek. Valahol a politikai és jogi fékek és egyensúlyok rendszere kellene, hogy jellemezzék az államok működését, na ez például furcsán valósul meg a jelenlegi Németországban, ahol nagyjából minden komolyabb párt kormánypárt is egyben, és mint kormánypártok, egyesült erővel kiabálnak kígyót-békát a szélsőségesnek kikiáltott AfD-re. Szóval a jogállamiság “kritériumrendszere” egy borzasztó hosszú, minden államtípusra külön-külön oldalszázakat kitevő kódex lenne, amelyben ráadásul a kivételek önmagukban újabb százoldalas lábjegyzetet érdemelnének.

Érdekes hír érkezett például Norvégiából, akik egy egészen különleges “hate speech crime”-típust vezettek be, ott ugyanis ha egy magánbeszélgetésen megsértjük a melegek érzékenységét, máris büntetőeljárást kezdeményezhetnek velünk szemben és egy évre el is ítélhetnek. Ennek ellenére Norvégia mégis jogállam. Sőt, a nemzetközi standardok se bizonyulnak egzaktnak. Például a Riporterek Határok Nélkül sajtószabadság-listáján rendre bejelentik, hogy Magyarország egyre nehezebb helyzetben van, ugyanakkor maga a lista is felvet bizonyos kérdéseket. Így például Namíbia, Burkina Faso vagy Botswana egyaránt megelőzi az Egyesült Államokat ezen a listán (tehát szerintük szabadabb a botswanai sajtó mint az amerikai), és megtudhatjuk tőlük azt is, hogy Albániában, sőt Kirgizisztánban is sokszínűbb és kevésbé korlátozott a sajtó, mint hazánkban.

Azt ugyanakkor nem magyarázza meg az index, miért van az a furcsa jelenség a fene nagy kirgiz demokráciában, hogy az elnököket (eddig legalábbis) kivétel nélkül a manifeszt népharag, vagy puccs által váltják le, s nem választásokon. Sőt, a lista szerint Észak-Ciprus is szabadabb, mint a magyar sajtó, annak ellenére, hogy az ottani alkotmány expressis verbis kimondja, hogy közérdekből korlátozni lehet egyes lapokat, tudósításokat, újságírót perbe fogtak egy karikatúráért (Erdogant h*gyozták le rajta) és több példa mellett kicenzúráztak például egy közvélemény-kutatásról szóló tudósítást.

Egyszerűbb tehát a “jogállamiság” kifejezést egzakt kategória helyett politikai kategóriaként kezelni.

Abban a pillanatban ugyanakkor, amint politikai kategóriáról beszélünk, felélednek a pártállami, KGST-reflexek. A nagy Szovjetunióban ugyanis megmondták, mit kell gondolni itt kelet-európai kis hazánkban, és ennek némi nyomatékot adott az itt tartózkodó 2-300 ezer szovjet katona és párezer tank. Persze az unióból nem küldenek ide tankokat, jönnek viszont helyettük a bankok, vagyis a pénz. Annak ugyanakkor egy jelentős részét mi fizettük be. Ráadásul nemcsak mint tagállam fizettünk, hanem polgáraink egyénenként is. Ennek megfelelően egy korrekt rendszerben nekünk “jár” bizonyos összeg. Jár más címen is. Mi nagyon sok mindenből kimaradtunk, ezért valamiféle felzárkóztatásra is kell költenünk.

Éppen ezért egy “jogállamisági” kritérium, amely ennyire nem egzakt, bármikor az egész ország ellen kihasználható feltétel.

S bármennyire is örül most a liberális ellenzék a jogállamisági feltételnek, a helyükben mi azért elgondolkodnánk a dolgon. Például egy normálisan működő politika keretein belül 2006. október 23-a után nem nagyon lehetett volna mást dönteni, mint azt, hogy Magyarország kimarad pár körből – az uniós források tekintetében legalábbis biztosan. Akkor a Fidesz ugyan örülhetett volna, de az emberek nem, hiszen azok a források nem az ellenzék, nem is az épp aktuális kormánypárt, hanem az emberek, a magyar polgárok pénze lett volna. Éppen ezért roppant káros, amikor a mindenkori ellenzék rövidtávú politikai megfontolások érdekében állandóan “feljelenti” Magyarországot egy jó kis “jogállamisági” issue-val. Hiszen ezzel, bár az épp aktuális kormánypártnak okoz némi fejfájást, végső soron nem a kormánypártot fenyegeti.

Hanem a magyar polgárok érdekeit, jogos jussát, pénzét. Na ezért vétózott helyesen Magyarország és Lengyelország. Mert a kelet-európaiak pénze hosszú távon is a kelet-európaiaké kell, hogy maradjon.

