A jemeni húszi lázadók támadásai miatt kialakult vörös-tengeri hajózási fennakadások egyelőre a jelenlegi megemelkedett szinteken tartják a geopolitikai árfolyamprémiumokat a globális nyersanyagpiacokon – áll a Fitch Ratings szerdán Londonban ismertetett helyzetértékelésében.
A nemzetközi hitelminősítő hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ha a térségi nyersolaj-kitermelésben nem lesznek fennakadások, vagy ha a támadások nem terjednek át további létfontosságú tengeri olajszállítási útvonalakra, akkor nem számít arra, hogy a globális alaptípusnak számító Brent olajféleségre érvényben tartott, hordónként 80 dolláros átlagos idei árfolyamot valószínűsítő előrejelzésére jelentős felhajtóerő hatna. A BP, a Shell, a QatarEnergy, valamint sok hajózási társaság már leállította szállításait a Szuezi-csatornán, és ez marginális mértékben, átmeneti jelleggel feszesebbé teheti a nyersolaj- és földgázpiaci helyzetet.
A Kőolaj-exportáló Országok Szervezete és több más külső nagy termelő alkotta informális szerveződésnek (OPEC+) azonban több mint 5 millió hordó napi termeléskapacitási többlete van, emellett a globális olajkínálat és a kereslet egyensúlyi helyzetben van. A Fitch Ratings várakozása szerint mindez azt jelenti, hogy a nyersolaj világpiacára 2024 egészében bőséges ellátási helyzet lesz jellemző, és ez védelmet nyújt az elhúzódó vagy eszkalálódó vörös-tengeri fennakadások hatásaival szemben. Más nagy londoni házak szerint ugyanakkor egy esetleges komolyabb fennakadásnak érezhető globális inflációs következményei lehetnének.
Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőműhely, az Oxford Economics alapeseti előrejelzési forgatókönyve azt valószínűsíti, hogy a jemeni húszi lázadók által elkövetett támadások viszonylag rövid ideig tartó fennakadást okoznak a Vörös-tenger hajóforgalmában, és a tengeri szállítás hirtelen megugrott költségei is visszatérnek a korábbi szintekre. A ház modellszámításai azonban azt mutatják, hogy ha a Vörös-tenger hajózási útvonalait esetleg több hónapra le kell zárni, és emiatt a tengeri szállítmányozás költségei az egy hónappal ezelőtti díjszabásokat 90 százalékkal meghaladó jelenlegi szinteken maradnak, az tizenkét havi távlatban 0,6 százalékponttal gyorsíthatja a világgazdasági szintű inflációt.
Az Oxford Economics jelenlegi alapeseti – vagyis a vörös-tengeri kereskedelmi hajózás tartós fennakadásával nem számoló – előrejelzése szerint az éves összevetésű globális infláció az idei első negyedévre várható 4,9 százalékról 2025 első negyedévéig 3,4 százalékra lassul. A ház londoni elemzői hangsúlyozzák, hogy a Vörös-tengeren halad át a globális tengeri konténeres áruforgalom 30 százaléka.
(MTI / Kiemelt kép: MTI/EPA/Justin Lane)
Édi
2024-01-25 at 12:25
Ez igaz lehet, mert a mi kommentírónk is ezt állítja.
khm
2024-01-25 at 05:40
A Világ másik végén,pedig néhány “üzletember” hevesen dörzsölgeti össze a két “dolgos” kezét. És vigyorog.
Orientál
2024-01-24 at 23:54
Amiből nem csak a norvégok de az USA palagázt kitermelők értékesítők és szállítok húznak nagy hasznot. Nem kevésbé az OPEC tagállamok az oroszokkal együtt. Lesz bőven orosz kőolajat belekeverni máshonnan származó kőolajba.
Bukohill
2024-01-24 at 22:51
Eddig ez a történtek legértelmesebb magyarázata:
Érdemes figyelmesen hallgatni, amit a mesterséges intelligencia alkalmazásáról mond.
Keresőbe: Scott Ritter: Houthis Missiles CONTINUE TO HIT
A direkt hivatkozást napok óta nem tudom feltenni.
Bukohill
2024-01-24 at 22:43
A saját háborújukon nyerészkednek.
Ügyes.
Solaris
2024-01-24 at 22:39
Ezúttal könnyű dolgunk van.
Elbabrálunk a mondatszerkezettel.
Eljátszunk az ok, okozat párossal.
A megoldás adja magát.
Mindig a Bank nyer.