A hamis áruk szállításának egyik legfőbb csatornája a konténeres tengeri fuvarozás: 2014 és 2016 között így szállították a lefoglalt hamisított áruk összértékének 56 százalékát – közölte a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala vasárnap, egy friss uniós tanulmányra hivatkozva.
Azt írták: a hajóval szállított konténerek több mint fele Németországon, Hollandián és az Egyesült Királyságon keresztül jutott be az unióba 2016-ban. Ezen javíthat, ha az Európai Multidiszciplináris Platform a Bűnügyi Fenyegetettség Ellen elnevezésű szervezet (EMPACT) 2021–2025-ös szakpolitikai ciklusában fontos feladatként ismeri el a szellemi tulajdonjog elleni bűncselekményekkel szembeni küzdelmet – tették hozzá.
A teljes import közel hét százaléka hamis
Az Európai Unióba 2016-ban mintegy 121 milliárd eurónyi (mintegy 44 ezer milliárd forint) hamis termék áramlott, a teljes import 6,8 százaléka. Az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala (EUIPO) és a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) nyilvánosságra hozott tanulmánya szerint ez 83 milliárd euró veszteséget okozott az európai cégeknek, 15 milliárd eurónyit a tagállamoknak és 610 ezer munkahely megszűnését eredményezte. A kutatás szerint 2014 és 2016 között a legtöbb hamisított és kalóztermék 57 százalékát postai csomagokban foglalták le, azonban az érték alapján egyértelműen a konténerszállító hajóval érkező hamisítványok dominálnak, az összérték mintegy 56 százalékát adják. Mivel a tengeri konténeres szállítás nagy előnye, hogy olcsón és hatékonyan képes kiszolgálni a kereskedelmet, nem meglepő, hogy a nemzetközi áruforgalom több mint 80 százalékát így bonyolítják – írták.
A legtöbb hamis áru konténeres szállítással érkezik, ám ezeknek csak két százalékát ellenőrzik
A lefoglalt kozmetikai és szépségipari termékek, lábbelik, élelmiszerek, játékok és bőráruk összértékének több mint a felét tengeren szállították, ahogyan a lefoglalt elektronikai termékek 49 százalékát is. Tavaly – nem meglepő módon – a gyógyszeripari hamisítványok száma is megugrott – tartalmazza a közlemény. Hozzátették: a jelentősen növekvő globális kereskedelem egyre nagyobb terhet ró a vámhatóságokra. Míg a röntgen- vagy gammasugár-vizsgálattal a kábítószerek és fegyverek szállítása felderíthető, a hamisított vagy illegális forrásból származó áru kiszűrésében ez nem hatékony. Felderítésükhöz személyes jelenlétre van szükség, azonban a konténereknek csak kevesebb mint 2 százalékát ellenőrzik így.
A legtöbb hamis termék Kínából jött
A koronavírus-járvány fokozta a problémát: a bűnözői hálózatok nagyon gyorsan reagáltak a válságra, és stratégiáikat úgy alakítják, hogy a megváltozott világban is előnyt kovácsoljanak maguknak – idézte a közlemény Pomázi Gyulát, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának elnökét, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület elnökhelyettesét, aki szerint csak uniós szintű összefogással lehet a hamisított termékek Európába áramlását megfékezni. A most nyilvánosságra hozott elemzésből kiderült, hogy a tengeren szállított hamis termékek jelentős része, 79 százaléka Kínából származott – olvasható a közleményben.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/EPA
csakafidesz
2021-03-29 at 17:13
A Boszporusz az egyetlen hely ahol normálisan a saját hajtóművekkel mennek át a hajók. A kikötők többsége is vontatja a hajókat. Egy bazinagy tankert nehéz vezetni. De legyen. A szintkülönbség megvan, de olyan a meder, hogy ne legyen erős az áramlás.
