Pesti Srácok

A magyar komputer művészetről nyílt kiállítás a MNG- ben

A számítógépes művészet magyar képviselőinek első külföldi, 1990-es csoportos bemutatkozásának rekonstrukcióján keresztül ad átfogó képet a művészeti ág rendszerváltozás előtti történetéről a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) június 24-én nyíló új kiállítása.

MTI

A számítógépes művészet a rendszerváltozás előtt a kísérletezés nyelvét jelentette, egyben biztosította a nemzetközi szintre történő modern vizuális kilépés lehetőségét is az ezzel foglalkozó alkotóknak - hangsúlyozta a több mint 300 grafikai és mozgóképes alkotást felvonultató kiállítás szerdai sajtóbejárásán Szücs György, az MNG tudományos főigazgató-helyettese.

PestiSracok facebook image

A komputerművészet magyarországi történetének első külföldi bemutatkozását A magyar művészek és a számítógép című, 1990-es lille-i tárlat jelentette, amely a digitális művészet minden lehetséges területét felölelte a komputergrafikától az animációig. A kiállítást 1991-ig Étampes-ban és Helsinkiben is bemutatták, ezt követően azonban a most ismét Budapesten látható alkotások 25 éven keresztül egy 150 kilogrammos ládában pihentek - idézte fel Joel Boutteville, a lille-i kiállítás kurátora.

A francia szakember úgy fogalmazott: "minden nagy zeneszerző, köztük Liszt, Bartók, Ligeti és Kurtág is élt az eszközzel, hogy egy-egy alapvető motívumból kiindulva újraalkották, rekonstruálták műveiket. Ezt történt a mostani kiállítás esetében is".

Orosz Márton, az MNG tárlatának kurátora elmondta, hogy a kilenc művész - mások mellett Böröcz András, Gábor Áron és Waliczky Ágnes - alkotásaiból válogató lille-i bemutatkozás anyagát egy történeti résszel egészítették ki, amely többek között a komputerművészet magyarországi kezdeteit ismerteti meg a látogatókkal. "Kevesen tudják, hogy a legelső komputeranimációs műveket többnyire magyar gyökerekkel rendelkező művészek készítették. 1967-ben született meg az Ohió-i Egyetemen a saját rajzai mozgásba hozásához külön programnyelvet kidolgozó Charles Csuri Kolibri című filmje" - emlékeztetett Orosz Márton, kiemelve mások mellett a szintén külföldön nevet szerző Peter Foldes, Bela Juhasz és Leslie Mezei nevét is.

Magyarországon 1972-ben indult meg az első egyetemi informatikai képzés, két évvel később pedig megszületett az első hazai számítógépes grafika is: az akkor egyetemi hallgató Énekes Ferenc egy Koncz Zsuzsa-portrét készített, ez az alkotás azonban nem maradt fent. Látható viszont a kiállításon Énekes Ferenc több számítógépes technológiával készült aktgrafikája is - mutatott rá Orosz Márton. A művészettörténész hozzátette: az első magyar komputeranimációt 1976-ban készítette a K/3-as csoportot megszervező Bódy Gábor, a 12 perces Pszichokozmoszok című mozgókép az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Atomfizikai Tanszékén, egy TPA 1001-1 típusú számítógépen született.

A számítógéppel létrehozott képzőművészeti alkotások kívül estek a kádári diktatúra hagyományos intézményi struktúráján, kiállításukhoz nem volt szükség a Képzőművészeti Lektorátus engedélyére. A nemzetközi színtérhez képest komputerművészeti tárlatot így is szinte két évtizedes csúszással, 1986-ban rendeztek először Magyarországon, a Szépművészeti Múzeumban. A Digitart tárlatot 1990-ben újra megrendezték, ekkor már külföldi alkotók is pályázhattak a részvételre - ismertette a művészeti ág történetét az augusztus 21-ig látogatható, számos korabeli kiadványt, folyóiratot is felvonultató kiállítás kurátora.

Fotó: sg.hu

Ajánljuk még

Milliárdos ingatlanvagyonnal gyarapodik tovább tatabányai családok nyomorán a „Szeviép-család” – Csinos céghálót találtunk az egykori vezér fia körül

Exkluzív 2022 május 25.
A Pesti TV Az Ügy című riportműsorában mutattuk be a tatabányai szellemtársasházat, amely tizenöt éve áll befejezetlenül. A huszonegy lakásos, a földszinten nagy irodaépületet is magába foglaló ingatlant sajátos konstrukcióban kezdték építeni 2004 után. A telektulajdonos, első számú építtető, a Környe és Vidéke Takarékszövetkezet ingatlanhasznosító cége, a Tak-Ing végelszámolás alatt áll; az építő Pólus Kft. 2007 óta felszámolás alatt; a lakásaikat előre kifizető tatabányai családok, összesen tizenöt károsult család a mai napig nem kapott vissza egy fillért sem. Közben tavaly év végén a félkész épület az egyik szeviépes érdekeltség kezébe került. A Szeviép-üggyel a PestiSrácok.hu az elmúlt években kiemelten foglalkozott; követjük a több száz kisvállalkozó csődjéért felelős, csődbűncselekménnyel vádolt milliárdosok ma is tartó büntetőperét. Megmutattuk, hogy a mai napig milyen luxusban élnek, és egy tényfeltáró cikksorozatban azt is, hogy a Szeviép csődeljárása előtt milyen elképesztő céghálót építettek fel a Szeviép-vezérek, amely cégekben immár egy-egy családtagjuk a tulajdonos. Ebben a tényfeltáró riportban azt mutatjuk meg, hogyan kerül a Szeviép-vezér B. Sándor fia Tatabányára, miként jutottak hozzá a tizenöt család anyagi megnyomorítását jelentő, milliárdos értékű ingatlanvagyonhoz, és azt is, hogy a tatabányai botrányban szereplő cég csak egy az újabb céghálóban. Körülbelül tíz milliárdos vagyont találtunk éppen csak, hogy „muzsikáló” cégekben, és mindez az egyik B.-fiú kezében fut össze.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.