Vezető kép: MTI/EPA/Stephanie Lecocq

Ajánljuk még

Háromgyermekes postáskisasszonnyal, a pártklub kalandos múltú sztárjával bukott le Jakab Péter

Exkluzív 2021 november 24.
Háromgyermekes édesanya Molnár Enikő, Jakab Péter kabinetfőnöke, akivel lebukott a Jobbik elnöke – tudta meg a PestiSrácok.hu. Hétfőn a Bors hozott hozott nyilvánosságra egy videofelvételt, amelyen az látható, hogy Jakab egy budapesti lakásnál várja a nőt, majd széttárt karokkal rohan elé, másnap reggel pedig nagy körültekintéssel, együtt is távoztak a lakásból. Az azóta megjelent cikkek szerint Jakab autója többször is ennél a lakásnál parkolt és olyan fotó is nyilvánosságra került, amelyen a Jobbik elnöke egy bőrönddel érkezik a lakáshoz. Kedden pedig arról írt a Bors, hogy bár Molnár Enikő letagadta, hogy Jakab ezúttal is nála töltötte az éjszakát, később úgy menekítették ki a politikust a lakásból. Jakab Péter persze tagad és perrel fenyeget mindenkit, azt próbálja elhitetni, hogy csak munkakapcsolat fűzi a kabinetfőnökéhez, és egész éjszakákon át csak dolgoznak.

A hit erejével – Két, hanyatlásra ítélt, mélyszegénységben élő falut mentett meg egy református lelkész házaspár

Exkluzív 2021 december 25.
Hanyatló falvakat ment a szlovák-magyar határon egy fiatal református lelkész házaspár, Tóth István és felesége, Viktória. Huszonegy évvel ezelőtt, amikor elvállalták a szolgálatot a Miskolctól hetven kilométerre fekvő Abaújvár gyülekezetében, azt mondták nekik, ne tervezzenek hosszú távra. Az öregedő, kétszáz lelkes faluban, valóban az Isten háta mögött alig több mint tucatnyian járhattak templomba. A hit erejével a legszegényebb falvakban, a határ mentén önfenntartó és valódi, családias közösséget építettek, aminek mások a csodájára járnak. A semmiből, valóban az Isten háta mögött, ahol magyar, betelepült szlovák és cigány él együtt, és ahol az érkezésük előtt nem látszott már a kiút. Ha azt kérdezzük, honnan volt fiatal lelkipásztorként mindehhez ereje, Tóth Viktória szerényen annyit mond: Istené a dicsőség, ők csak hittek benne, hogy az Úr nem ad olyan feladatot, amit ne lennének képesek elvégezni. Abaújváron kívül még egy kisebb szomszédos falu, Pányok is hozzájuk tartozik. Ők lettek abban a térségben a legnagyobb szolgáltató és munkáltató egyben: szociális és házi segítségnyújtó szolgálatuk ellátja az időseket és rászorulókat, gazdaságot és egy keresztény manufaktúrát is létrehoztak, jelenleg tizenöt család megélhetését biztosítják. Ez már önmagában is csoda volna, de a Tóth házaspár itt nem állt meg, a gyermekeket is maguk köré gyűjtötték; vannak, akik a gyülekezetben nőttek fel, váltak istenfélő, hívő felnőtté. Bábcsoportot alapítottak, amellyel az országot járják, gyülekezeti otthont építettek, Időközben Viktóriáékra bízták a gönci pszichiátriai- és szenvedélybetegek nappali intézményét is, amely majdnem csődbe ment. És ha ennyi szolgálat nem lenne elég: börtönök, fegyházak fogvatartottainak lelkét is mentik. Ma már a börtönbe szolgálni járó cursillósok észak-magyarországi központja is Abaújváron van.

Bűnismétlésbe bukhat bele a Fortress-es álbróker – Ezúttal saját ügyvédjét és a Duna Plaza eladóit húzta le

Exkluzív 2023 október 19.
Újabb károsultak tettek feljelentést a hírhedt Fortress-es Sz. Zsolt ellen (korábbi nevén F.-Sz. Zsolt), aki 2012 és 2014 között a vád szerint tízmilliárd forinttal károsított meg több mint kétezer embert. Bár jogi játszmák által akár még 20 évig elhúzódhat évek óta tartó büntetőpere, most mégis visszakerülhet a rácsok mögé, annak ellenére, hogy már leülte előzetesben a törvény által meghatározott felső határt, a három évet. Azok a károsultak, akik a PestiSrácok.hu-nál jelentkeztek és büntetőfeljelentést is tettek a rendőrségen, egytől egyig új átvertek: mindegyiküket az idei évben rövidítette meg a férfi több millióval. Ezt pedig úgy hívják: bűnismétlés, ami a kényszerintézkedések elrendelésének egyik különös feltétele.