Ma ismét sikertelenül próbálták meg távmeghallgatás útján kihallgatni a Hableány-katasztrófa kapcsán 27 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásával vádolt másik ukrán hajóskapitányt, Fjodor T.-t. A kapitány kormányozta 2019 májusában a Viking Idun szállodahajót és átgázolt a testvérhajója, a Viking Sigyn által hullámsírba küldött Hableány sétahajón.
Szemán László János
Az ügyészség a 60 éves Fjodor T.-t azért vádolja 27 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának vétségével, mivel 2019. május 29-én a Viking Sigyn hajó kapitányával, Jurij Csaplinszkijjal történő rádióforgalmazás után a tudomására jutott, hogy a szállodahajó a baleset ellenére sem kezdte meg a Hableányról a vízbe került, közvetlen életveszélyben lévő, segítségnyújtásra szoruló sértettek kimentését.
Ismert, a Viking Sigyn a Dunán hegymenetben a Margit-híd pesti hídfőjének magasságában utolérte a Hableány sétahajót, semmiféle jelzést nem adott le, hogy előzni akar, Csaplinszkij kapitány percekig nem figyelt a körülötte zajló eseményekre, így a Sigyn utolérte, hátulról legázolta és hullámsírba küldte a magyar sétahajót. Huszonheten vesztek a Dunába, egy eltűntet azóta sem találtak meg: huszonhat dél-koreai turista és a két fős magyar legénység vesztette az életét. Hét turista túlélte, miután magyar hajók sora mentette ki őket.
A Sigyn után érkezett 600 méterrel a testvérhajó, az Idun, amit Fjodor T. kormányzott. Az ukrán kapitány látta, hogy a Sigynnel valami történt, ám megállás nélkül átgázolt a Hableány és a vízbe esettek fölött, majd amikor meghaladta a Sigynt, rádión megkérdezte oroszul: „Mi történt Jura?”, mire Csaplinszkij azt válaszolta: „Elgázoltam egy hajót….”. Jurij T. azonban nem állította meg a hajóját. Megkerülte a Margitszigetet és az Árpád híd alatt visszafordult déli irányba. A Parlament magasságában a vízi rendőrök állították meg és parancsolták kikötőbe.
A vádlott jogtörténeti kuriózumként egy háborús országban töltheti a kényszerintézkedését, ami esetében bűnügyi felügyeletet jelent, amit úgy ellenőriznek a magyar hatóságok, hogy a kapitánynak hetente egyszer telefonon fel kell hívnia a BRFK V. kerületi Rendőr-kapitányságát. (Ennek egyébként ma volt a napja – a szerző)
Már tavasszal el kellett halasztani Fjodor T. ügyében az előkészítő ülést, amikor is egészségügyi állapotára hivatkozva kétszer is meghiúsult a perbe való kapcsolódása távközlés útján. Megműtötték a hangszálait. Akkor végül annyit azért tudott kommunikálni, hogy tagadta a bűncselekmény elkövetését.
Ma, amikor sikerült kapcsolni a valahol Ukrajna középső részén egy városban lévő kapitányt, arra panaszkodott, hogy megint nincs a budapesti tárgyalóteremben ott az ukrán nagykövetség képviselője, majd arról kezdett beszélni, hogy már az előkészítő ülésen sem értette pontosan a tolmács szavait. Ekkor megszakadt a hírlánc, majd kiderült: légiriadó van éppen Ukrajnában, az adott térségben, aztán az is elhangzott, hogy bizonytalan az internetkapcsolat, így a tárgyalást január közepére elnapolták.
Az ügyészség egyébként határozott idejű szabadságvesztés kiszabását kérte Fjodor T. ellen, a szabadságvesztés végrehajtását felfüggesztve.
