
Komoly fennakadásokat okozhatnak a szolgálat ellátásában, ezzel emberéleteket veszélyeztethetnek azok a hiányosságok, amelyeket a 112-es segélyhívószám általánossá tétele okozott a mentők és a tűzoltók munkájában – erősítették meg korábbi véleményeiket a rendszerről az érintett szolgálatok képviselői hétfői budapesti sajtótájékoztatójukon. Salamon Lajos, a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezetének elnöke, Vidó Attila, a szervezet alelnöke és Illés István, a Magyarországi Mentődolgozók Szövetségének alelnöke az eseményen egyetértettek abban, hogy lényegesen szerencsésebb, egyúttal biztonságosabb lenne, ha hazánkban egymás mellett, párhuzamosan működhetnének a 112-es rendszer mellett a régi, 104-es, 105-ös és 107-es hívószámok is.
A szakemberek szerint az új szisztéma két központjába – Szombathelyre és Miskolcra – befutó segélykérések jelentősen lelassítják a beavatkozásokat, mert az ott lévő diszpécserek csak összegyűjtik a hívásokat, amelyeket aztán egyre alsóbb szintekre osztanak le. A régi megoldás a mentők és a tűzoltók szerint azért volt jobb, mert a segélykérések azonnal a területileg illetékes központokhoz érkeztek, amelyek azonnal és érdemben tudtak intézkedni. Illés István a 112-es rendszert érő, egyre több kritikáról elmondta, hogy azok döntően jogosak, mert három olyan súlyos hiányosságra hívják fel a figyelmet, amelyek döntő jelentőségűek a mentők munkájában. A szombathelyi és a miskolci központ jelentős időveszteséget idéz elő, amikor az ország egy másik, távoli területéről szóló segélyhívás helyét, a bejelentő személyét igyekszik beazonosítani, miközben régebben a regionális diszpécserközpontok már sokkal kevesebb információ alapján, és sokkal hamarabb útnak tudták indítani a mentőkocsikat. Az új központokból alsóbb szintre kerülő adatok ahány fokozaton átmennek, mindig torzulnak, így fordulhatott elő immár többször, hogy a mentőket rossz helyszínre, a segélyhívás helyétől több száz kilométerrel távolabbra küldték el, és olyan is előfordult, hogy a beteg a hibás intézkedés miatt elhunyt. Illés István szerint a mentődolgozók nem a statisztikai adatoknak hisznek, – mert azok alapján a másfélmillió hívásból a néhány tucat félreirányítás valóban jó aránynak tűnhet – hanem a kötelességüket szeretnék minél jobb minőségben teljesíteni, az pedig az emberéletek megmentése.
Számos uniós ország csak a turistáknak tartja fent a 112-t
A szakember felhívta a figyelmet arra, hogy a 112-es hívószám bevezetése ugyan egy uniós norma bevezetése volt Magyarország részéről, de az nem zárja ki, hogy a régi rendszer is párhuzamosan működjön, ahogy az általános maradt több tagállamban is. Több uniós országban a helyiek még mindig a régi segélyvonalakat riasztják, a 112-est inkább a tájékozatlanabb turistáknak tartják fent. A két szisztéma párhuzamos működtetése nem pénz, illetve tecnikai kérdés, mert a kiképzett személyzet és az infrastruktúra így is adott, a jobb ellátás megteremtése, vagy inkább visszaállítása a mentők szerint inkább csak szándék kérdése. Illés István felhívta a figyelmet arra is, hogy a 112-es operátorok sokszor csak alapképzésben részesültek, így nem tudnak ellátni olyan, a régebbi mentődiszpécserek által rutinnak számító feladatokat, mint például amikor telefonon keresztül, szakszerűen instruálnak egy-egy laikust egy újraélesztésénél, vagy egy szülésnél.

A tűzoltók nem késlekedhetnek, mert minden másodperc életeket menthet
Salamon Lajos a tűzoltók nevében a sajtótájékoztatón elmondta, hogy álságos a 112-es rendszer korszerűbb voltára hivatkozni akkor, amikor az nagyobb katasztrófák – kiterjedt nagy tüzek, viharok, árvíz – esetén telítődik, és az ilyen, úgynevezett túlcsordulás esetén a szombathelyi és a miskolci operátorok nem tudnak minden hívást fogadni, ezek így a helyi diszpécserekhez futnak be, akárcsak korábban. Ha ez így működik, akkor miért ne működne más esetekben – tette fel a kérdést Salamon Lajos, aki hozzátette: a 112-es operátorok döntő részének semmilyen képzettsége nincs ahhoz, hogy meghatározza, egy-egy tűzesethez milyen készültséggel vonuljanak ki a tűzoltók, így sokszor a parancsnokoknak a helyszíneken kell további erősítést kérniük, holott pontos információk alapján nagyobb erővel indulhattak volna útnak. Ez akár emberéletekbe is kerülhet, és olyan eseteket is eredményezett már, hogy a tűzoltók a laktanyából nézték a közelben tomboló tüzet, de nem indulhattak el addig, amíg a 112-es rendszer operátorai végég nem értek a bürokratikus akadályokon. A döntést végül a katasztrófavédelem helyi vezetője hozta meg, aki felülbírálva a teszetoszáskodást, a hivatalos parancs kiadás előtt maga küldte ki az embereit oltani.
