A Legfőbb Ügyészségen, a már folyamatban lévő nyomozáshoz kapcsolódva tett bejelentést egy sok évtizedes tapasztalattal rendelkező festő-mázoló szakember, amiért a sajtóban több – szerinte – arra utaló fotóra és videóra lelt, amelyek bizonyítják, hogy szakszerűtlenül, a fémtiszta felület létrehozása (csiszolás, vagy homokfúvás nélkül), közvetlenül a rozsdára hordták fel a festéket a Lánchíd régi szerkezeti elemein. A bejelentést a PestiSrácok.hu-hoz is eljuttatta. A kivitelező A-Híd Zrt. megkeresésünkre tagadta mindezt, szerintük a felújítás 25 évre szól, a képeket pedig tévesen elemezte a bejelentő.
Mint lapunk is megírta, az eredeti tervekhez képest Karácsony Gergely mintegy ötmilliárd forinttal drágábban újíttatta fel a Lánchidat, mert új tendert írt ki a rekonstrukcióra. Ennek eredménye az lett, hogy drágább volt a beruházás, és csak a Lánchidat csinálták meg; az alagút és a Széchenyi tér már nem fért bele, ahogyan azt korábban Tarlós István megtervezte. Továbbá a Metropol munkatársai a gyalogosokat is veszélyeztető, nem megfelelően szigetelt vezetékekre, hibás burkolatokra, a szélben összevissza lengedező kábelekre bukkantak. Most pedig egy tapasztalt festő-mázoló szakember bejelentést tett az ügyészségre, mivel véleménye szerint a híd korrozióvédelme nem megfelelő, így a vártnál korábban szükség lehet a híd újabb felújítására. Az A-Híd szerint a felújítás egésze a vállalt műszaki tartalommal, a vonatkozó szabványok és szakmai előírások betartásával, költségkereten és a szerződésben rögzített határidőn belül valósult meg. Mindez azt jelenti, hogy 25 év a felújítás várható élettartama, ami az 5 milliárdos drágulás ismeretében nem tűnik meggyőző adatnak.
A bejelentő Válasz Online fent látható, kinagyított fotója mellett a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatójának a „Széchenyi lánchíd lánclemezek korróziós állapotának időbeli vizsgálata” című TDK-dolgozatára is hivatkozott, abból az alábbi részletet emelte ki:
a 2022-ben végzett korrózióvédelem nélkül, 2024-re merült volna ki a híd teherbírása (az általa végzett extrapoláció alapján). Az új korrózióvédelemmel, és azzal a feltételezéssel, hogy a korrózióvédő bevonatok 10–15 évig nem mennek tönkre, 2040–45 körül lenne szükséges egy újbóli felújítás.
A bejelentő szerint ez csak akkor állja meg a helyét, ha a teljes rozsdavédelmi mázanyagot fémtiszta felületre hordják fel. Állítása szerint a Válasz Online cikkében szereplő részletgazdag képen, azt kinagyítva (és egy másik, a bejelentéshez csatolt, gyenge minőségű videón) az látszik, hogy rozsdás felületre lett felkenve a rozsdavédelmi máz, így a vártnál korábban szükség lehet a híd újabb felújítására.
Az üggyel kapcsolatban kerestük az A-Híd Zrt.-t. A cég tagadva a bejelentésben foglaltak, a következő választ küldte:
A Lánchíd 2021–2023. közötti felújításának részeként az A-Híd Zrt. szakemberei a terveknek megfelelően többek között elbontották a Lánchíd elöregedett vasbeton útpályáját, majd egyedileg gyártott (trapézbordákkal merevített, ortotróp) acél-pályatáblákból újjáépítették a közúti pályalemezt és -szegélyt. A megmaradó régi tartószerkezetet – a hibahelyek részletes felmérése után készült terveknek megfelelően – javították, majd a pályázati kiírásnak megfelelő korrózióvédelemmel, illetve szigeteléssel látták el.
A felújítás egésze a vállalt műszaki tartalommal, a vonatkozó szabványok és szakmai előírások betartásával, költségkereten és a szerződésben rögzített határidőn belül valósult meg. A Lánchídon végzett korrózióvédelmi munkák során minden acél elemet, legyen az megmaradó, felújított acél (egyebek mellett láncok, merevítőtartók, kereszttartók) vagy új gyártású acélszerkezet (például a pályatáblák, járdatáblák, szegélyek stb.) az MSZ EN ISO 12944 szabványsorozat előírásainak megfelelő, magas korrozivitási kategóriába tartozó bevonatrendszerrel láttunk el.
Az előkészített, „fémtiszta” felület megfelelőségét és az arra az előírásoknak megfelelően felkerülő bevonatok rétegvastagságát és tapadószilárdságát mindvégig független, akkreditált labor vizsgálta, és a mérnökszervezet-műszaki ellenőr részletesen ellenőrizte. A száraz bevonatok vastagságmérésére például több mint 17 ezer (!) vizsgálatot végeztek el. A Lánchídra került bevonatrendszer ún. „very high” kategória, amely rendszerek várható élettartama – megfelelő üzemeltetés mellett – 25 év. Egyebekben a garanciális feltételeket a BKK és az A-Híd Zrt. közötti szerződés rögzíti.
A Válasz Online 2022. decemberi cikkében szereplő képen nem egy régi acélszerkezet, hanem a felújítás során újonnan, egyedileg gyártott és beépített kerékvető korrózióvédelmi bevonatrétegének felhordása látszik. A korrózióvédelmi bevonatrendszer az ilyen új szerkezetek esetén is a helyszínen acél szemcseszórással megtisztított, fémtiszta (Sa 2½) felületre került. A fotón világosan látszik, hogy a szerkezeten már rajta van az előírt rétegvastagságú alapozó, amelyet a technológiai utasításoknak megfelelően homokkal hintettek meg, mielőtt hengerrel felvitték volna rá a szürke színű, úgynevezett „úsztató” réteget.
Ugyanakkor a Heti Válasz fotójának kinagyított részletén, a még le nem mázolt felületen a régi, szegecses hídelemen látszanak rozsdafoltok, erre nem tér ki az A-Híd válasza.
Fotó: Hatlaczki Balázs/PestiSrácok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS