Pesti Srácok

Részben visszaveheti az állam a vasúti teherszállítást

null

Magas szintű kormányzati egyeztetések folynak a Rail Cargo Hungaria – az egykori MÁV Cargo – részleges visszavásárlásáról, értesült iparági forrásokból a Magyar Idők. Az MSZP-SZDSZ-kormány 2008 januárjában 102,5 milliárd forintért adta el a nyereségesen működő hazai vasúti áruszállító vállalatot az osztrák szövetségi vasútnak.

Kormányzati szinten továbbra is tárgyalnak arról, hogy a magyar állam tulajdont szerezzen a Rail Cargo Hungariában (RCH), az osztrák állami tehervasút hazánkban működő leányvállalatában. Az egyeztetések sikerét elősegítheti, hogy a magyar felmenőkkel rendelkező osztrák kancellár, Christian Kern jelenlegi posztjára éppen az osztrák szövetségi vasút (ÖBB) vezetői székéből érkezett, így pontosan ismeri mind a Magyarországon működő cargoleány helyzetét, mind a magyar kormány törekvéseit a legalább részleges visszaállamosításra.

A magyar tulajdonszerzés kérdése a 2010-es kormányváltás után többször felmerült. Christian Kern 2011-ben még az ÖBB vezérigazgatójaként látogatott Budapestre, majd magyar-osztrák stratégiai partneri viszonyról szóltak a hírek, például úgy, hogy a magyar kormány részesedést vásárol a cégben. Hazánk szempontjából stratégiai jelentőségű a vállalat, ráadásul az osztrák cég rászorul a magyar vállalat tolató- és tehervontatómozdony-flottájára, és a magyar állam a pályahasználati díj megállapításával is jelentős befolyással bír az RCH profitjára. Már korábban létrejött egy megállapodásrendszer az ÖBB és MÁV között a tehervagonok magyarországi javítása területén, de a tulajdonszerzés mindeddig meghiúsult.

Kenőpénzért adták el a nyereséges állami vállalatot?

PestiSracok facebook image

A MÁV Cargót 2008 januárjában adta el a szocialista–liberális kormány, amit az akkor ellenzéki Fidesz elfogadhatatlannak minősített, hiszen a teherszállítás volt a magyar vasút egyetlen üzletileg is eredményes ága. Az osztrák Rail Cargo Austria és a GYSEV Zrt. konzorciuma 102,5 milliárd forintot fizetett a MÁV Cargo részvényeiért, és öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget.

A privatizáció kapcsán nagy feltűnést keltett, hogy a Rail Cargo Austria elnökségi tagja, Gustav Poschalko 2007 júniusában megbízási szerződést kötött a budapesti Geuronet Bt. képviselőjével, Gulya Andrással, és a MÁV Cargo vételárának 1,75 százalékát (6,6 millió eurót, kétmilliárd forintot) ígérte oda sikerdíjként. Az ügyben Ausztriában indult büntetőper azt vizsgálta, végzett-e érdemi tevékenységet Gulya András, de végül felmentették a hűtlen kezelés vádja alól az osztrák tehervasút akkori vezetőjét, ahogy a magyarországi jogi eljárások sem vezettek eredményre. Az is felmerült, hogy a sikerdíjat valójában magyar politikusoknak, döntéshozóknak szánták. A Geuronet Bt.-t júliusban törölték a cégnyilvántartásból.

magyaridok.hu

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.