“A nemzeti blokknak, a Kötcsén is meghirdetett “szélesen megyünk” elvnek az a lényege, hogy egy nemzeti maximumot teremtettünk, amibe a társadalom nagy része belefér” – válaszolta Békés Márton történész, a Terror Háza kutatási igazgatója Huth Gergely felvezetésére, miszerint a 13 évnyi kormányzásnak az az egyik eredménye, hogy nagyon sokan lettünk, mindenki felfedezte magában a fideszest, emiatt is fontos, hogy meghatározzuk: kik is vagyunk? Az elmélyült, helyenként vitába hajló Polbeat beszélgetés a nemzeti oldal önmeghatározásáról szólt, melynek kézzel fogható, komoly kísérlete a Tihanyi jobboldal című esszégyűjtemény. A Kommentár Alapítvány gondozásában megjelent gondolatébresztő zsebkönyvet Békés Márton szerkesztette, a szerzők sorában pedig ott szerepel a műsor másik vendége, Hegedűs Zoltán történész, a Tranzit fesztiválok egyik alapítójának neve is. Ő úgy látja: a legfontosabb az ember és nem a dogma. A műsor vendégeinek sorában Stefka István is helyet foglalt, aki a százötven éves polgári-nemzeti tradíció egy másik áramlatát képviseli, hiszen az 1987-es lakiteleki találkozó óta rádióriporterként, íróként és televíziósként a népi-nemzeti jobboldal kérlelhetetlen híve és hirdetője.
Közösség, hagyomány, szabadság – ez a három vezérelv, amely a Tihanyi jobboldal című kiskáté címlapján olvasható. Tihany pedig a révbe érő Tranzit Közösség, a “gondolatexpóval” kiegészülő fesztiválok fő színhelye. A Tranziton rendszeresek az útkereső viták és gyakran megfordulnak másként gondolkodó vitapartnerek is, de az apátság elmélyült meglátogatása éppúgy hozzátartozik a fesztiválokhoz, mint az esti kvíz és a táncos buli.
A Polbeatben a Tihanyi jobboldal című kötet két szerzőjét kérdezve főként arra voltunk kíváncsiak, hogy a mai zűrzavaros és nehéz élethelyzeteket szülő világban mit tud adni az embereknek ez az évek alatt kimunkált, tradíciókból táplálkozó eszmeiség, és mindez mennyiben járulhat hozzá Magyarország erősödéséhez, biztonságához és sikeréhez?
A nemzeti oldal legfőbb ereje a sokszínűségéből is fakad, amely a kormányzó pártokon belül éppúgy megvan, mint a széles merítésű szellemi holdudvarban és a társadalmi koalíció tekintetében. Ez a könyv arra vállalkozik, hogy ezt a sokszínűséget megjelenítse, egy kötetben összegyűjtse. (…) Ez a könyv utazás a nemzetben gondolkodók forrásvidékéhez, ahonnan a közösség, a hagyomány és a szabadság ered.
– áll Gyürk András bevezetőjében.
Mennyire lehet sokszínű ez a koalíció?
Huth Gergely Gyürk András gondolatait boncolgatva megkérdezte: “tényleg és őszintén elgondolkodat, hogy milyen széles és mennyire sokszínű lehet ez a koalíció”, utalva arra, hogy a győrvári gasztrofesztiválon a teljes kárpát-medencei magyarságot a keblére ölelő, markánsan nemzeti gondolkodású fideszes szervezők éppúgy beleférnek ma ebbe a koalícióba, mint a liberális-neokonzervatív szellemben építkező Matthias Corvinus Collegium? Hegedűs Zoltán így válaszolt:
Felbomlóban van a francia forradalom és a felvilágosodás után kialakult konzervatív-liberális, jobb-baloldali kettőség rendje, helyét felválja a nemzetben gondolkodók és a globalizmusban vagy nyílt társadalomban gondolkodók vitája. Ezért is van, hogy nemcsak az értelmiség, de a szavazópolgárok nagy tömegei is egész más szempontok miatt szavaznak ma a nemzeti oldalra. A következő időszak nagy kérdése mindez alapján, hogy tovább globalizálódik-e az ország, vagy meg tudjuk teremteni és tartani a szuverén, “magabíró Magyarországot”. Bethlen óta azért küzdünk, hogy az irányítás kerüljön vissza Magyarországra. Amikor kiengedtük a kezükből vagy elvették tőlünk, mindig gyengébbek lettünk, tehát az elmúlt ötszáz év fő küzdelme juthat most dűlőre.
