Pesti Srácok

Egy év alatt akár egy hónapnyi munkát is megspórolhat nekünk az AI – és mi lesz pár hónap múlva?

null

A Lounge Group vendégeként vett részt a 2023-as Marketing Summiton dr. Tilesch György, a Szilícium-völgyben dolgozó mesterséges intelligencia-szakértő és tanácsadó, aki a PHI Institute alapító elnökeként nagyvállalatok és kormányzatok AI stratégiájával és annak bevezetésével foglalkozik a világ összes kontinensén. A budapesti Várkertbazárban rendezett eseményen többek között megtudtuk tőle, mi történik globálisan az AI térnyerésével, mennyire változtatja meg az életünket, a mindennapjainkat, és nem utolsó sorban a marketingszakmát, munkafolyamatokat.

Kíváncsi, barátságos, alapvetően társaságkedvelő lény, ugyanakkor bizonyos helyzetekben harapós az AI-témára – derült ki nagyjából egy perc alatt dr. Tilesch Györgyről a Marketing Summiton, ahol Juhász Bálinttal, az L20 podcast műsorvezetője arról kérdezte, milyennek írná le magát egy lobogó tábortűz melletti baráti összejövetelen. Gondolhatnánk, hogy ilyenkor is a mesterséges intelligencia a fő téma, és nem is nagyon lövünk mellé, ám a szakember elárulta: noha általában ő maga is szeret szakmázni, a születésnapján kikötötte, hogy aki erről meri kérdezni, őt a bokszedzője „látja el”.

A nemzetközileg elismert szakértő és tanácsadó nagyjából nyolc-tíz éves korában kezdett el a téma iránt érdeklődni, amelynek később leginkább a filozófiai-tudományos aspektusai ragadták magával. Elmondása szerint a jelenlegi AI-technológiában nincs benne az öntudatra ébredés veszélye, ezáltal nem is ennek kéne lennie a legforróbb témának. Sokkal fontosabb kérdéskör a mesterséges intelligencia új, generatív hullámának – amelynek egyik ’fecskéje’ a ChatGPT – hatása a mindennapi munkánkra. Kaptunk a kezünkbe egy általános felhasználású technológiát, amely szerinte hasonlóan értelmezhető, mint az elektromosság.

PestiSracok facebook image

– ismertette, hozzátéve azt, hogy akik jól csinálják a tudatos experimentációt (például a nemzetközi nagy vállalatok marketingosztályai) jelenleg megpróbálnak négy-öt olyan használati módra rávilágítani, amely számukra a legértékesebb lehet, és azt skálázzák fel a cégen belül. Véleménye szerint nem szabad a kísérleti fázisban rekedni, a mesterséges intelligenciát előnyként kell használni, amolyan segéd-, nem pedig robotpilótaként, amelynek köszönhetően a munkaköri szerepek átalakulnak, mindenkinek lesz lényegében egy majdnem mindentudó asszisztense, ami különösen a marketing és kreatív környezetben képes lesz átvenni a munkafolyamatok szignifikáns részét, de az emberi kontroll, kezdeményezés nem tűnik el.

A szakember úgy tartja, manapság a cégek korántsem használják ki a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket annyira, amennyire lehetne, mindig van pár hónapos, éves csúszás. Ez most borzasztóan felgyorsult, mert a belépési korlátok nagyon alacsonyak lettek. Különösen marketing területen és különösen a generatív AI és a marketing kölcsönhatásánál. Ugyanakkor ami jó hír, a marketingesek megint főszerepet kaptak, mert egészen tavalyig az AI-projekteket főként techprojektként aposztrofálták. A generatív AI megjelenésével viszont a marketingesek kerültek kezdeményező szerepbe, ők ostromolják a vezetőséget és az IT-t, miket valósítanának meg az egyes felhasználási területeken keresztül. Sőt, kijelenthető az is, hogy az AI világában a marketing és a sales egybeépült, immár a vezetőség és a sales részéről is a marketingesek feladata lett az eladás digitális és most már AI-asszisztált serkentése. A mesterséges intelligencia megfelelő használatával tudják mit és hogyan kell eladni, majd el is adják azt. Fontos megemlíteni, hogy a fogyasztói szokások is átalakulóban vannak. Elmondása szerint a legtöbb céget általában nagyon erősen foglalkoztató Z-generáció attitűdje kettős: szeretettel fogadják az AI-szolgáltatásokat, például nem akarnak banki ügyintézővel kommunikálni, azt várják, hogy minden ügyüket valamiféle AI-asszisztens intézze el, ugyanakkor nagyon bizalmatlanok, nagyon erősen büntetnek, ha azt érzik, hogy az AI-felhasználás kihasználja, sérülékennyé teszi őket.

– felelte a Kaliforniában élő szakértő arra a kérdésre, van-e okunk a félelemre. Úgy tartja, a mesterséges intelligencia elindíthat olyan társadalmi változásokat, amelyeket lehet, hogy nagyon későn fogunk észrevenni, ha rossz irányúak. Mindez persze csak akkor következhet be, ha a vállalati és politikai vezetésben nincs meg az akarat, hogy például a munkaerőpiacot kordában tartsa, megvédje attól a transzformációtól, amit az AI képes behozni.

– árulta el, nyitva hagyva a kérdést számunkra: a mesterséges intelligencia által több munkát tudunk majd elvégezni, esetleg alaposabban, nem őrület üzemmódban tudjuk ezt megtenni, vagy éppen megfontoltabbá, kreatívabbá, boldogabbá válnak általa a munkavállalók? Erre a kérdéskörre csak később fogjuk tudni megadni a választ, az viszont biztos, hogy mindenki megújulást vár tőle. Ahogyan az is, hogy a közeljövőben még szigorúbb szabályozás alá kerülhet.

Akit bővebben érdekel a téma, hallgassa meg a Lounge Group és a Marketing Summit közös podcastjének Tilesch Györggyel készült epizódját YouTube-on, Spotify-on, SoundCloudon és Apple Musicon.

Forrás, fotó: Lounge Group

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.