Pesti Srácok

Brit gyarmatosítás, Banglades és a természeti csoda a sivatag kellős közepén – Miért robbant ki a kasmíri háború?

Brit gyarmatosítás, Banglades és a természeti csoda a sivatag kellős közepén – Miért robbant ki a kasmíri háború?

Habár a szerda hajnalban kirobbant indiai–pakisztáni háború időzítése sokakban meglepetést okozott, valójában a két ország „közös” történelmét ismerve nem csoda, hogy kitört a konfliktus. A XIX. századi mogul és afgán uralmak, illetve a szikhek megjelenése éppúgy szította a tüzet, mint a brit gyarmatosítás és Banglades kiválása, de legfőképp az iszlám hit terjesztésének igénye és Modi lépése. A háború legfőbb célpontja, Kasmír ráadásul három hatalom kereszttüzében van, természeti kincsekben gazdag, turisztikai, gazdasági, stratégiai és katonai jelentőséggel bír.

Ha nem is óránként érkezik újabb és újabb hír az India és Pakisztán között kitört háborúról, két nap alatt egyre komolyabb harci cselekmények látnak napvilágot. Ám míg bizonyos értelemben az ukrajnai háború, illetve a gázai eszkaláció is a szemünk előtt zajlik, ezzel szemben a kasmíri konfliktus valami nagyon távoli harcnak tűnik első pillantásra, ami legfeljebb csak hab az amúgy is háborgó világ tortáján. Pedig ezt nagyon is komolyan kell venni.

De lássuk, hogy mi folyik egyáltalán a kasmíri térségben, és mi előzte meg a problémákat!

Indiai állam, muszlimokkal

PestiSracok facebook image

A harc elsősorban India legészakibb állama, Dzsammu és Kasmír területi hovatartozása miatt folyik.

Bár a területi vita 1947 óta fennáll, akkor éleződött ki igazán Új-Delhi és Iszlámábád között, amikor 2019. október 31-én Narendra Modi indiai miniszterelnök úgynevezett szövetségi területté nyilvánította a térséget, gyakorlatilag megfosztva azt az autonómiájától.

A régió különleges státuszát ideiglenesnek szánták az ott uralkodó "háborús körülmények miatt", és deklarálták, hogy a szövetségi igazgatású területnek a lehető leghamarabb vissza kell térnie a szövetségi állami státuszhoz (ami adja egyben az autonómiához szükséges önrendelkezési jogokat).

Csakhogy ehhez papíron kizárólag Kasmírnak van joga dönteni, viszont Modi eltörölte alkotmányát, és két külön szövetségi kerületre – Ladakra, valamint Dzsammu és Kasmírra – osztotta fel. Így kiderült, nagy eséllyel nem csak ideiglenesen vették el Dzsammu és Kasmír autonómiáját.

És mitől különleges ez a terület? Két dologban is. Először is Dzsammu és Kasmír az egyetlen olyan indiai szövetségi terület, ahol a többség muzulmán vallású.

Másodszor pedig nem egy, hanem három hatalom igazgatása alatt áll: India és Pakisztán mellett Kína is jogot formálhat bizonyos területek ellenőrzésére.

Az atlasz.hu megjegyzi, Peking az 1962-ben kirobbant kínai–indiai háború megnyerése után elfoglalta a szövetségi terület északkeleti részeit, nevezetesen Akszáj Csin és Shaksgam Valley tartományokat, valamint Arunácsal Pradest is, kihasználva, hogy nem írták alá az 1914-es Simla-egyezményben foglalt ratifikációt, amely elismerte volna India fennhatóságát.

Ugyan az India és Kína közötti határvitákat nem oldotta meg, de csillapította, hogy India de facto tiszteletben tartja az 1962 után kialakult kínai ellenőrzési jogokat, még ha nem is ismeri el területileg magát a kínai fennhatóságot a vidék fölött.

Ez – ha nem is tartós békét, de – átmeneti megoldást eredményez a mai napig a két ország között.

Kasmír geopolitikai elhelyezkedése. Fotó: Veectezy

De mi a helyzet Kasmírral?

Kasmír nyugati részét, pontosabban annak helyzetét a történelme bonyolítja.

A Kasmíri Fejedelemség a mogul és afgán uralmak után 1819-ben került a szikhek kezébe, akik frissen alapított államukat némileg szekulárisan, némileg a hinduizmusnak kedvezve rendezték be.

Mivel a két muszlim rendszer sikeresen terjesztette az iszlám hitet a térségben, így a szikhek ténykedése a lakosság jelentős részét sértette vallásában. Igaz, így is sikerült a hinduizmust bizonyos területeken meghonosítani uralmuk alatt annak ellenére is, hogy a térség rövidesen brit gyarmati státuszba került.

Egy évszázaddal később, a brit kivonuláskor a nagyobbrészt muszlim, negyedrészt hindu lakosú fejedelemség, immár Dzsammu és Kasmír néven maga dönthetett, hogy Pakisztánhoz, vagy Indiához csatlakozik, de 1947-ben a függetlenség mellett tették le voksukat.

Ám a frissen alapított India és Pakisztán mégis kísérletet tett politikai úton megszerezni a fejedelemséget.

Mindkét fél talált magának prominens szövetségest Kasmíron belül, aminek következtében politikai patthelyzet, majd háború keletkezett 1947 és 1949 között.

Akárcsak India, Pakisztán is egész Kasmírt követelte magának, sőt, mindketten még most is fenntartják ugyanezt az igényt.

Mint említettük, India valamelyest – részben és ideiglenesen – rendezte viszonyát Kínával, Pakisztán viszont már 1963-ban megállapodott a határviszonyáról a pekingi hatalommal.

