Pesti Srácok

A dalok megmutatják, hogyan működik a "zenei agyam" - Sena Dagadu harmadik szólóalbumáról beszélgettünk

Sena Dagadu tizenöt éve a hazai könnyűzenei élet meghatározó alakja. Elképesztő hangjával, magával ragadó egyéniségével és soha nem lankadó lendületével lebilincseli a közönséget. Legtöbben az Irie Maffia zenekar énekesnőjeként ismerik, pedig sok más projektben is szerepelt, nem is beszélve szólófelvételeiről. Sena immár harmadik önálló albumát készítette el, a címe Feathers. Vajon egy zenekari frontemberként sikeres énekesnőnek is kell a szabadság? Senával beszélgettünk.

LEIRER TÍMEA - 061.hu

Azt nyilatkoztad, amikor a Feathers megjelent, hogy ez a lemez más, mint bármelyik korábbi munkád. Miért?
Először készítettem olyan lemezt, amelyhez én írtam a zenét, a szöveget és mindenbe „beleártottam” magam, ami csak a lemez születéséhez kell. Az első szólólemezemnél még az összes számot külső producerek írták, így afféle patchworkként állt össze a teljes album. A második albumon, a Lots Of Trees címűn már volt néhány ötletem, de még mindig nem ez volt a jellemző. Most viszont kizárólag az én zenei ötleteimből épült fel a Feathers, így sokkal jobban tükrözi a személyiségemet, a világomat, mint bármely korábbi felvétel. Ezek a dalok megmutatják a világ számára, hogy mit hordoz, és hogyan működik az én „zenei agyam”.

PestiSracok facebook image

A telefon hangrögzítőjébe dúdolsz vagy zongorával, gitárral, számítógépes programmal rögzíted a zenei ötleteket?
Ma már ritkán „dúdolgatok” a telefonba. Leülök a computer elé és dob, basszusgitár, gitár szólamokat próbálgatok, vagy feljátszom a tervezett énekdallamot. Lényegében amikor a dalt írom, mindent rögzítek otthon a számítógép segítségével, a fúvósoktól kezdve a gitárokon át egészen a vokál szólamokig. Amikor úgy érzem, hogy készen van, megmutatom a zenekarnak. Minden zenész simít még egy utolsót a szólamán, kicsit javítanak a harmónia meneteken, mert ahhoz ők sokkal jobban értenek és utána kezdődhetnek is a felvételek. Nagyon nagy élmény volt számomra, hogy ezúttal – ahogy még soha – kész dalokkal állhattam a zenészek elé.

Fotó: Nagy Márton, Müpa

Ha jól tudom, a stúdiófelvételek is másképp zajlottak, mint korábban.
A lemezt úgy rögzítettük, ahogy a „régi szép időkben” tették. Nem sávonként vettük fel a szólamokat, hanem bementünk a stúdióba, mélyen egymás szemébe néztünk és felvettük együtt élőben az anyagot. Így egy kicsit piszkosabb, de élőszerűbb a hangzás a lemezen. Sokkal érdekesebb és lélekkel telibb így a lemez, mintha patikamérlegen kimértünk volna mindent. Direkt nem is pepecseltünk vele sokat, felvettük háromszor-négyszer a dalokat, majd a legjobbat kiválasztottuk. Persze így maradnak benne apró, afféle „jaj-ezt-de-megváltoztatnám” típusú tökéletlenségek, de éppen ettől lesz izgalmas a felvétel és adja vissza sokkal inkább a dal hangulatát, az előadó, a zenészek személyiségét.

Sokkal jobban odafigyel ilyenkor az ember?
Pontosan. Sokkal erősebb koncentrációt igényel egy olyan felvétel, ahol a zenekar tagjai együtt játszanak, ahol figyelünk egymásra és nem csak a saját szólamunkra összpontosítunk. De épp ettől lesz emberibb és izgalmasabb a végeredmény is.

