“Van azonban valami, ami talán ennél is fontosabb. Az én csapatomnak csak megvesztegethetetlen, makulátlan emberek lehetnek a tagjai. Nem tisztem megítélni, hogy Tüttő Kata főpolgármester-helyettes asszony milyen kapcsolatban áll gyermekei apjával. De azt tudom, hogy sem ebben az ügyben, sem más ügyben soha nem képviselt és nem fog képviselni más érdeket, csakis a városét, a budapestiekét. Ő az egyik legegyenesebb, legtisztességesebb, Budapest ügyeiért legelkötelezettebb ember, akit ismerek. Tűzbe teszem érte a kezem!” – írta Karácsony Gergely a tragikomédiába fulladó fővárosi busztender apropóján, amiről kiderült: a közbeszerzésen sikerült egy Tüttő Kata főpolgármester-helyettes volt élettársához, gyermekei apjához, azaz Leisztinger Tamáshoz köthető, offshore-hátterű céget kiválasztani, ami eddig egyáltalán nem foglalkozott buszok gyártásával. Habár már futnia kellene az első pár tucat új járműnek Budapest utcáin, Karácsony ma arra kényszerült, hogy visszamondja a vásárlást. Közben Fürjes Balázs, a főváros és agglomerációja fejlesztésért felelős kormánybiztos kirakta a Twitter-oldalára a BKV Zrt. és a tulajdonosai révén Leisztingerhez köthető CR-Facilites Zrt. szerződését, amit Karácsony Gergely szerint meg sem kötöttek. Fürjes csak annyit fűzött hozzá: “valaki hazudik!”
Wintermantel Zsolt, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) igazgatóságának Fidesz által delegált tagja mai videójában úgy kommentálta a botrányos beszerzést: a BKV buszbérlési pályázata kezd tragikomédiába fulladni, már a baloldali portálok is elismerik és kamucégként nevezik a győztes pályázót. A nyertes cégről pedig közben kiderült, hogy nem képes határidőre leszállítani a buszokat, ugyanis egyáltalán nincs is neki.
Wintermantel szerint joggal merül fel a kérdés: hogyan pályázhatott, de még inkább, a BKV hogyan köthetett szerződést egy olyan céggel buszbérlésre, amelynek nincsenek is buszai? Vajon a BKV hozzájárul-e a kamucég álságos határidőmódosítási kérelméhez, miközben ezeknek a buszoknak már Budapest útjait kellene járnia? – sorolta kérdéseit. Wintermantel Zsolt a főpolgármestertől vár magyarázatot az ügyről, azt mondta: Karácsony Gergely tisztelje meg a budapestieket a válasszal.
Magyarázat helyett Karácsony Gergely főpolgármester a bevezetőben olvasható nyilatkozatot adta ki, avval a finoman szólva is ellentmondásos szöveggel megtoldva, hogy bár minden teljesen törvényesen és kiválóan történt, a tendert mégis lefújják:
A BKV nem köt buszbérleti szerződést a zavaros hátterű céggel, a BKV felszólítása nyomán a cég még kötbért is fizet a fővárosi vállalatnak. Az elrendelt vizsgálatok azt állapították meg, hogy a közbeszerzés során minden a jogszabályoknak megfelelően történt, a nyílt eljárásban a legolcsóbb ajánlat győzött, az Orbán-kormány törvénymódosítása miatt az offshore-háttér nem lehetett kizáró indok. Ezzel együtt is arra utasítottam a fővárosi cégeket, hogy offshore cégeket a közbeszerzésekből zárjanak ki, a konkrét ügyben pedig úgy helyes, hogy a BKV nem szerződik ilyen vállalkozással.
Frissítés: Fürjes Balázs: valaki hazudik!
Fürjes Balázs kormánybiztos a Twitteren reagált Karácsony Gergely nyilatkozatára, s kitette a BKV Zrt. és a CR-Facilites Zrt. – a főpolgármester szerint nem is létező – szerződését. Annyit fűzött hozzá: Melyik állítás az igaz? Főpolgármester, még egyszer, szó szerint (azt írta): “A BKV nem köt buszbérleti szerződést a zavaros hátterű céggel, a BKV felszólítása nyomán a cég még kötbért is fizet a fővárosi vállalatnak.” Ehhez képest itt az aláírt szerződés. Valaki hazudik…
II/2.: Melyik állítás az igaz? Főpolgármester, még egyszer, szó szerint: “A BKV nem köt buszbérleti szerződést a zavaros hátterű céggel, a BKV felszólítása nyomán a cég még kötbért is fizet a fővárosi vállalatnak.”Ehhez képest itt az aláírt szerződés.Valaki hazudik… pic.twitter.com/7GHzXE6lcb
— Fürjes Balázs (@BalazsFurjes) December 2, 2020
Akárhogy is, a korrupciógyanúval körüllengett beszerzést tehát visszamondták, Budapest új buszok nélkül maradt. Mint emlékezetes, ugyanez történt a troli- és villamosbeszerzéseknél is, akkor Karácsony Gergely és a városüzemeltetésért felelős, zömében a 2010 előtti Gyurcsány-kormányzatból odaejtőernyőztetett csapata (élükön a Gyurcsány-Apró-Dobrev-család egyik legfőbb bizalmasával, Draskovics Tibor egykori miniszterrel, a Budapesti Közlekedési Központ mai elnökével és Tüttő Kata, a 4-es metró korrupciós botrányában is vastagon érintett főpolgármester-helyettessel) nem élt a kormány járműbeszerzési ajánlatával, vélhetően azért, nehogy más arassa le a dicsőséget a budapestiek előtt. A fejleményekről a PestiSrácok.hu és a PestiTV tényfeltáró munkája révén hamarosan részletesen is beszámolunk.
Az előzmények
Az Index és a Magyar Nemzet is beszámolt arról, hogy a pályázat nyerteseként kihozott CR-Facilities Vagyongazdálkodó Zrt. többségi tulajdonosát, a Cratis Ingatlanbefektető Zrt.-t egy ciprusi székhelyű offshore cég, az Agria Holdings birtokolja, és tisztségviselői között Leisztinger Tamás nagyvállalkozó emberei is megtalálhatók. A nyertes cégnek buszai nincsenek, a vállalkozást a közbeszerzés lezárása előtt hét nappal hozták létre, a vecsési székhelyén alkalmazottakat, vezetőket, munkavégzésre utaló jeleket nem találni. A vállalkozás amúgy a tenderen lenyomott cégektől bérelte volna a budapestieknek szánt buszokat. Mint megírtuk, Láng Zsolt, a Fidesz budapesti frakcióvezetője több kérdést tett fel Karácsony Gergelynek, ám választ nem kapott:
1. Hogyan nyerhetett a BKV közbeszerzési kiírásán egy többek között offshore hátterű cég által alapított vagyongazdálkodó Zrt? Helyes gyakorlatnak tartja-e főpolgármester úr az eljárást?
2. Hogyan adhatta a legkedvezőbb ajánlatot egy 2020. május 11-én – pontosan 7 nappal a BKV tender ajánlattételi határidejének lejárta előtt – alapított cég?
3. Milyen hitelt érdemlő referenciákkal tudott igazolni a CR-Facilities Vagyongazdálkodó Zrt., hiszen az alapító cégek alaptevékenységét illetően sem mondható el, hogy nagy rutinnal rendelkeznének buszok bérbeadását illetően?
4. Tervezi-e elvenni a BKV felügyeletének feladatkörét Tüttő Kata főpolgármester-helyettes asszonytól? Tervezi-e a botrányos ügy kivizsgálását?
5. Nem tartja-e mindezek fényében arcpirítónak a BKV Zrt. azon közlését miszerint: „a beszerzés a mindenkori jogszabályi előírások maximális betartása mellett zajlott, s a teljes folyamatot végig a teljes transzparencia jellemezte.
A vezető kép a Vuk című rajzfilm közismert jelenete.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS