Pesti Srácok

Most és mindörökké – Arcade Fire a Budapest Arénában

Bár a 2007-as Neon Bible lemezük felvétele idején az Arcade Fire már járt Budapesten, az első magyarországi koncertjükre mégis 15 évet kellett várnunk. Bizonyára sokan leginkább egy foszló stukkós színházteremben tudták volna elképzelni a 2003-ban alakult zenekar pesti showját, ahol a történelem sűrű levegőjét átfúrja a reflektorok fénye… Ehhez képest az Arénában léptek fel, olyan intróval, ami közelebb állt a bokszmeccsek felvezetéséhez, mint mondjuk egy kiállítás megnyitójához. Mindettől függetlenül az év egyik legfontosabb eseménye volt a vasárnap esti zenés-táncos est.

PZL – 061.hu

Persze, már a ledfalas vetítés is szokatlan volt, a színpad tetején középen, úgy 25 fokos szögben megtört board olyan volt, mintha az amerikai tőzsdén lettünk volna, ahol a legmagasabban az Arcade Fire papírjait jegyzik. Persze, ha indie-pop, akkor 2018-ban ez a Montréalban alakult zenekar produkálja a legnagyobb hozamot, hiszen amióta nincs REM, amióta a Coldplay Beyoncéval játszik egy ligában, azóta valahogy nincs igazi aktuális világsztárja az indie-popnak. Illetve ott van az Arcade Fire, akikre hosszú ideig nem hatott a szórakoztatóipar gonosz ráolvasása, a kompromisszum varázsige, de aztán az új albumuk, az Everything Now, ami afféle haláldiszkó lett kezdőknek, haladóknak. Az albumhoz megrendezett koncertsorozat igazi társadalomkritikus multimédia show lett, és alaposan meglepte azokat, akik még mindig a Funeral vagy a Grammy-díjas The Suburbs csodájának megismétlését várták a montreali kollektívától, pedig Win Butler zenekara nem egy steril szobában vészelte át az elmúlt tíz évet.

PestiSracok facebook image
Win Butler, a kanadai Arcade Fire indie-rock zenekar frontembere (MTI Fotó: Mohai Balázs)

Megérintették őket különböző kortárs hatások, ami már a korábbi, Reflektor című albumukon is érezhető volt, de arra senki nem számított, hogy olyan lesz a végeredmény, mint egy Talking Heads-be oltott ABBA-musical. Persze, a Reflektor már egy laza átmenet volt, számtani lehetett arra, hogy az Arcade Fire temetési menete egyszer csak egy elektrodiszkós haláltáncba megy át, és nem azért, mert ma a popban az egyetlen mértékegység a bevétel, és az tudja megőrizni a globális státuszát, aki megpróbálja letapogatni a kereskedelmi rádiók szerkesztőinek ízlését... Az Everyting Now azért lett olyan, mintha a tömegkultúra szemetesében „gárbidzsoltak” volna, hanem mert logikus volt, hogy a zenekarnak a színházi zenés, puha macskalépteken járó félakusztikus halálpopja után valami mást kell csinálnia, különben nemcsak maguk a zenészek unják meg egymást, hanem a közönség is elveszíti az érdeklődését.

Régine Chassagne, az Arcade Fire indie-rock zenekar tagja a Papp László Budapest Sportarénában (MTI Fotó: Mohai Balázs)

Szóval, az új album elektro-popjához komponálták meg a showt, még a Funeral dalait is áthangszerelték, a teljes életmű kapott egy groove-os dinamikát, ami koncerten kimondottan jót tett a daloknak, lemezen viszont maradnánk a Funeral és Neon Bible intim kamaraszínpados zsánerénél. A legjobb az volt az egészben, hogy a zenekar is iszonyatosan élvezte a produkciót, a partyhangulat átragadt a közönségre is, a lelátók népe is táncolt, ahogy a küzdőtér részint 40 pluszos közönsége is. A Funeral siratóasszonyos szekvenciái után senki nem gondolta, hogy az Arcade Fire ennyire ért a népszórakoztatáshoz, és hogy mindezt ilyen okosan tudják összehozni, hogy a kétezres években is születik egy zenekar, amely felnő a nyolcvanas évek közepi Talking Heads posztmodern popjához és Bowie mindent letapogató bölcseleti diszkójához.