Az Idun is elátkozott hajó
A nyomozás kezdetén a Fővárosi Főügyészség az Eurojust magyar nemzeti tagján keresztül hivatalosan is értesült arról, hogy 2019. áprilisban Jurij Csaplinszkij az őt foglalkoztató vállalat egy másik szállodahajóját, a Viking Idun-t vezette Hollandiában, amikor nekiütközött egy olajszállító tartályhajónak. Csaplinszkijt Hollandiában is meggyanúsították, de nem zárták börtönbe, így tovább dolgozhatott. A Viking Cruises hajózási vállalat szóvivője 2019 június 6-án úgy nyilatkozott, hogy Jurij Csaplinszkij az Antwerpenből Gentbe tartó Viking Idun hajón, annak balesete idején nem kapitányként szolgált, hanem egy másik kapitány parancsnoksága alatt állt. Korábban valóban volt a Viking Idun parancsnoka, de a baleset idején másodkapitányként szolgált.
Kiemelt kép: Egymás mellé kikötött szállodahajók – előtérben a 2012-ben épült az MS Viking Idun – a Duna folyó fővárosi szakaszán, a Pesti alsó rakpartnál, a Szabadság híd közelében. MTVA/Bizományosi: Nagy Zoltán
lászló54
2023-10-21 at 06:56
Bocs kevertem a hajó nevét: Hableány!!
lászló54
2023-10-21 at 06:54
Amint a hozzá szólásokból kitűnik nagy a felháborodás (jogosan)már több éve megy a maszatolás,elsimítási kísérlet!! Mivel a Vikink személyzete meghalt így próbálják a felelősséget hárítani,ezzel az áldozatok emlékét meggyalázni!! Ami az ügy körül folyik egyszerűen undorító,az Ukrán kapitánynak már rég a fronton lenne a helye és a probléma megoldódna!!!
Disznóság
2023-10-18 at 00:02
Nevetséges ! Ez ugyanúgy a magyar jogi apparátus és büntetés-végrehajtó egységek szégyene, mint az, hogy cigány gyilkosokat meg migránsokkal rohangáló embercsempészeket SZABADON ENGEDNEK.
Amit ez a két aljas és felelőtlen életveszélyes ukrán művel, felháborító, a magyar hatóságok meg szabadon hagyták őket futni mert persze, be kellett nyalni a Vikingnek.
Orientál
2023-10-17 at 20:29
Persze manapság ilyen ukránokra bízni bármit mint Zelenszkijékre akár egy országot na az nem csak a sunyiságuk miatt nem hoz jót akárkire. Másodkapitány szándékosan hátáltatja az ítélet kihirdetését.
Hans Landa
2023-10-16 at 21:39
Mi tartott 4-évig??De még most sincs vége,”közlekedési VÉTSÉG”hát persze,kb 30 hullával,ez kész közröhej……………
Bukohill
2023-10-16 at 21:07
Eddig sem a háború, hanem a társtulajdonos akadályozta a pert.
https://index.hu/gazdasag/2019/05/31/a_viking_es_az_allam_kozos_tulajdonos_a_legfobb_dunai_hajos_cegben/
Nahát
2023-10-16 at 19:49
Megoldaná a problémát, ha a gyilkos hajóskapitányt kivinnék a frontra harcolni.
apro_marosan_petergabor
2023-10-16 at 19:09
Ezt az ukrán patkányt már ideje lenne lecsukni (sőt, mindkettőt).
Megalázó az áldozatok rokonságának, ami folyik.
A bizosítók meddig húzzák?
sorry
2023-10-16 at 19:09
Egyetértek, az ukrán bűnösöket ki kell küldeni a frontra, az első vonalba. A svájci cég pedig fizesse meg a kártérítéseket. Amit megnyertek a réven, most elbukják a vámon.
bl
2023-10-16 at 18:40
Fejletthaladó, liberális pereskedés. A végén születik egy kisegér, a víz volt a hibás, mert nem volt elég meleg és nem volt benne elég a zoxigén.
Tudományos libsizmus
2023-10-16 at 18:30
Bocsika. A Hableánynál nagyobb dunai katasztrófa az 1950-es években volt utoljára egy hátrahagyott világháborús német akna miatt, Bajánál.
Nehogy már kimossák ezt a svájci céget és a vendégmunkás ukrán kapitányát ebből a katasztrófából.
Tudományos libsizmus
2023-10-16 at 18:26
Így jár, aki svájci cég létére alulfizetett ukrán hajóskapitányokkal dolgozik.
Akkor most fizessen. Az ukránt pedig lecsukni.