Miközben a koronavírus járvány hozadékaként rekordokat dönt a televíziók nézettségi szintje, azt hihetnénk, hogy ők a gazdasági élet azon szereplői közé kerülnek, akik veszteségek nélkül élik túl a veszélyhelyzeetet. Csakhogy a műsorszolgáltatók reklámbevételei jelentősen összetöpörödtek, az ismert tévétársaságok éppen ezért rég nem látott kihívással szembesülhetnek, ráadásul a forgatások és a szinkronstúdiók munkája is ellehetetlenült – számolt be portálunknak Dr. Ryszka Sambor, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének (MEME) elnöke. Az érdekképviselet vezetőjének elmondásából kiderül, hogy várható-e egyes adók eltűnése a képernyőről?
Nézettségi adatok ide vagy oda, a televíziók bevételi forrásai a műsorterjesztési és reklámbevételből tevődnek össze. Mivel azonban a szolgáltatók többségénél a reklámbevételek jelentik jövedelmük legmeghatározóbb részét, annak csökkenése nagyon nehéz helyzetbe hozza a vállalkozásokat. Kedvenc műsoraink elkészítése, illetve átvétele pedig jelentős apparátus foglalkoztatásával jár. A stábtagok, a kiszolgáló személyzet, a bedolgozók fizetése kerülhet veszélybe egy elhúzódó járványos időszak esetén. A reklámkampányokat egyébként megrendelő cégek nagy része ugyanis elsőként hirdetési kiadásait vágta meg a saját fizetőképességük megőrzése érdekében. De, vajon mekkora a baj a tévétársaságoknál?
HARMADÁVAL CSÖKKENNEK A BEVÉTELEK
Az érintettek a jelenleg rendelkezésre álló adatok szerint az idei évi reklámbevételeik 30 százalékától eshetnek el – feltéve, hogy a járványhelyzet maradandóan csillapodik és nem sújtják majd újabb fertőzési hullámok hazánkat. Ez annak fényében különösen megrendítő adat, hogy a MEME adatai szerint, 2019-ben több, mint 60 milliárd forintos bevétele származott a szektor szereplőinek a különböző hirdetésekkel. Így a kieső bevételek összesen több tízmilliárd forintot tehetnek majd ki ebben az évben. Ryszka Sambor rámutatott, hogy a kormányzati intézkedések, így a munkavállalók után fizetendő járulékokra vonatkozó kedvezmények, bár messze nem ellentételezik a kieső bevételek hatását, érdemi segítséget jelentenek a tévéknek.
NEM TERVEZNEK NAGYMÉRTÉKŰ LEÉPÍTÉST
A MEME-nek nincs olyan információja, hogy a jelentős bevételcsökkenés ellenére a televízió társaságok radikális leépítéseket és tömeges elbocsátásokat terveznének. Az érdekképviselet elnöke rámutatott, hogy a vállalatok igyekeznek átütemezni saját gyártású műsoraikat, egyben megtartani szakembereiket, hiszen rájuk mindenképpen szükség lesz az újraindulás idején. Jelenleg azonban a hazai gyártású műsorok, sorozatok készítése éppúgy – szinte áthidalhatatlan – nehézségekbe ütközik, mint a külföldi produkciók szinkronizálása, de ennek ellenére igyekeznek a munkaadók az alkalmazottaikat az egészségügyi korlátozások és óvintézkedések betartása mellett munkában tartani.
Sok tízezer család megélhetése függ a hazai tévétársaságoktól – akiken belül szintén jelentős a magyar tulajdonosi háttérrel rendelkezők aránya. Egy elhúzódó válság közvetetten ezeknek az embereknek és családjaiknak a jövedelmét veszélyeztethetné, azonban a szakma bizakodó és igyekeznek a közegészségügyi veszélyhelyzet idején is kiszolgálni a megnövekedett nézői igényeket, ellátva ezzel a információszolgáltatás és a szórakoztatás ezekben a hetekben még inkább felértékelődött igényét.
A vezető képen Ryszka Sambor látható – Fotó: MTI/Kovács Tamás
Facebook
Twitter
YouTube
RSS