Hegedűs Zoltán a jobboldal identitásáról szólva megjegyezte: “A közösség, hagyomány, szabadság” hármasa másként szólva az “Isten, haza, család” tradicionális hármas.
Békés Márton minderről így érvelt:
Ehhez a nemzeti blokkhoz vagy középhez, ehhez az új társadalmi és szellemi vezető erőhöz minél többeknek kell asszimilálódniuk, fontos, hogy minél több árnyalat autentikusan találja meg itt a helyét. Tehát a nemzeti blokkba a szabadelvű-nemzeti liberális éppúgy belefér mint a a népi jobboldali. (…) A vitára ugyanakkor nyitottak vagyunk, a Tihanyi jobboldal nem Mao zsebkönyve vagy a Kommunista kiáltvány, mi nem szeretjük a dogmákat.
Stefka István: csak óvatosan a kaputnyitással!
Stefka István is hozzászólt a témához:
A történelmi tapasztalat, főként 1919-től fogva azt mutatja, hogy ha elgyengülünk, fejbe vágnak bennünket. Ha jók vagyunk, eltipornak bennünket. Én nem hiszek abban, hogy azok a mérgező gyökerek, amik apáról-fiúra szállva vagy ideológiai alapon ott vannak a mai ellenzékben, majd egyszer kikopnak. Nekem az a véleményem, hogy ha tovább szélesítik a jobboldal körét, abból ki fognak hullani a valódi nemzetiek, a valódi szubverenisták, a valódi keresztények. Ha pedig kihullanak azok, akikkel építeni lehet az országot, megint elbukunk.
“Ti sosem fogtok kibukni, de 13 évnyi sikeres kormányzás után nyilvánvalóan nehéz feladat a jó arányok megtalálása” – válaszolt és zárta le a kérdéskört Békés Márton.
A jobboldal jövője iránt mélyebben érdeklődnek forró szívvel ajánljuk Vésey Kovács László a Tihanyi jobboldal című esszégyűjteményről írt recenzióját is, melynek első fele a kötet utolsó fejezetének is beillene. ITT olvasható vissza.
bl
2023-02-17 at 21:49
A jobboldal legnagyobb értéke az, hogy abszolút értékei vannak. Újra fel kell őket fedezni, mert a 100-200 éve tartó permanens balratolódás eltörölte, eltakarta őket. Ott vannak a mélyben, csak fel kell hozni. Az abszolút értékek nem azért abszolút értékek, mert valaki kinyilatkoztatta őket, hanem bizonyíthatóan azok, nélkülük olyan útra lépünk, mely egyre mélyebb gödrökbe visz. A jobboldali érték az nem csinálmány, nem konstrukció, nem mérnökösködés, hanem egy az ellentmondásokat jól kezelő, boldogságot teremtő, mindent felölelő univerzálé. Ha egyetlen alaptörvényre akarom lecsökkenteni, akkor azt kell mondani “vagyok aki vagyok”, másképp “segíts magadon az Isten is megsegít”, mégmásképp “egyedül vagy minden bajoddal”, továbbvariálva “minden csak azután kezdődik, hogy megpróbálod megoldani”. Tehát a szolidaritás és a szabadság csak ennek a legvégső abszolút módon igaz elvnek a kinövései, jobboldal nélkül nincs baloldal, a baloldal a jobboldaliság parazitája.