Már régóta együtt dolgoztok, gondolom fél szavakból is megértitek egymást.
Igen, lényegében már a ki sem mondott gondolataimat is megértik. Szekér Ádám, a gitárosunk nagyon sokat segített, mindig ő volt az első szűrő, az első fül, aki meghallgathatta a dalaimat. Persze előbb még volt otthon egyfajta „előszűrés”, a férjem, Élő Márton (az Irie Maffia zenésze - szerk.) néha bekukkantott, belehallgatott abba, amit csinálok, és ha ő azt mondta, hogy „ez ok”, akkor tudtam, hogy jó úton haladok.

Fotó: Glodi Balázs

A szövegek hogyan születnek?
Sokféleképpen kezdődik, folytatódik és ér véget nálam egy dalszöveg megírása. Legtöbbször egy hangulatnál kezdek, amely mindjárt meghatározza a zene tempóját és a szöveg ritmusát is. Aztán néha néhány óra alatt kész a vázlat, néha pedig hetekig húzódik a szöveg kidolgozása, vagy éppen a dallam korrigálása. De épp ezt a szabadságot imádom. Azt, hogy nem függök senkitől, hogy mindent akkor és úgy csinálok, amikor és ahogy kedvem tartja. Csak magamnak tartozom elszámolással.

Maradtak még ötletek a fejedben?
Amikor megjelent 2013-ban a Lots Of Trees, valami felszabadult bennem, elindult egy nagyon termékeny kreatív folyamat, ennek eredményeként született meg a Feathers anyaga, de már annyi új dalom van, hogy mondhatjuk a következő szólóalbum is 60 százalékban készen áll.

Miért fontos egy nagyon sikeres zenekar énekesnőjének, hogy önállóan is megállja a helyét?
Picit afféle „vissza a gyökerekhez” érzés ez nálam. Annak idején szólóban kezdtem, később lettem az Irie Maffia tagja. Természetesen ez most teljesen más érzés, hiszen a zenekarnak van egy masszív rajongó tábora, akik látnak engem valamilyennek, ismerik Senát az Irie Maffiából, ehhez képest a szólóalbumokon egészen másféle zenét és más hangulatot kapnak. Az ismertségnek megvan az a hátránya, hogy a közönség már nem tudja prekoncepciók nélkül, „szűz füllel” hallgatni az albumot. De azt gondolom, hogy a saját kreatív elképzeléseim megérdemlik, hogy esélyt kapjanak, hogy megmutathassák magukat, ezért vállalom ezt a fajta kockázatot. Mindig is a sokszínűség híve voltam, szeretem minél több rétegét megmutatni a zenei világomnak.

Az afrikai, ghánai gyökereket mennyire akartad megmutatni a lemezen? Végighallgatva a dalokat, jó pár szám esetében hallani véli az ember.
Jól hallja, aki hallja, hiszen természetesen ez is ott van a dalokban. Sosem próbálok direkt beletuszkolni egy-egy ghánai motívumot vagy ritmust a dalba, de azért mégis érződik rajta ez is. Nem direkt módon, inkább afféle hangulatként. Zsigerből, ösztönszerűen írom a számokat, sosem próbálok előre dönteni arról, hogy milyen világa lesz egy-egy számnak. Ghánai is vagyok, magyar is vagyok, nyilván mindkettő megjelenik a lemez dalaiban.

Fotó: Nagy Márton, Müpa

E sokszínűség miatt hívtak meg a Budapest Folk Festre is?
Igen. Aki meghallgatja a dalaimat, érezi, hogy valami különlegeset, valami egyedit hall. Afféle zenei kollázst, amelyben - bár talán nem beazonosíthatóan – többféle kultúra és zenei világ találkozik és egyesül egymással.

