A globális csiphiány a magyarországi autógyártóknál is termelésingadozást okozott, az alkatrészek beérkezésének kiszámíthatatlansága tarthatatlanná tette a rendelések teljesítésének korábban megszokott rendjét. Az ennek kapcsán nyilatkozó cégek arról számoltak be, hogy a piac elemzésével és rugalmas termelésszervezéssel próbálnak úrrá lenni a helyzeten, törekszenek a dolgozói állomány megtartására, ugyanakkor arra számítanak, hogy a félvezető-ellátás problémája még hónapokig sújtani fogja az autóipart.
A Magyar Suzukinál 2021-ben a globális félvezető hiány miatt körülbelül egyhavi termelési darabszám esett ki, jelenleg egy műszakban folyik a termelés – tájékoztatta Bonnár-Csonka Zsuzsanna kommunikációs vezető az MTI-t. Kifejtette: habár a vevői igények továbbra is magasak a modelljeik iránt, értékesítési terveiket mégis kénytelenek folyamatosan felülvizsgálni, és a legyártható darabszámokhoz igazítani. Kiemelte: a hazai piacon még nem növekedett számottevően a várakozási idő, köszönhetően annak, hogy észlelve a várható nehézségeket az év első felében nagyobb készletekkel dolgoztak. Egyes ritkább felszereltségek esetében fordulhat elő kisebb csúszás, ugyanakkor az elkövetkező hónapokban – a magas vevői igények és az alacsony készletszintek miatt – a várakozási idő növekedésére kell számítani. Közölte: a nemzetközi chiphiány okozta kiesés miatt az eredetileg tervezett 143 000 járműnél kevesebbet fognak készíteni Esztergomban az idén, a csökkenés mértéke az alkatrészhiány utolsó negyedéves alakulásától függ. A Magyar Suzuki a cég korábbi tájékoztatása szerint 2020-ban 112 475 gépkocsit gyártott. A tavaly eladott 111 044 esztergomi gyártású Suzuki 87 százalékát exportpiacokon értékesítették. 2019-ben még 185 ezer itt készült autót adtak el. A kommunikációs vezető jelezte, hogy a nemzetközi helyzet következtében növekedtek a gyártási költségek és ezek hatásait kénytelenek részben beépíteni az áraikba. Hangsúlyozta, hogy a Magyar Suzuki Zrt.-nél a foglalkoztatottak létszáma e helyzetben is állandó, a munkabérek kifizetése folyamatos, a dolgozók havi béres elszámolásban vannak.
Bonnár-Csonka Zsuzsanna rámutatott: amint más piaci szereplők, úgy a Magyar Suzuki sem látja pontosan, hogy meddig tarthat még az autóipar működése szempontjából meghatározó csiphiány. A cég elektronikai alkatrész beszállítóival közösen folyamatosan figyeli és elemzi a piaci helyzetet, és azon dolgozik, hogy a gyártás ellátása folyamatos legyen. Az Audi Hungaria működésére szintén jelentős hatást gyakorol, hogy a félvezetők iránti megnövekedett igények az alkatrészszállítások kiesését vagy jelentős késését okozták. A cég az MTI-t arról tájékoztatta, hogy ennek következtében az elmúlt időszakban több műszakot le kellett mondani a motor- és a járműgyártás területén egyaránt. Jelenleg az Audi Hungaria motor- és járműgyártásában a gyártási program szerint zajlik a termelés – közölték. Ugyanakkor az alkatrészellátási fennakadások következtében átmenetileg az alkatrészellátáshoz kell igazítani a termelést, ennek következtében a jövőben is előfordulhatnak műszaklemondások – jelezték. A konszern mindent megtesz annak érdekében, hogy az alkatrészellátási hiányt a lehető leggyorsabban megoldja, és hatását a lehető legminimálisabbra mérsékelje – hangsúlyozták, hozzátéve: a vállalat rugalmas termelésszervezésének köszönhetően tudja kezelni a félvezetőhiány miatti termelésingadozást, így ennek nincs hatása az Audi Hungaria határozatlan munkaszerződéssel rendelkező törzsállományának foglalkoztatására. A 2021-es év gyártási volumenére nagyban kihat a félvezető-ellátás bizonytalansága – mutattak rá, pontos prognózisra azonban az állandóan változó körülmények miatt nem vállalkoztak.