Nem annyira játékos feladat mentelmi joggal rendelkezőknek
Vidó Attila szerint alaptalanok azok a hivatalos közlések, hogy a 112-es rendszer operátorai minden esetben tíz-tizenöt másodpercen belül fogadják a segélyhívásokat, sokszor előfordul, hogy percek telnek el, ami a tűzoltók munkájában óriási időveszteségnek számít. A szakember a sajtótájékoztatón arra kapacitálta a mentelmi joggal rendelkezőket, – ilyenek az országgyűlési képviselők, vagy az ombudsman – hogy próbálják ki: riasszák egy magyarországi kisváros tűzoltóságát a régi rendszeren, és a 112-n is, és biztos, hogy az előbbi esetén lényegesen hamarabb érkezik a segítség. Vidó Attila egy hasonló kísérlettől óva intette az átlagos állampolgárokat, mivel a hatóságok félrevezetése bűncselekménynek minősül. Az eseményen felszólalók közösen kiemelték: nem pénzt, vagy jobb munkakörülményeket várnak a döntéshozóktól, hanem csak annyit, hogy az esküjükben tett fogadalmaiknak maradéktalanul eleget tehessenek, és emberéleteket, életeket menthessenek a legjobb tudásuk szerint.
A Magyarországon több mint három éve bevezetett 112-es rendszer az amerikai filmekből ismert ottani 911-es segélyhívó szisztéma lenne, csak az itteni tanulságosan magyarosra, és uniósan bürokratikusra sikeredett. A témában számos sajtócikk jelent meg az utóbbi időkben, és az emberek nem értik, hogy ha mentőt hívnak valakihez, mert valaki rosszul lett Budapesten a Blaha Lujza téri villamosmegállóban, akkor az operátor miért tölt el azzal hosszú perceket, hogy kiszedje a bejelentőből a megálló pontos postacímét, földrajzi helyzetét. Egy autós tűzesetet akart bejelenteni, amikor elhaladt egy lángoló gabonatábla mellett, mire a diszpécser a telek helyrajzi viszonyait kezdte firtatni. A sokadszorra előforduló esetkeknek már halálos áldozata is volt, amikor egy infarktusos emberért az operátor három megyével odébb, csaknem háromszáz kilométerrel távolabbra küldte a mentőt, amely így perszze nem érhetett volna oda időben, Az nem nyilvános, hogy a 112-es diszpécserek kiképzésében milyen tananyagok vannak, de a mentődolgozók szerint ilyen értelmetlen utasítást még egy laikus sem adna ki. A 112-es szolgálat dolgozói sokszor névtelenül, intenetes fórumokon mentik a mundér becsületét, de tanácsaik legtöbbször kimerülnek abban, hogy a bejelentők mindig legyenek összeszedettek, ismerjék fel a betegségek, sérülések jeleit, és mindig pontosn tudják, hogy hol vannak. A gyakorlott mentők szerint ezek például egy baleset szemtanúitól nem várhatók el, az emberek többsége egy ilyen esetben sokkot kap.
Fotók: PS, MNO.hu
Horváth Judit
2017-12-19 at 16:27
Kedves Anna,én a fent emlitett dolgokat már csináltam,nálam nem váltak be. 6 hónapra születtem,és v.szinűleg valami genetikai selejt lehetek,bár kívülről nem látszik .No de minden viccet félretéve:ilyenkor vérbeborul a szemem nagyon,és a megvakulástól jobban félek,mint egy agyvérzéstől.Normálisan vagyok gyógyszerezve,ritkán vannak ilyen kiugrásaim. De azért gondolom nem a luxus legmagasabb foka ilyenkor egy mentőben reménykedni,akit hivok,és aki oda is ér esetleg.
Nagyon szépen köszönöm a jókívánságait,én is azt kívánom,hogy nagyon jó éve legyen önnek a 2018.
khm
2017-12-19 at 16:13
Hozzánk 5 perc alatt kiért a mentő. Szóval nem negatív,hanem pozitív volt a tapasztalatom.