csakafidesz
2021-03-28 at 20:34
navisos 2021-03-28 at 20:04
Semmi sem olyan egyszerű, mint aminek látszik. A Vörös tenger vízszintje 10 méterrel alacsonyabban van, mint a Földközi Tengeré, ezért Ferdinand Lesseps lépcsős medret vágatott a talajba, hogy egyenletesen folyon a víz északról délre. A hajókat vontatóhajó húzza át, mert a saját motorjaikkal egyből tönkretennék a csatornát. Jelenleg -tudomásom szerint- helikopterekkel emelik le a konténereket a hajóról. Amúgy minden csatornán átvontatják a hajókat, beleérte a korinthoszi, Panama és egyéb csatornákat. A vizsgálatok szerint a vontatott hajó kormánya műszaki hibából elfordult, vele a hajótest is.
navisos
2021-03-28 at 20:04
Az én első ötletem az volt, hogy le kell szedni az öszes konténert a hajóról, mielőtt el lehetne mozditani. Most olvastam, hoyy az egyiptomiaknak most jutott eszébe ugyanaz.
csakafidesz
2021-03-28 at 16:41
Naprózsa!
Nem a mai kétszáz méteres monstrumokhoz épült a csatorna.
Naprózsa
2021-03-28 at 15:56
Jogos, kedves Csakafidesz. Panamai hajó akadt el a másik, a Szuez csatornán.
De akkor pláne nem értem, hogyan akadhat el egy hajó a Szuez csatornán????
csakafidesz
2021-03-28 at 15:50
Naprózsa tévedett!
A hajó a Szuez-i csatornában rekedt meg. https://www.origo.hu/nagyvilag/20210328-a-szuezicsatornat-elzaro-teherhajot-sikerult-megmozditani-de-nem-tudni-mikorra-szabadithato-ki.html
csakafidesz
2021-03-28 at 15:45
szerintem 2021-03-28 at 14:12
A kérdésre a válasz: Teljesen mindegy. Lesseps tervezte a Panama csatornát is.
szerintem
2021-03-28 at 14:12
Naprózsa2021-03-28 at 12:07
“balesetet szenvedett” egy hajó a Panama csatornában
…………….
csakafidesz2021-03-28 at 12:20
Ferdinand Lesseps anno jóval kisebb hajóhoz tervezte a Szuezi csatornát.
…………….
Most akkor melyikről van szó?
csakafidesz
2021-03-28 at 12:33
laza 2021-03-28 at 12:14
Kína érdekes ország. A silány gagyitól a csúcsminőségig mindent csinálnak. Anno az ifj. Borgward elment Kínába, hogy bosszút álljon az apján. Odaadta a névjegyét és akkor a széket kétszer is letörölték, hellyel kínálták.
– Mit óhajt Borgward Úr?
– Gyártsanak jobb kocsit, mint a BMW.
Ez persze elég furcsa kérés, de nem Borgwardtól akinek a gyárát a BMW tette tönkre. Nos a kínaiak elkezdtek Borgward kocsit gyártani amit nem engednek be Németországba, mert tényleg jó és valóban Borgward.
https://alapjarat.hu/sites/default/files/car-image-96-4.jpg
csakafidesz
2021-03-28 at 12:20
Sokáig tart a hajó kiemelése, mert Ferdinand Lesseps anno jóval kisebb hajóhoz tervezte a Szuezi csatornát. Zseniális mérnök volt, de a mai hajók méreteit nem látta előre.
laza
2021-03-28 at 12:14
Csak Kínából jönnek hamis áruk? HAHA!
A kelet-európai ketchup, Nutella, szalámi, gépkocsi is jóval silányabb, egészségtelenebb, mint a nyugat-európaiaknak szánt változataik. Ugyanaz a termék, ugyanaz a gyártó, ugyanaz az ár, mégis rosszabb.
Ha nem muszáj, sosem vásárolok kínai árut, de azt is tudom, hogy a nekünk szánt nyugat-európai termékek is ócska.
Naprózsa
2021-03-28 at 12:07
Aztán az megvan, hogy a hírek szerint a világ hajóforgalmának 12-14%-át most leállították, mert “balesetet szenvedett” egy hajó a Panama csatornában és hetekre eltorlaszolja a forgalmat?
Már rebesgetik, hogy nem volt ez véletlen, sok élelmiszer sem jut célba, és ez egy kis élelmiszerhiány volt a terv?
Miért is tart hetekig egy hajó kiemelése?