Ötszázharmincöt hajó indult el az idei, immár ötvenkettedik Kékszalag vitorlásversenyen, amelynek első fordulóját Balatonkenesénél a tizenháromszoros győztes Litey Farkas vezette legénység teljesítette a Prevital fedélzetén, később azonban a vezetést átvette az RSM2. Délután ötkor már szinte az összes induló letudta az első etapot a reggeli balatonfüredi start után, majd a siófoki forduló után következik a leghosszabb szakasz Keszthelyig, ahonnan Balatonfüred felé fordul vissza a mezőny. A versenyen részt vesz Varga Judit igazságügyi miniszter is. Az idei futam egyfajta időutazás is: a legkorszerűbb technológiával készült hajók mellett a legidősebb jármű százhúsz éves.
Mint arról korábban beszámoltunk, az idei Kékszalagon részt vesz Varga Judit igazságügyi miniszter is, aki a Tabu nevű hajó versenyzőinek egyikeként vágott neki a többnapos útnak. A balatoni Kékszalag nemzetközi távolsági vitorlásverseny, a tavat megkerülő és évente megrendezésre kerülő sportesemény, amelyen közel harmincféle hajóosztályban hirdetnek eredményt az alapvetően túra jellegű hajók között. Egy-egy szabad tervezésű hajóosztály előírásainak célja az előnyadás nélküli versenyzés és az egységesség lehetőség szerinti biztosítása. A verseny ma Európa legnagyobb presztízsű, legrégibb, leghosszabb távú és a legtöbb indulót regisztráló tókerülő túraversenye vitorlás hajók számára. A túraversenyen a vitorláshajóknak egy bójákkal előre kitűzött távot kell megtenni a lehető leggyorsabban az adott szél és időjárási körülmények között. A versenyre a vízi és a belvízi közlekedésre vonatkozó szabályok és előírások vonatkoznak. 2014-től a Magyar Vitorlás Szövetség felszámolta a kötöttségeket az alapítók szándékainak megfelelően, és szabaddá vált a nevezés mindenki számára. A sportorvosi igazolás kötelező.
A Magyar Vitorlás Szövetség által kiírt gyorsasági verseny hagyományos útvonala: Balatonfüred – Balatonkenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred, a megtett távolság hossza légvonalban százötvenöt kilométer. A távot motorhasználat és kikötés nélkül, nyegyvennyolc óra alatt kell teljesíteni. A rajtot egy ágyúlövés jelzi reggel kilenckor Balatonfüreden, majd a verseny a tó keleti medencéjében egy nagy körrel folytatódik az első pályajelnél bójakerüléssel Balatonkenesénél, majd Siófoknál is, onnan a Tihanyi-szoroson át Keszthelyig navigálnak a kormányosok, aztán visszafordulnak a hajók és elvitorláznak a balatonfüredi befutóig, ahol a célvonalat a balatonfüredi kikötő előtt tűzik ki a hajózóknak. Valaha a tengerek leggyorsabb vitorlás hajója viselhette árbocán a kék színű szalagot – az Atlanti-óceánon leggyorsabban átkelő hajók a Kék szalag címet nyerték el –, a balatoni sportvitorlások ezt a tradíciót átvéve versenyeznek a díjért, minden évben a Balatont körbehajózva. A verseny hagyományosan minden évben azon a júliusi napon indul, amelyik a legközelebb esik a teliholdhoz. Ez azért történik így, hogy a hajózókat a telihold fénye segítse a navigációban az éjszaka is tartó versenyen.
A Kékszalagot tavaly a Petrányi Zoltán kormányozta Racing Django nyerte, a rendkívül szélcsendes versenyben 15 óra 37 perc alatt megkerülve a Balatont. A versenycsúcsot a Józsa Márton kormányozta Fifty-Fifty, egy kétárbocos, magyar fejlesztésű katamarán tartja, amely 2014-ben 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt ért célba. A legtöbbször, tizenháromszor Litkey Farkas nyerte meg a Kékszalagot. Mindhárom hajó ezúttal is ott van a mezőnyben.
No gallery template found!Forrás: Facebook/kekszalag.reblog.hu/Origo/Wikipedia; Vezető kép: Facebook
Facebook
Twitter
YouTube
RSS