Charles, Marcee és Parcher ügynök
Egy csodálatos elme (2001)
Ron Howard négy Oscar-díjat besöpört filmje a nemrég elhunyt matematikuszseni John Nash (Russell Crowe) igaz történetét dolgozza fel. A fiatal lángész az egyetemi évek alatt megszállottan küzdött azért, hogy képességeit kihasználva maradandó, eredeti ötletből táplálkozó elméletet alkosson. Amikor a hosszú, és kemény munka után végül sikerrel jár, széles körben is elismertté válik. Kiemelkedő kódfejtő képességei miatt az amerikai titkosszolgálat is igénybe veszi szolgálatait, és miközben John az orosz kézben lévő atombombát próbálja megtalálni, saját elméjének a hidegháborús parában tovább üszkösödő üzemzavara folytán egyre inkább eluralkodik rajta az üldözési mánia. Mint kiderül, az egész titkosszolgálati meló csupán a saját fejéből pattant ki, ahogy a titkos ügynök Parcher, egyetemi szobatársa és jó barátja, Charles (és utóbbi unokahúga, Marcee (Vivien Cardone) is. Hiába, a paranoid skizofrénia nem tréfadolog. A közgazdaságtan meghatározó elméjének Nobel-díjhoz vezető útja tehát félelemmel, szorongással, paranoiával, képzeletbeli barátokkal, és rengeteg küzdelemmel van kikövezve. Ám ami miatt John végig kitart, és harcol saját elméje ellen, az felesége, Alicia (Jennifer Connelly) iránt érzett szerelme. Akiva Goldsman forgatókönyve és az életrajzi filmekben igen erős Howard rendezése páratlan részletességgel járja körül ezt a kapcsolatot, s mind John Nash és felesége, mind az Ed Harris és Paul Bettany kitűnő alakításában megelevenedő képzeletbeli figurák karakterét.

Tyler
Harcosok klubja (1999)
Az Oscar-díjátadók és a filmszakma hollywoodi képviseletének hitelességét jelzi, hogy az ezredforduló környékének első számú kultfilmjét, Chuck Palahniuk és David Fincher felforgató látomását csupán egyetlenegy nyomorult aranyszobrocskára tartotta érdemesnek az amcsi filmakadémia népes tagsága, méghozzá a hangvágás kategóriában, de végül azt sem kapta meg. Igaz, ami igaz, a merész témákat feszegető forrásmű és maga a film nem éppen álomgyári alapanyag. Ennyi év távlatában talán nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy Edward Norton névtelen narrátor figurájának szappangyártó anarchista/nihilista haverja, Tyler Durden nem képzeletbeli cimbora, hanem az inszomniában, depresszióban és ki tudja, mi más civilizációs mentális kórságban szenvedő főszereplő skizofréniába omló állapotának kivetülése, a wannabe belső ember megtestesülése. A főszereplő(k) hol röhejesen fennkölt, hol magasztosságukban is laza, de örökérvényű kritikái a fogyasztói társadalomról („egy életstílus rögeszméjének melléktermékei vagyunk”, „nem a bankszámlád vagy, nem a kocsid vagy és nem a pénztárcád vagy”, „amit birtokolsz, az birtokba vesz”) ma már talán kissé szájbarágósnak hatnak, de Fincher és hősei, Norton és Brad Pitt, na meg a szupernaturális véres jelenetek jóvoltából szállóigévé vált látleletei a civilizáció spirituális hanyatlásának.