A Nagy-Szín-Pad tehetségmutatóra hogyan kerül Sena?
Nekem egyfajta megmutatkozási lehetőséget jelent. Egy esélyt, ahol megmutathatom magam szólóban is. Szeretném, ha minél több emberhez eljutna ez a zenei világ, ha minél többen megismernék ezt az arcomat is. Jó lenne, ha sokan megismernék a Feathers album zenei világát, az én kreatív zenei világomat, ha tudnának róla, hogy az Irie Maffia mellett ez is létezik. Erre nagyon jó lehetőséget biztosít a belvárosi Akváriumban május 22-én a Nagy-Szín-Pad.

Vezető kép: Glodi Balázs

Ajánljuk még

Magyarics Tamás a Polbeatben: Trump kicsit igazított a külkereskedelmi mérlegen, ettől még nem dől össze a világgazdaság

‎Polbeat április 7.
"Donald Trump kiindulópontja az, hogy az Egyesült Államoknak óriási kereskedelmi deficitje halmozódott föl Európával, Kínával, Japánnal és más országokkal, azaz a fő piacokkal szemben, s szeretné ezt lefaragni. Kinyilvánította, hogy túl sokan élősködtek az Egyesült Államokon, és ez tovább nem tűrheti el" - mondta a PestiSrácok Polbeat című műsorában Magyarics Tamás, az ELTE emeritus professzora, a Közszolgálati Egyetem Amerika Kutatóintézetének senior főmunkatársa arra a kérdésre, hogy a büntetővámok kivetése után valóban bekövetkezik-e az armageddon a világpiacon, miként azt a teljes balliberális sajtó vizionálja. A professzor szerint esélyesebb, hogy ezt az amerikai nézőpontból logikus kiigazítást lenyeli, beárazza majd a világpiac.

Magyar Péterben ott van mindaz a patológia, ami a nárcizmust megtestesíti - Hal Melinda a Polbeatben

‎Polbeat január 20.
Van egy olyan személyiségfogalom, hogy "nárcisztikus személyiségzavar". Nem Magyar Péter az egyetlen, aki ilyen jegyekkel érkezett a közéletbe, de nála ott van mindaz a patológia, ami ezt a problémát megtestesíti. A nárcizmusnak a Magyar-féle megnyilvánulása káros magára a társadalomra is. Hiszen amikor valaki elfogadja, hogy őt egyesek messiásnak tartják, az megalázása a hitnek, a kultúrának, a nemzetünknek és a történelmünknek - mondta a PestiSrácok.hu Polbeat című videóműsorában Hal Melinda klinikai szakpszichológus és közgazdász. Megjelent a nézők sorában a Lakatos-botrányt (Ábrahám Róbert közreműködésével) kirobbantó nevelőtanár is, aki arra várt választ, hogy egy ilyen brutális ügyben miért nem zár össze a szakma mellette?

"Büszke vagyok rá, hogy pályafutásom során nem tettem rosszat egy kollégámnak sem" - A születésnapos Stefka István a Polbeatben

‎Polbeat 2023 június 10.
Rendhagyó Polbeatet szerveztünk Stefka István 80. születésnapjára a Revolution '56 Szabadságharcos Sörözőbe, ahol a PestiSrácok.hu-s csapat mellett Stefka régi barátja és harcostársa, Alexa Károly irodalomtörténész, író, illetve a konzervatív televíziózás nagy, a rendszerváltoztatás utáni - a Horn-Kuncze-kormány által teljesen felszámolt - korszakának két jeles alakja (egyben az ünnepelt akkori munkatársa), Mátyássy Andrea és Dézsy Zoltán is elmondta méltatását, visszaemlékezését. Megszólalt továbbá Stefka István felesége, Naszályi Kornélia és egyik lánya, Stefka Nóra, továbbá Ambrózy Áron, Szabó Gergő és Szalai Szilárd. A Huth Gergely által celebrált rendkívüli adást végül egy fergeteges köszöntés követte, a tortát és a pezsgőt Stefka István kedvenc együttesének, az AC/DC-nek a dübörgésére hozták be a kollégák.