A Magyar Nemzet információi szerint korábban gyanúsítottként hallgatták ki az Alstom-ügyben T. Károlyt, Medgyessy Péter ex-kormányfő bizalmasát, aki a szerdán megvádolt négy személy egyike lehet. A napilap birtokába kerültek azok az angol nyelvű e-mailek is, amelyeket korábban az Egyesült Királyság nyomozói szereztek be. A dokumentumokból egyértelműen kiderül, hogy T. Károly volt az egyik legfontosabb közvetítő a francia Alstom, a BKV és a politika között. A homályos háttéregyeztetések aktív résztvevője volt Aba Botond akkori BKV-vezér, de az üzenetváltások során felbukkant Kóka János volt SZDSZ-es gazdasági miniszter és Puch László szocialista pártpénztárnok neve is. Ennek ellenére a korrupciós ügy vádlottjai között egyetlen balliberális politikus sem található.
A szerelvények beszerzésével összefüggésben még 2011-ben vezető beosztású hivatalos személy által kötelességszegéssel elkövetett vesztegetés bűntette és más bűncselekmények miatt indult nyomozás, amely 2016. szeptember 16-án került a Központi Nyomozó Főügyészség (KNYF) hatáskörébe. Az ügyészség 2016 októberében hallgatta ki az első gyanúsítottakat. Az ügyben azután indult vizsgálat, hogy 2010-ben az Állami Számvevőszék átvilágította a 4-es metró beruházását és a járműbeszerzéseket. A számvevőszék jelentése szerint a beruházással a magyar államot és a fővárosi önkormányzatot jelentős vagyoni hátrány érte.
Négy vádlott van, egyikük sem politikus
Azóta az is kiderült, hogy az Egyesült Királyság Jelentős Csalások Elleni Hivatala négy Alstom-vezetőt vádolt meg azzal, hogy 2006 januárja és 2007 októbere között bűnszervezet tagjaként összesen 2,3 millió eurónyi összeget juttattak a BKV tisztviselőinek, illetve az üzlet megkötésében közreműködő ügynököknek, hogy befolyásolják a Budapesti Közlekedési Vállalatot a francia társaság metrószerelvényeinek megvásárlása érdekében. A KNYF szerdán gazdálkodó szervezet önálló intézkedésre jogosult dolgozójának kötelessége megszegésére irányuló vesztegetés bűntette miatt a hat gyanúsított közül négy személy ellen emelt vádat, kettővel szemben pedig elkülönítette és felfüggesztette a nyomozást. Utóbbiak egyike lehet az a Terner Géza, aki ellen évekkel ezelőtt nemzetközi elfogatóparancsot adtak ki, ám a bíróság azt márciusban visszavonta. A vádlottak között egyetlen közszereplő sincsen, így a balliberális politikusok megmenekültek a felelősségre vonás alól.
Medgyessy volt bizalmasa a vádlottak padjára kerül
A Magyar Nemzet nyomozásra rálátó forrása szerint Medgyessy Péter volt miniszterelnök egykori bizalmasát, T. Károlyt az ügyben gyanúsítottként hallgatták ki, és ő a négy vádlott egyike. Medgyessy éppen neki adta el a Medgyessy Tanácsadó Kft.-ben lévő tulajdonát. Bukását követően az ex-miniszterelnök – már mint utazó nagykövet – ismét tanácsadói bizniszbe kezdett, és megalapította az M. P. Európa Tanácsadó Kft.-t. Ez azért fontos körülmény, mert ennek a cégnek a segítségével vásárolta vissza magát T. Károly mellé a Medgyessy Tanácsadóba, amely akkor már AssistConsult néven működött. Az pedig csak hab a tortán, hogy a volt miniszterelnök érdekeltsége két részletben csaknem hatszázezer eurót zsebelt be az Alstomtól. Hogy pontosan miféle ellenszolgáltatás fejében, azt egyelőre nem tudni, ám tény: az összeg egy része Medgyessy feleségének a számláján landolt, születésnapi ajándék címén – írja a lap.
Bizalmas levelezések, “kényes részletek”
A Magyar Nemzet birtokába kerültek azok az elektronikus levelek is, amelyeket korábban az Alstom ügyleteiben szintén vizsgálódó brit nyomozók szereztek be. A dokumentumok áttanulmányozásakor egyértelműen kiderült, hogy Aba Botond, a BKV akkori vezetője többször is a fent említett T. Károly lobbista közvetítésével tárgyalt a francia féllel. A dokumentumokból az olvasható ki, hogy a francia társaság már 2003-tól folyamatos nyomásgyakorlással igyekezett indokolatlan versenyelőnyt biztosítani magának. 2003 szeptemberében Michael Anderson, az Alstom Transport alelnöke például arról írt T. Károlynak, hogy az Alstomnak nem tetszenek a fizetési feltételek, soknak találták a négyszázezer eurós licitálási biztosítékot, és nehezményezték, hogy a cégnek az előző üzleti évek adatai alapján pénzügyileg stabilnak kell lennie. A dörgedelmeknek meg is lett az eredményük, ugyanis Aba Botond ígéretet tett arra, hogy a jövőbeni meghívásos tendereknél lazítani próbál az Alstom által szigorúnak tartott feltételeken. Ezen interakciók törvénytelen jellegére utalnak azok az e-mailek, amelyeket az Alstom vezetősége küldött Toll Károlynak. Jean-Louis Quillet, az Alstom szerelvényekért felelős értékesítési csapatának a tagja 2004. február 4-én például arról írt Medgyessy bizalmasának, hogy ha Aba Botond elvinné a szakértőit a francia vállalat vezetőivel szervezett találkozóra, akkor nem beszélhetnék meg a kényesebb kérdéseket. Nem tudni, milyen egyeztetések zajlottak ezt követően a háttérben, de T. Károly igyekezett mindenkit megnyugtatni, és közölte, csak néhány ember lesz jelen, “Abát csak Danyi és Szonntag kíséri el”. A budapesti találkozó időpontját – ahol a pénzügyi feltételekről eshetett szó – végül március 3-án 13 órára beszélték meg.