A cég korábbi tájékoztatása szerint tavaly 155 ezer 157 járművet készítettek Győrben, ez 9660 darabbal volt kevesebb, mint az előző évben. Az Audi Hungaria közölte: folyamatosan elemzik a történéseket, és szoros egyeztetésben állnak beszállítóikkal, a logisztikai partnerekkel és a konszern további gyártótelephelyeivel. A cég azzal számol, hogy a félvezető-ellátás helyzete a következő hónapokban is turbulens marad. Az Audi Hungaria tájékoztatása szerint a csiphiány okán az autók megrendelésétől számított átfutási idő bizonyos modelleknél megnövekedhet. Ezzel kapcsolatban a márka magyarországi importőre, a Porsche Hungaria adott tájékoztatást. Bujáki Zsolt kommunikációs vezető az MTI-nek elmondta: a csiphiány szétzilálta az értékesítésnél korábban vállalt precíz határidőket, megrendeléstől az autók átvételéig a korábban, normál üzletmenetben jellemző 8-12 hét akár négy héttel is növekedhetett felszereltségtől függően, de jelenleg, extrém esetben ennél sokkal nagyobb csúszás, modelltől és felszereltségtől függően akár 6-12 hónap is előfordulhat. A harmadik magyarországi autógyártó, a kecskeméti Mercedes-gyár idén háromszor is kénytelen volt leállítani a termelést a beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. korábbi tájékoztatása szerint januárban, áprilisban és augusztusban is termelési szünetre kényszerültek. Akkori közlésük szerint a gyár a helyzethez a termelés rugalmas módosításával alkalmazkodott, a termelési szünet idejét karbantartási tevékenységekre és az új modell sorozatgyártásának előkészületeire használták fel. A kecskeméti gyárban 2020-ban több mint 160 ezer autót gyártottak, 2019-ben még 190 ezret. A Daimler német autógyártó autói iránti kereslet továbbra is erős volt az idén, a cég második negyedéves gyorsjelentésében jelentős nyereségről számolt be, ám arra figyelmeztetett, hogy a félvezetők hiánya a második félévben már visszaveti az értékesítést és jövőre is éreztetni fogja hatását.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Krizsán Csaba
dru2
2021-11-02 at 11:44
Hű de jól jönne most a magyar … Mikroelektronikai Vállalat is,amit ha NEM gyújtottak volna föl !!! – A V4-ek azért csinálhatnának egy … közös chipgyárat, amibe még több környező országot is bevonhatnánk. Fel kell hagyni azzal a gyakorlattal, hogy amit lehet, azt szervezzék ki Ázsiába, főleg Kínába. A Covid-19 járvány megmutatta ennek a többoldalú kárait, és ennek még nincs is vége.
Királytigris
2021-10-31 at 21:38
Mi lenne, ha ráálnánk a csipgyártásra, ha már ekkorra a hiány, és hatalmas a kereslet.
Nem nyersanyagigényes, tudnánk gyártani, ráadásul a magyarországi autógyártás nem állna le.
Füves Mező
2021-10-31 at 19:34
A probléma összetett. Az egyik a JIT sérülékenysége, a másik probléma pedig jórészt az, hogy az autógyátók (ill. akik az elektronikát gyártják) nagyrészt a régebbi technológiával készült chipeket használják. A félvezető gyártók ezeket a gyártósorokat már nem fejlesztik, kapacitásukat nem bővítik, ill. fokozatosan le is állítják.
Ja, igen, az elektronikát le kellene fejleszteni az új chipekre és akkor nem lenne hiány, ahogy azok az elektronika gyártók, akik új technológiájú chipeket használnak, nem nagyon érzik ezt a problémát.
Igen, sajnos a fejlesztők nem dolgoznak kabátgombért, ezt meg kell fizetni, ahogy az összes új biztonsági-és egyéb tesztet, amit az autóipar igényel.
De hurrá, már is itt a következő probléma, a magnézium hiánya (egyik fő ötvöző anyaga az alumíniumnak).
Solaris
2021-10-31 at 19:01
Just in time …megbukott.
Lehet, hogy igaza vont azoknak a keveseknek, akik annak idején,amikor bevezették, -megmondták, hogy beteg gondolat.
Galamb
2021-10-31 at 15:46
Ma elővettem két, 3 éve vásárolt olajfestéket. 1550.- Ft áll a dobozokon. Ma megvehetem 3500-ért jó esetben.
Zoltai Guszti
2021-10-31 at 09:30
“A kommunikációs vezető jelezte, hogy a nemzetközi helyzet következtében növekedtek a gyártási költségek és ezek hatásait kénytelenek részben beépíteni az áraikba.”
Kissé unalmas már hogy minden rottyra mehet de a globális elit nem hajlandó a profit rátájából engedni.
Erre újra feltalálják a hiánygazdaságot.
Azt remélem mindenki kellő megdöbbenéssel figyeli hogy árat emel egy cég aki nem képes kielégíteni a fogyasztói igényeket.
Logikus
2021-10-31 at 08:44
Pfujj Orbán a hibás 😀
Piacgazdaság mindenek felett
2021-10-31 at 08:35
1990-ben a CIA kiküld egy ügynököt Moszkvába, hogy kiderítse miért omlott össze a Szovjetunió. Az ügynök bemegy egy péküzletbe, körülnéz, előveszi a jegyzetfüzetét, és feljegyzi: “elfogyott a kenyér”. Ezután továbbmegy. Betér egy cipőboltba, körülnéz majd feljegyzi, hogy “nincs cipő”. Ekkor a mögötte álló orosz ügynök megszólal: “Tudja maga ezért tíz évvel ezelőtt golyót kapott volna.” Az amerikai ügynök erre feljegyzi: “elfogyott a golyó”. Ez egy komoly vicc volt. Azonban könnyen valósággá válhat a hanyatló nyugaton, mert a szociopata és gazdasági analfabéta vezetők azt hiszik, hogy a gazdaság akkor működik jól, ha ők szabályozzák azt. Ez van most.