Horváth Judit
2017-12-19 at 09:42
230-as vérnyomással fél órát várattak a 112 felhivása után,a hölgynek kétszer kellett lebetűznöm a kis falu nevét,ahol én lakom,aztán kedvesen közölte,hogy talán jön értem a mentő Heves megyébe,a baj csak az volt,hogy én Nógrádban élek.Tett egy próbát Borsod-Abauj megyével is,de azt hörögtem,hogy ne,végülis,talán mert velem volt a Jóisten,meg az életmentő Cordaspray,amit veszélyes orvos nélkül használni,hát valahogy megusztam akkor.Nem állitok valótlant,mert ugyan minek tenném,most azonban már félek,hogy legközelebb mi is lesz.
Anna
2017-12-19 at 10:43
Kedves Judit! Nem félni kell, hanem az első jeleknél a ház legcsendesebb zugában félig fekvő helyzetben (törzs legyen felül) egy nagy pohár hideg vizet el kell kortyolgatni.A fordított légzés is sokat segít a tünetek gyors múlásában. Lélegzetvételnél a has ne be, hanem kidülledjen. kilégzésnél is fordítva. Sajnos a vérnyomás naponta többször változik még egészségeseknél is, de csökkenti lehet a rossz tüneteket, félni nem szabad, mert amitől félünk – magunkba szuggerálva – előbb-utóbb bekövetkezik. No ezt el kell kerülni. Jó egészséget, békés ünnepeket és bocs, hogy magánvéleményként megírtam. Üdv.
Anna
2017-12-19 at 08:39
“…nem pénzt vagy jobb munkakörülményeket várnak…” pedig elvárhatnák, mert megérdemlik!
Azok a barom EU-s döntéshozók, akik ezt a hülye rendeletet ránk erőltették, abszolút nem ismerik a helyi viszonyokat. Egy falusi, vagy tanyasi embertől nem várható el, hogy sokkos állapotban pontosan elmondja, pontosan hol a falu, a tanya, hány km-re van egy várostól stb. Nem azért, mert buta, hanem mert nem szokott hozzá. Még a következő utcát sem ismeri, úgy jegyezte meg valamikor, “tudod, ahol a Maris lakik, na amellett”.
Névtelen
2017-12-19 at 19:50
20 év után nettó 160-170 ezer…
vektortér
2017-12-18 at 23:23
RIP újságírás.
Kovács Imre
2017-12-18 at 22:37
fbb. te így születtél, vagy továbbképezted magad ilyen hülyének?
Alexxx
2017-12-18 at 20:44
“..olyan eseteket is eredményezett már, hogy a tűzoltók a laktanyából nézték a közelben tomboló tüzet, de nem indulhattak el addig, amíg a 112-es rendszer operátorai végéig nem értek a bürokratikus akadályokon”
—————————————————
Ezesetben a tűzet a laktanya ablakból szemlélő tűzoltókat bíróság elé kell állítani a segélynyújtás elmulasztása miatt!
Füles
2017-12-18 at 22:10
Persze a szolgálati helyet akárhogy, akármikor, és akármiért nem lehet csak úgy elhagyni.
Egy járókelő kötelezhető hogy útját megszakítva segítséget nyújtson valahol, valamikor, valamiért. Katonaság, rendőrség, tűzoltóság, mentők, stb., ott már messzemenően meg van határozva a cselekvésük lehetősége a szolgálati helyen. Az ott dolgozó bácsik nénik jóhiszemű önkényeskedése súlyos büntetést eredményezne és még a szakmai megbízhatóságukat is megkérdőjelezné.
Névtelen
2017-12-19 at 19:47
Ezek szerint neked halvány fogalmad sincs a rendszerről… vannak dolgok amiket be lell tartani. A teljesség igénye nélkül egy pár ezekből,:szolgálatellátás, prioritás, parancsmegtagadás, mindez katonai ügyészség büntetési rendje alatt… nem ragozom. A tűzoltó nem dönthet,, parancsot teljesít.
Alexxx
2017-12-18 at 20:40
Nézzük a dolgot. Két kocsi karambolozik az autópályán. A 112-t hívják, ez egy hívás. A 112 munkatársainak hivatalból azonnal szólni kell a rendőrségnek, mentőknek, tűzoltóknak. Ez három hívás közvetlen és stabil vonalakon. Képesek rá, hogy egyszerre rákapcsolják mind a hármat a telefonjukra. A gyenge térerejű bizonytalan mobil helyett immár hivatalos helyről közvetlenül megy három hatósághoz is az értesítés.
olszal
2017-12-18 at 19:55
Érdemes lenne megfontolni a szakemberek javaslatait…