Egy “bizonyos személy” mindent elintézett
A következő évre még intenzívebbé vált az információcsere az Alstom és a magyar fél között: 2005. február végén T. Károly az ajánlattételi bizottság felépítéséről és működéséről írt részletekbe menően Michael Andersonnak, mivel arról értesült, hogy Aba Botond lesz a gurulószerkezetekre beadott pályázatokat elbíráló bizottság elnöke. Anderson még az év szeptemberében a lobbistától kért e-mailben biztosítékot az előjelentkezés sikerességére. Rejtett fenyegetést is említett a francia vállalat részéről, s arról érdeklődött, hogy eltekinthetnek-e a harmincéves karbantartási kötelezettségtől, illetve hogy nemleges válasz esetén lehet-e alacsonyabb az ár. Arra is kérte a tanácsadót, hogy azonnal közvetítse Aba Botond kéréseit. T. Károly az összefoglalójában később azt rögzítette, hogy beszélt egy “bizonyos személlyel”, aki el tudta intézni, hogy az Alstom ne essen ki a 2-es és a 4-es metróvonal beszerzési pályázataiból.
A titokzatos szingapúri út
Medgyessy Péter üzlettársának leveleiből nem lehet arra következtetni, hogy ki az a bizonyos személy. Szintén figyelemre méltó adalék, hogy 2005. április 7-én Quillet az ajánlati felhívás pénzügyi feltételeinek ürügyén írt e-mailjében arra kéri T-t: győzze meg Aba Botondot, hogy vegye figyelembe az álláspontjukat. Sokat sejtetően hozzátette: „a BKV-vezérnek érdekében áll, hogy az Alstom jól szerepeljen a pályázaton” – olvasható a lapban, amely arra is kitér, hogy az Alstom lobbizásának szálai egészen a nagypolitika szintjéig nyúlhattak, hiszen például Jean-Louis Quillet, a vállalat szerelvényekért felelős értékesítési csapatának tagja arról írt feletteseinek, hogy
ne felejtsék el Aba Botond mellett Puch Lászlót, az MSZP akkori pénztárnokát is meghívni egy titokzatos szingapúri útra.
Quillet a szintén meghívni tervezett E. Mártonra, a BKV-mérnök konzultánsára hivatkozva azt állította, hogy a trió hajlandó segíteni az Alstomot, feltéve, ha „érdekes” technikai és pénzügyi ajánlatot tesznek. Jelentésében azt is megjegyezte: birtokában van egy lista a 2-es és a 4-es vonalak beszerzéseit elbíráló bizottság és a technikai grémium tagjairól.
Az SZDSZ-es szál
Kóka János akkori gazdasági és közlekedési miniszter, valamint beosztottja, a tárca államtitkári tisztségét betöltő Garamhegyi Ábel is kapcsolatban állhattak az Alstom képviselőivel, hiszen 2006 áprilisában, az ajánlattétel kritikus idejéről maradt fenn egy Kókának szánt levéltervezet, amelyet az Alstom akkori ügyvezető igazgatója, Patrick Kron nevében fogalmazott a vállalat egyik hivatalnoka. A számos közvetítőn áthaladó üzenetek miatt azonban nem bizonyítható, hogy végül elküldték-e a magyar tárcavezetőnek az elektronikus levelet, amelyben egyébként azt bizonygatták, hogy az Alstom ajánlata minden követelménynek megfelel.
A pártkasszákba mentek a kenőpénzek?
Tartok attól, hogy Magyarországon sem a valódi felelősöket fogják megnevezni, pedig az egész metróberuházást átszőtte a korrupció, a kenőpénzek pedig az MSZP és az SZDSZ pártkasszájába, illetve a hozzájuk köthető politikusok zsebébe kerülhettek – nyilatkozta a PestiSrácok.hu-nak néhány hónapja Borbély Lénárd, az Alstom metrókocsik 2006-os közbeszerzését vizsgáló ideiglenes fővárosi bizottság elnöke azután, hogy kiderült: egy londoni bíróság már futni hagyta a több milliárd eurós, nemzetközi vesztegetési botrány fő felelőseit. Neki lett igaza. A csepeli polgármester arról is beszélt, hogy az egyik bizottsági meghallgatáson Aba Botond, a BKV volt vezére saját maga mondta el, hogy Demszky Gábor közvetlen utasításokat adott a 4-es metróval kapcsolatos ügyekben.
Vezető kép: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS