Az európai példák alapján a cél, hogy egységes, magas színvonalú tömegközlekedési szolgáltatás működjön Gyáltól Budakesziig, Dunakeszitől Érdig – írja közösségi oldalán Vitézy Dávid, a vállalat volt vezérigazgatója, aki szerint ehhez nem elég a személycsere.
A volt BKK-vezér Facebook-oldalán tette közzé, hogy miért tartja fontosnak a regionális logikára való váltást a budapesti és agglomerációs tömegközlekedésben. Úgy fogalmazott: Budapest közlekedési problémái “sokkal súlyosabbak annál, minthogy az elmúlt években végletesen legyengült BKK élén csupán egy vezetőváltás elegendő volna”. Véleménye szerint struktúraváltásra van szükség, és “2020-ban nem elégedhetünk meg a 2010-es BKK-koncepció újramelegítésével”, mivel azóta 200 ezerrel van több autó Budapest és az agglomeráció útjain, a hév-ek és az összes elővárosi busz pedig átkerült a BKK hatásköréből az államéba.
Nem lehet leporolni a tíz évvel ezelőtti válaszokat. Itt az idő regionális logikára váltani a budapesti és agglomerációs tömegközlekedésben
– szögezte le. Vitézy szerint Budapest közlekedési problémái az elővárosokban kezdődnek és legnagyobbrészt onnan származnak.
A Budapestet elárasztó autótenger által kibocsátott szennyezés évekkel lerövidíti a budapestiek életét, megbetegít gyerekeket és öregeket egyaránt, a dugókban feleslegesen töltött idő százmilliárdos gazdasági kárt okoz Budapestnek és Magyarországnak, az autók szaporodása pedig hozzájárul a klímaváltozáshoz is. A tömegközlekedés az egyetlen valós alternatíva, nem tudunk jobbat
– tette hozzá. Arról is ír, hogy Budapesten belül és kívül is hiányzik az integráció a közlekedési módok között.
Változtatni csak akkor lehet, ha a tömegközlekedést az elővárosokból ingázók számára a budapestivel egységes egészként kezeljük és így tesszük versenyképessé. Ma minél távolabb megyünk a városmagtól, annál versenyképtelenebb a tömegközlekedés és annál többen ülnek autóba. A városhatár elvágó hatása, a fővárosi (BKK) és az állami (MÁV, HÉV, Volánbusz) rendszerek elkülönülése pedig egészen abszurd helyzeteket hoz létre – mint amilyen az, hogy azonos útvonalon ugyanoda tartó, egyaránt közpénzből fenntartott buszjáratokra sem lehet közös jegyet vagy bérletet váltani. Nem véletlenül lépett túl a városi logikán és helyezte regionális alapra a tömegközlekedés szervezését szinte egész Európa Bécstől Barcelonáig, Prágától Stockholmig, Párizstól immár Bukarestig
– írja Vitézy Dávid. Hozzáteszi: az európai példák alapján az lenne a cél, hogy az utasok számára egységes, magas színvonalú tömegközlekedési szolgáltatás működjön Gyáltól Budakesziig, Dunakeszitől Érdig, beleértve természetesen Budapestet is. A volt BKK-vezér négy érvet is ír arra vonatkozóan, hogy miért van szükség regionális megközelítésre a budapesti tömegközlekedésben, majd leírja, hogy miért nem lehet szőnyeg alá söpörni a strukturális kérdéseket:
A tömegközlekedés regionális elvű szervezése, a regionális együttműködés nem új gondolat, a BKK létrehozásakor is gondolkodtunk egy jövőbeni továbbfejlesztésben, legutóbb pedig 2018 tavaszán, egy akkor még igencsak más fővárosi politikai helyzetben is elmondtam lényegében ugyanezt. Nincs miért szőnyeg alá söpörni ilyen strukturális kérdéseket, a klímaváltozás, a növekvő dugók okozta gazdasági és egészségügyi károk, az évről évre tízezerszámra növekvő autópark, valamint az egyre rosszabb budapesti levegő, a most is érvényben lévő szmogriadó fényében.
A teljes bejegyzést itt olvashatja el.
Forrás: Facebook; Fotó: Horváth Péter Gyula
Facebook
Twitter
YouTube
RSS