Pesti Srácok

Világviszonylatban is egyedülálló rendszert fejlesztett ki a hazai légiforgalom irányító HungaroControl

A HungaroControl korszakalkotó fejlesztése, a Remote Tower távoli toronyirányítási rendszernek köszönhetően a közepes méretű és forgalmú repülőterek közül először a világon a Budapest Airport (BUD) le- és felszálló repülőgépforgalmát lehet a helyszíntől függetlenül is biztonságosan irányítani. A fejlesztést Dr. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter és Szepessy Kornél, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója adta át kedden.

A Budapest Airport (BUD) le-és felszálló repülőgépforgalmát jelenleg a magyar légiforgalmi irányítók Ferihegy emblematikussá vált, 34 éves irányítótornyából vezérlik. A HungaroControl fejlesztésének, a „virtuális” torony (rTWR) koncepciónak köszönhetően a magyar légiforgalmi irányítók készen állnak arra, hogy a repülőtér le- és felszálló repülőgépforgalmát ne a helyszíni toronyból, hanem távolról, egy virtuális toronyból navigálhassák – a hasonló méretű és közepes forgalmat bonyolító repülőterek közül a Ferihegyi lesz a világ első távvezérelt repülőtere.

" A HungaroControl egy olyan brand, amely magában foglalja a precizitást, a pontosságot , a hatékonyságot, a világszínvonalú technológiát és a folyamatos minőségfejlesztést."- foglalta össze Dr. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter az átadón.

A magyar koncepció alapja a meglévő földi felügyeleti rendszer és egy kamerahálózat kétirányú integrációja, amivel hosszabb távon is biztonságos és megfelelő forgalmi kapacitású szolgáltatás nyújtható. Az rTWR-nek köszönhetően a repülőtéri környezet képét egy videófalon követhetik nyomon az irányítók. A virtuális torony maximálisan kihasználja a korszerű technológiák kínálta lehetőségeket. A 14 kamera közül 3 zoom- és infraképességekkel is bír, amelyek extrém időjárás esetén is gondoskodnak a megfelelő láthatóságról. Az irányítók igényeire szabott módon jelenítik meg mindkét futópályát és a teljes forgalmi előteret, valamint további újítás, hogy az élőkép címkézhető grafikai szimbólumokkal és repülési adatokkal, amelyek segítenek a repülési szituációk hatékonyabb kezelésében. Az innovációnak köszönhetően még biztonságosabbá válik a repülés, és fokozható a légiforgalmi irányítók szituációs figyelme is.

A fejlesztési tárca minisztereként értelemszerűen ösztönzök mindent, ami fejlődés, de a HungaroControl ezúttal nem csak fejlesztett, hanem mert nagyot álmodni és világelsőként fejlesztette ki a távoli toronyirányítást közepes méretű és forgalmú repülőtéren. Ez a 21. századi innováció, a légi navigációs rendszereket érő folyamatos kihívásokat nemcsak, hogy megválaszolja, de előttük jár. A projekt sikerét a HungaroControl professzionalizmusa, megbízhatósága és elkötelezettsége garantálta.” – fogalmazott Dr. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter a keddi átadó ünnepségen.

"Ezzel a technológiával értékesebb és személyre szabottabb vizuális információ nyerhető, amellyel fokozható a biztonság általános szintje. "- összegezte Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója

2020-ra a HungaroControl Budapesten folyamatos éles üzemmódban tervezi üzemeltetni a távoli toronyirányítást. Mivel a remote tower technológia költséghatékony üzletfejlesztési platform a regionális és szezonális repülőterek számára, a koncepció iránt világszerte számos nemzetközi partner is érdeklődik.” – mondta köszöntőjében Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.

Az előrejelzések szerint 2030-ra az Európa felett közlekedő repülőjáratok száma elérheti a 16,9 milliót. A léginavigációs rendszereknek lépést kell tartaniuk a rohamos forgalmi növekedéssel, az ezzel összefüggő repülésbiztonsági és kapacitásbeli kihívásokkal. A HungaroControl célja, hogy folyamatos innovációval megfeleljen ezeknek az elvárásoknak. A HungaroControl a repülésbiztonság fejlesztésére, a forgalommenedzsment hatékonyságának növelésére, a repülőjáratok árának csökkentésére és a környezetbarát eljárások fejlesztésére törekvő kezdeményezésekben Európa élmezőnyében van.

Fotó: PestiSrácok.hu

PestiSracok facebook image
Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Vasárnapi autóbusz-szerencsétlenség: voltak már problémák a szervezőkhöz köthető utak körül

Exkluzív 2021 augusztus 17.
Nem először került a sajtóhírekbe és a figyelem középpontjába az az utazásszervező cég, amelynek bérelt autóbusza vasárnap hajnalban 8 ember halálát okozó balesetet szenvedett az M7-es autópályán – tudta meg a PestiSrácok.hu. 2019-ben több sajtóorgánum is beszámolt róla, hogy magyar egyetemisták franciaországi síútja vált tortúrává, miután a magyar utazásszervezők hibás műszaki állapotú, román buszokkal vágtak neki a több ezer kilométeres útnak, végül az utasok egy része saját költségére, önállóan utazott haza. Majd még kártérítést sem kaptak. A "Suli Sí" szervezőcsapat és a hétvégi szerencsétlenségben érintett Rolitúra gyakorlatilag azonos céges hátteret mutat. Az Index és az Origo korábbi cikkei szerint az utakat szervező vállalkozók korábbi utazási irodáit többször megbüntették; volt olyan iroda, amely éveken át engedélyek nélkül hirdetett utakat.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.