A gyors megegyezés miatt Pakisztán és Kína is egy erősödő gazdasági együttműködést remélt, ám a rendre felmerülő infrastrukturális fejlesztéseket India folyamatosan gátolja arra hivatkozva, hogy azok sértik a meglévő területeit és geopolitikai érdekeit.

És akkor nem beszéltünk még egy nagyon fontos háborúról, amely a 2019-es indiai lépés előtt is komoly elhidegülést eredményezett Új-Delhi és Iszlámábád között.

1971-ben kirobbant az indo-pakisztáni háború az addig pakisztáni befolyás alatt álló Banglades felszabadításáért. A harcok bangladesi részről sikert arattak, majd 1972-ben Banglades és Pakisztán aláírta a Simlai Megállapodást, amelyben deklarálták, hogy vitáikat békés úton, kétoldalú tárgyalásokkal próbálják rendezni, és tiszteletben tartják a Kasmírban kijelölt Line of Control-t.

Ahogyan a Danube Institute blogja rámutat, ez a vonal nem számít hivatalos nemzetközi határnak, de a gyakorlatban elválasztja egymástól az indiai és a pakisztáni ellenőrzés alatt álló területeket. A megállapodás ugyanakkor nem oldotta meg Kasmír végleges hovatartozását, csak ideiglenesen befagyasztotta a helyzetet.

A jelenlegi szituációt tovább súlyosbítja, hogy Pakisztán hivatalosan is kilépett a Simlai Megállapodásból, ezzel megszüntetve azt az egyik utolsó jogi keretet, amely eddig – ha korlátozottan is – visszatartotta a feleket a nyílt katonai összecsapástól.

A Line of Control így ma egyre inkább frontvonal, mintsem a békés egymás mellett élés határa, ami az eszkaláció veszélyét minden eddiginél magasabbra emeli.

A Kasmír turizmusának főbb pontjai balról jobbra és fentről lefelé: a Hunder-sivatag, a gulmargi Gandola-felvonó, és a Srinagar Kasmír látképei. Fotó: iStock/PS-kollázs.

Miért fontos a terület a két országnak?

Ha már gazdaság, Dzsammu és Kasmír kifejezetten népszerű turisztikai látványosságnak számít. A Travel And Tour World cikke szerint az elmúlt két évben 4,4 millió látogatóval szárnyal, köztük 1,2 millió külföldi turistával, ami fellendíti a gazdaságot és a globális vonzerejét, de létfontosságú a munkahelyteremtésben és a regionális jólét fenntartásában és növelésében is. Olyannyira, hogy a dél-ázsiai térség legnagyobb turistacsalogató helye lett, és lehetőségei révén villámléptekkel fejlődik nemcsak turisztikailag, hanem gazdaságilag is.

A régió fontos hegyi átjárókat, valamint vízforrásokat – köztük az Indus-folyót – ellenőriz, amelyek különösen Pakisztán számára létfontosságúak.

Az jórészt pandzsábi országot nagyjából 230 millió fő lakja, és 350 milliárd dolláros költségvetéssel rendelkezik; egy főre jutó GDP-je mindössze ezer dollár. Ha ehhez hozzávesszük, hogy Pakisztán hivatalos pénzneme, a rúpia egyetlen év alatt majdnem 40 százalékot veszített az értékéből a nagy valutákkal szemben, és az elmúlt években 40 százalék körüli infláció sújtja a lakosságot, akkor már érzékelhetjük, mennyire létszükséglet számára Kasmír teljes megszerzése.

A válság ugyanis olyannyira megviselte Pakisztánt, hogy 2025-re a külső adósságkötelezettségek fizetésképtelenségének szélére sodorta az országot.

Nem segített számára az IMF finanszírozása sem, amely hiába adott 7 milliárd dolláros kölcsönt Pakisztánnak, a Nemzetközi Valutaalap közölte, kölcsöne nem fordítható a korábbi, 16 milliárd dolláros kínai hitelek törlesztésére.

Jelenleg Iszlámábád vezetése 26,6 milliárd dollárral tartozik Kínának egy viszonylag nem túl magas kamat mellett.

Az IMF lépése azt eredményezi, hogy kár évtizedekre is eladósodhat az arab állam, amely ezt láthatóan jól érzékeli.

Kiemelt kép: Indiai-Pakisztáni háború. Kiemelt kép: Journals Of India

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Vasárnapi autóbusz-szerencsétlenség: voltak már problémák a szervezőkhöz köthető utak körül

Exkluzív 2021 augusztus 17.
Nem először került a sajtóhírekbe és a figyelem középpontjába az az utazásszervező cég, amelynek bérelt autóbusza vasárnap hajnalban 8 ember halálát okozó balesetet szenvedett az M7-es autópályán – tudta meg a PestiSrácok.hu. 2019-ben több sajtóorgánum is beszámolt róla, hogy magyar egyetemisták franciaországi síútja vált tortúrává, miután a magyar utazásszervezők hibás műszaki állapotú, román buszokkal vágtak neki a több ezer kilométeres útnak, végül az utasok egy része saját költségére, önállóan utazott haza. Majd még kártérítést sem kaptak. A "Suli Sí" szervezőcsapat és a hétvégi szerencsétlenségben érintett Rolitúra gyakorlatilag azonos céges hátteret mutat. Az Index és az Origo korábbi cikkei szerint az utakat szervező vállalkozók korábbi utazási irodáit többször megbüntették; volt olyan iroda, amely éveken át engedélyek nélkül hirdetett utakat.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.