Az Arcade Fire koncertje a Papp László Budapest Sportarénában (MTI Fotó: Mohai Balázs)

Win Butler remek frontember, akinek még a közönség lelocsolása is jól állt, de a nagy meglepetés felesége, Régine Chassagne produkciója volt, aki egy nyolcvanas évek eleji űrdiszkó dívába modulált, és a show legfontosabb hangulatfelelőse lett, Debbie Harry-t és Kylie Minogue-ot is önvizsgálatra késztető koreográfiákkal. A minden igényt kielégítő popkulturális tőzsderiport alapvetően az új albumra és a Funeral slágereire épült, és kiderült, a popban még mindig a kreativitás és a hitelesség a legjobb valuták.

Ajánljuk még

Itt a nagy antifa-széljobb vita a Polbeatben: "Nefelejcs" Gergő vs. Lipták Tamás, csütörtök 18 óra, R56!

‎Polbeat május 29.
Szélsőbal nincs, de igény az volna rá - írta Varga "Nefelejcs" Gergő hét éve a Tett blogon. Nem kellett sokat várnia, hogy a folyamatosan tüzelt antifa csoportok végül radikalizálódjanak, elég csak az Ilaria Salis-féle, 2023-as budapesti terrortámadásra gondolni. Varga "Nefelejcs" Gergő, aki a marxista portál, azaz a Mérce munkatársaként, a Vörös Szittya vlog arcaként és mindenek előtt antifa szervezőként ismert, elfogadta a PestiSrácok felkérését, hogy a másik nagy közéleti szubkultúra, a nemzeti radikálisok emblematikus képviselőjével, Lipták Tamással, a Jobbszélső Telegram csatorna szerkesztőjével, a Magyar Jelen szerzőjével megmérkőzzön a Polbeat nyilvános felvételén, május 29-én, csütörtökön, 18 órától, az R56 Sörözőben. Mérkőzésvezető: Huth Gergely és Kertész Dávid.

Így vetette ki Apáti Bencét a libsi művészvilág, miután megvallotta nemzeti nézeteit – Polbeat (Videó)

‎Polbeat április 22.
"Magyarok, nem attól lesz valaki hazafi, hogy huszár ruhában hamisan kornyikál, hanem hogy nem dolgozik idegen zsoldban Magyarország ellen. A Tisza Párt brüsszeli beszéde nem hiba volt, hanem bűn, nem vallomás, hanem teljesítési igazolás. Az elkövető többes szám harmadik személyben beszélt a magyarokról, ezek szerint ennek a közösségnek ő nem tagja. Arcán üdvözült mosollyal jelentette be, hogy győztek, mert 50 kórház felújítására nem kaptunk pénzt. Magyar Péter meg járja végig a kórházakat, hogy miért ilyen a fal, miért ilyen a plafon. Hát miattad kis barátom! - mondta Apáti Bence, a Nemzeti Ellenállás Mozgalom (NEM) alapítója múlt szombaton, a Bayer Zsolt, a CÖF és a NEM által meghirdetett tüntetésen. Ez is téma lesz a Polbeat április 17-i, csütörtöki felvételén, ahol Huth Gergely és Stefka István kérdezi Apáti Bencét."

Magyarics Tamás a Polbeatben: Trump kicsit igazított a külkereskedelmi mérlegen, ettől még nem dől össze a világgazdaság

‎Polbeat április 7.
"Donald Trump kiindulópontja az, hogy az Egyesült Államoknak óriási kereskedelmi deficitje halmozódott föl Európával, Kínával, Japánnal és más országokkal, azaz a fő piacokkal szemben, s szeretné ezt lefaragni. Kinyilvánította, hogy túl sokan élősködtek az Egyesült Államokon, és ez tovább nem tűrheti el" - mondta a PestiSrácok Polbeat című műsorában Magyarics Tamás, az ELTE emeritus professzora, a Közszolgálati Egyetem Amerika Kutatóintézetének senior főmunkatársa arra a kérdésre, hogy a büntetővámok kivetése után valóban bekövetkezik-e az armageddon a világpiacon, miként azt a teljes balliberális sajtó vizionálja. A professzor szerint esélyesebb, hogy ezt az amerikai nézőpontból logikus kiigazítást lenyeli, beárazza majd a világpiac.