Szerda délelőtt egy kisebb utasküldöttség nyújtott át követeléseket a MÁV-székháznál. A petícióban nehezményezik a rendszeres késéseket, tájékoztatási és egyéb problémákat, elsősorban a Budapest–Cegléd–Szolnok vonalon, de más agglomerációs járatokon is. Tüntetést helyeztek kilátásba, ha a MÁV nem változtat – értesült az Index.
A tiltakozók elküldték az Indexnek petíciójukat, amelyből kiderül: közösségük tagjai 5-15 éve közlekednek vasúttal a munkahelyükre. (Mint közölték, több, több ezres létszámú Facebook-csoportot is képviselnek.) Az utóbbi időben, mint állítják, olyan jelentős minőségromlást tapasztaltak a szolgáltatásban, hogy kénytelenek fellépni az agglomerációból ingázók érdekében. A Budapest-Nyugati–Cegléd–Szolnok (100a) vonalon idén május óta különösen sok járat késik 20-60 perceket, vagy marad ki teljes mértékben – írják. Ezért a munkába járóknak reggel már legalább két vonattal előbb kell indulniuk, hogy időre beérjenek a munkahelyükre. Nem 5-10 perces késésekről van szó: a Monor–Budapest-Nyugati távolságon (amely 34 perces út lenne) például a vonat kétnaponta rendszeresen további legalább 34 percet összeszed késésként. Egyéb napokon „csak” 10-15 perc a késés, ami már jó esetnek mondható.
Számos dolgozó munkahelye veszélybe kerül, ha pedig előbb indulnak, akkor nem tudni, hogy a gyerekeiket hogyan juttatják el iskolába-óvodába – közölték a lappal. Ugyanilyen gond a hazaút, mivel akkor pedig az állandó késések miatt rendszeres, hogy az óvoda, iskola már bezár, mire a szülő odaér, ez pedig további személyi konfliktusokat okoz a tiltakozók szerint. A késéseken túl más problémákat is szóba hoztak az utasok:
A mávosok a helyzetek 90 százalékában totálisan tájékozatlanok, sőt, még kikérik maguknak, ha az utas kérdezni mer tőlük, merthogy ők sem tudhatnak mindent (a gyakorlatban: soha semmit). Nem tudjuk, ez miért van így, minden normális munkahelyen elvárás ugyanis, hogy aki a cég ruháját viseli, az felelős is a magatartásával a cég valamilyen szintű működéséért. A kiinduló állomásokon is gyakoriak az egymásnak ellentmondó információk, a hangosbemondó nem hallható, ha valaki már felszállt a vonatra, és elenyésző alkalommal fordul elő, hogy a kalauz végigmenjen és tájékoztassa a vonaton ülőket a várható indulásról és egyéb körülményekről.
További probléma, hogy a vonatok nem légkondicionáltak. A gyakran az indulásig napon álló, majd a nyílt pályán veszteglő vonaton, mivel „teliüveg” ablakok is vannak, amelyek nem húzhatók le, délutánonként 40 fok van. Vizet nem osztanak, hűtési lehetőség nincs, csupán bemondják a hangosbemondóba, hogy készüljünk elegendő vízzel az útra. A késéseket tekintve ez mostanában 2-3 liter is lehetne – teszik hozzá.
Az Index megkereste a MÁV sajtóosztályát, ahol a petícióval kapcsolatban azt mondták: mintegy 6 milliárd forintot csoportosítanak át a MÁV belső forrásaiból, hogy mások mellett a Kőbánya-Kispest és a Nyugati közötti kritikus szakasz állapotán javítsanak. Emellett hamarosan jönnek az emeletes KISS motorvonatok, amelyek sokkal megbízhatóbbak lesznek, mint az elhasználódott mozdonyos szerelvények; tisztábbak és nagyobb kapacitásuk lesz, mint most. Ám mintha a tiltakozók előre várták volna ezt a választ, azt írták a petícióban, hogy nem elég a fejlesztések keretében azt szajkózni, hogy majd ha megjönnek az emeletes vonatok, milyen jó lesz, hiszen azok is ugyanezen az elavult pályán, állandóan tönkremenő biztosítóberendezések mellett közlekednek majd, így csak azt érik el vele, hogy kétszer annyi ember ül majd egyidejűleg az álló vonaton.
Forrás: Index.hu; Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Facebook
Twitter
YouTube
RSS