Szerdán folytatódott Jurij C., a Viking Sigyn ukrán hajóskapitányának büntetőpere, akit az ügyészség halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétségével és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntettével vádol. Tóth M. Gábor, a vádlott ügyvédje többször is éles szóváltásba keveredett a bíróval: egyszer a tolmácsot is kritizálta, amiért az szerinte nem fordított le mindent ügyfelének. A reggel kilenckor induló tárgyalás első felében végül csak arra volt idő, hogy felolvassák a kapitány korábbi vallomását, majd pontosítsanak pár dolgot; a szakértőket csak délután hallgatják meg.
Másfél órán át vitatkozott egymással Tóth M. Gábor és Németh Leona bíró a szerdai tárgyaláson. Olyanokból adódott nézeteltérés, hogy Jurij C. hivatalos dokumentumokat nem kapott meg, mert az ítélkezési szünetben rossz e-mail címre küldte a bíróság a neki címzett iratokat, valamint az is megakasztotta a tárgyalást, hogy az egyik hivatalos dokumentumra azt írták, hogy orosz nyelvre kell azt lefordítani, holott Jurij C. ukrán, ezt pedig sérelmezte a vádlott védője. A bíró kérdésére a Viking Sigyn kapitánya jelezte, hogy nem szeretne vallomást tenni, kérdésekre sem fog választ adni, úgyhogy ezek után hosszú perceken át a bíró felolvasta a nyomozati vallomását. Németh Leona elmondta, hogy Jurij C. két korábbi vallomása, amelyeket a rendőrségen elmondott, ellentmondanak egymásnak, hiszen míg az elsőben – amelyet őrizetbe vétele után tett – azt állította, hogy látta, amint megelőzi őt a Hableány, másnap már teljesen más történetről számolt be.
A baleset idején éjszakaiak voltak a látási viszonyok. Nagyon lassan mentem, hogy a turisták lássák a parlamentet, amikor a parlament előtt voltunk, úgy 2-3 km/óra volt a hajó sebessége, majd a Margit híd közelében gyorsított fel 10 km/órára. A kishajó jobbról előzött minket, túl közel jöttek, a radar nem is mutatta a Hableányt, a turisták kiáltották, hogy “boat!”, azaz hajó, egy lökést éreztünk, ezek után a matrózok látták, hogy emberek vannak a vízben, ekkor kezdődött a mentés
– állt Jurij C. első vallomásában.
Másnap már azt mondta a Viking Sigyn kapitánya, hogy semmit nem látott, csak a hajó orrában lévő utasok beszámolói alapján tudta összerakni, mi is történhetett. Ezek alapján jutott arra a véleményre, hogy a Hableány megelőzte őket, majd az bevágott elé. Állítása szerint az egyik utas a Viking Sigyn fedélzetén videofelvételt is csinált, azonban a tragédia már bőven a naplemente után történt, ráadásul sűrűn esett az eső, a felvétel nem nagyon volt használható, annyira rossz a minősége. Hozzátette: a baleset után leállította a motort, azonban egy ekkora jármű nem tud azonnal megállni, így 300 méterrel feljebb állt meg, onnan kapott utasítást, hol kössön ki; ezek után érkeztek meg a rendőrök.
Szerdai tárgyalásán Jurij C. pontosított, ugyanis míg korábban azt állította, hogy a balesetért felelősnek érzi magát, ezt nem úgy értette, hogy beismeri bűnösségét.
Nem tudtam semmit tenni a baleset elkerülése érdekében, nem tudom, mit kellett volna tennem, hogy a baleset ne következzen be. Nem én okoztam a balesetet, de nem tudom jól érezni magam, mert emberek haltak meg. Szabályosan, az előírásokat betartva közlekedtem
– fogalmazott a kapitány, aki szerint nincs szabályozás arra, hogy egy előzés közben mennyire közelítheti meg egy hajó a másikat; körülbelül 5-6 méterre lehetett tőle a Hableány, ami nem biztonságos távolság, a baleset szakaszán pedig nincs sebességkorlátozás, a hajók átlagosan 10 km/órával közlekednek.
A Viking Sigyn fedélzetén 45 fős személyzet és 184 utas volt, közülük senki sem sérült meg tavaly május 29-én este; a Hableány utasai közül hét turistát sikerült élve kimenteni, 25 dél-koreai turista meghalt, ahogy a fedélzeten lévő kétfős magyar személyzet is. Egy dél-koreait még mindig eltűntként tartanak nyilván. Jurij C. a mai napig nem kért elnézést az elhunytak hozzátartozóitól.
Az ügyészség szerint az ukrán hajóskapitány állításával szemben nemcsak a folyót figyelte, percekig mással volt elfoglalva, és nem tartotta meg a biztonságos távolságot, nem adta le az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést, valamint nem tett eleget az adott helyzetben tőle elvárható segítségnyújtási kötelezettségének sem. Az ügyészség kilenc év börtönt kért arra az esetre, ha már az előkészületi ülésen beismeri a bűnösségét és lemond a tárgyalás jogáról; ezt a kapitány nem tette meg, nem ismerte be bűnösségét.
A szakértők véleménye nem egyezik a hajóskapitány által elmondottakkal
A tárgyalás második szakaszában meghallgatták a két beidézett szakértőt, valamint ismertették a szakvéleményt, ami három igazságügyi szakértő együttes kutatásának eredménye. A szakvéleményből kiderült, hogy a magas, 520 centis vízállás miatt a balesetet elszenvedő kishajó nem a part menti szakaszt választotta ahhoz, hogy átjusson a Margit híd alatt, hanem a Viking útvonalán lévő, hajózásra kijelölt nyílást választotta, itt is történt a baleset. A szakértő megállapította, hogy egyértelmű előzésről van szó, a Hableánynak minden joga megvolt ahhoz, hogy megelőzze a Viking Sigynt. A szakértő szerint a védelem azon álláspontja, hogy korlátozottak voltak a látási viszonyok, nem állják meg a helyüket, mert bár sötét volt és esett az eső, szabad szemmel is látni lehetett a Hableányt. A szakvélemény szerint az sem igaz, hogy Jurij C. nem látta a másik hajót a radaron; az akkor is feltűnik, ha nagyon közel kerülnek egymáshoz a géptestek.
Kiemelt kép: Bokor Gábor/PestiSrácok.hu
ila halo
2020-09-10 at 09:07
Nagyon jó ötlet!!! Miért az itteni – korruptságtól sem mentes – jogi eljárás legyen! Talán a saját elveszített állampolgáraiért és hozzátartozóikért jobban kiáll a koreai igazságszolgáltatás. Csak nehogy a Hableány kapitányát okolják még ők is tévesen…az esetleges nemzetközi hatásra.
Gáspár Anette
2020-09-09 at 11:45
https://www.peticiok.com/tiltakozzunk_gyurcsany_ferenc_fenyegetese_ellen
ÍRD ALÁ!
ADD TOVÁBB!
HOZZ MÉG 100-100 EMBERT!
csakafidesz
2020-09-09 at 09:56
A villámgyorsan dolgozó magyar bíróságok 2030-ban majd bejelentik, hogy a vádlottat hajlott korára való tekintettel csak felfüggesztettre ítélik.
SpaceBug
2020-09-09 at 06:48
A soros semeszek meg itt is orbánoznak és ukránoznak.
Nekik semmi sem számít csak Orbán bukjon meg..
A halottak tiszteleténél fontosabb az, hogy Orbán a hibás.
BJanos
2020-09-09 at 04:51
Orban Ukran haverjaival csak a baj van. Egyszer hajokat sullyesztenek, maskor szinhazakat.
zolatiguszti
2020-09-09 at 02:57
Az Ukrán tuti ártatlan!
Még se a Helszinki se Tasz nem akarta védeni.
hülye hümér
2020-09-08 at 23:04
A jog,mint tudjuk,a gyanúsítottnak/a megvádoltnak joga,akár hazudni is,nade,van egy reális,ésszerű határa a védekezés-nek,neeem?….
kotász doktor
2020-09-08 at 23:01
Tavaly,egy búcsúban az ott kitelepült klf.rendű-rangú társa-
ság,intézmény,intézet egyik asztalánál a hajózási iskola ott-
ücsörgő illetékesével beszédbe elegyedve,mint autentikussal hosszasan beszélgettem minderről.
Emondta,hogy mindkét fél,alapvető,ordító “szarvashibák”sorozatát követte el,nameg a fátum,avéletlenek
ilyen szerencsétlen összejátszásai okozhatták mindezt…..
kamcsatka
2020-09-08 at 19:46
hazug gyilkos, hajozasi szabalyzatot lattal eletedben, az elozes szbalyait ismered? rohadj meg.
Királytigris
2020-09-08 at 18:55
Nézzük_magát_a_dolgot!
Nem lehet, mert ott nem lehet a bíróságot zsebre vágni!
Az ügyet mindig ott kell lefolytatni, ahol az esemény történt.
Szerintem ez az ügy elhúzódik majd kb. 10 évig, aztán az ügyre a nemzetközi bíróság fog pontot tenni, mert a magyar bíróságok erre alkalmatlanok.
Nézzük_magát_a_dolgot
2020-09-08 at 18:49
Mivel az áldozatok Dél-Korea polgárai voltak, nem lehetne-e az ügyet Dél-Koreában lefolytatni?
Királytigris
2020-09-08 at 18:24
Mindent ráfognak a halott Hableány kapitányára.
Csak a bibi ott van, hogy van 33 dél-koreai állampolgár, akik meghaltak a baleset következtében… Akkor a Hableány üzemeltetője fog fizetni? Úgy hallottam, hogy a biztosító sem akar fizetni.
Kíváncsi vagyok, hogy ez a magyar “független” bíróság, miután zsebre vágták őket, mit fog kiizadni ebből az ügyből.
Királytigris
2020-09-08 at 18:19
Az a rohadt hajó, az, az a hibás, hogy legázolta a hableányt…! Én ott sem voltam, mármint a hajó kormányánál….
Tragikomikus a kapitány védekezése.
vidar
2020-09-08 at 18:05
Ezt már rég abba kellett volna fejezni. Az ukrán kapitány egyértelműen bűnös. Mit kell ezen ragozni?
Qrcsányipiktor
2020-09-08 at 17:07
újra igaz a mondás: sz…nak, bajnak, fingnak sosincs gazdája. Majd kihozzák, hogy a Hableány ment direkte a Viking Syggin alá…
Tudományos libsizmus
2020-09-08 at 14:35
Ha netán bíróság elé kerülök, megvan, mivel fogok védekezni: nem szögedi tájszólásban írták meg nekem a vádiratot.
Tudományos libsizmus
2020-09-08 at 14:31
Hát akkor ki okozta a balesetet, te norvég b.zik ukrán csicskája? Hátulról legázolsz egy hajót, aztán ártatlan vagy, mi? Hát persze.
Tudományos libsizmus
2020-09-08 at 14:29
Szabodságot Jurijnak!