Kedden folytatódott a Hableány-katasztófa büntetőpere, szakértők meghallgatásával. Ma kiderült, hogy a védelem által felkért igazságügyi nautikai szakértő véleménye időnként a fizika törvényeinek is ellentmondott.
A Pesti Központi Kerületi Bíróságon a Hableány-katasztrófa miatt, Németh Leona bírónő előtt zajló bizonyítási eljárásban kiderült: Steiner Gábor katasztrófáról készített szakvéleménye egy ponton a fizika törvényeinek is ellentmond, egy megállapítása pedig tényszerűen sem igaz – adta hírül a Magyar Nemzet. Mielőtt azonban Steiner Gábor szót kapott volna, a bírónő kizárta a hidrológus szakértőt az eljárásból, mivel annak nincs jogosultsága hidrológus igazságügyi szakértésre.
A sértetti képviselő, Borbély Zoltán közlekedési szakjogász a nautikai szakértővel kapcsolatban leszögezte a Magyar Nemzetnek: a szakvélemény értékelése a bíróság feladata, ám az igazságügyi szakértőnek objektívnek kell maradnia akkor is, ha a védelem kéri fel a munkára. Borbély Zoltán hangsúlyozta: Steiner Gábor szakértői véleménye a fizika törvényeinek is ellentmond, és a bizonyítási eljárás eddigi menetében a védelem szakértőjének minden állítását már előre megcáfolták. A Steiner-féle szakvéleményben például huszonegyszer szerepel az, hogy a Hableánynak ki kellett volna térnie a Viking-hajó elől, mert előbbi úgymond városnéző hajó.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a perhez becsatolt jogértelmezése szerint viszont nem valós a védelem szakértőjének álláspontja. Ha ugyanis egy hajó hat km/óránál lassabb sebességgel közlekedik – például városnézés vagy rendezvény miatt –, akkor mindenképpen neki van kitérési kötelezettsége, függetlenül a méretétől vagy funkciójától. A Hableány viszont a katasztrófa időszakában végig ennél gyorsabban haladt, vagyis nem kellett volna kitérnie a másik hajó, a Viking Sigyn elől.
Steiner másik, vitatható állítása, hogy a Hableány hajókötele beleakadt a kormányműbe, emiatt a jármű kevésbé volt manőverezhető. Csakhogy ez nem a hajóhoz tartozó kötél volt, hanem az, amellyel a Hableány hajótestét a felszínre hozták és kiemelték a mentőcsapatok. A kötél egyébként sem akadhatott volna bele a kormányműbe, mert ez ellentmondana a fizika törvényeinek: képtelenség, hogy az előre haladó hajóról a maga után húzott kötél az árral szemben utolérje a hajót, és rátekeredjen a kormányműre. Borbély Zoltán szerint egyébként is lényegtelen minden egyéb felvetés, hiszen nem volt kitérési kötelezettsége a Hableánynak. Álláspontja szerint a szakértő jogi kérdésekben foglalt állást, holott az a bíróság és a bizonyítási eljárás feladata. Borbély Zoltán azt is elmondta a Magyar Nemzetnek, hogy sértetti képviselőként a teljes igazság kiderítése a célja a Hableány elhunyt magyar személyzetének az érdekeinek a képviselete mellett.
A hajósok már nem tudják megvédeni a becsületüket, az a mi feladatunk maradt
– fogalmazott Borbély Zoltán.
A norvég tulajdonú, Svájcban bejegyzett Viking Sigyn szállodahajó 2019. május 29-én Budapesten, a Margit híd pesti hídfőjénél hegymenetben nekiütközött, és maga alá gyűrte a jóval kisebb, magyar Hableányt, amely azonnal elsüllyedt. A sétahajón harmincöten voltak: harminchárom dél-koreai turista és a kéttagú magyar személyzet. Hét turistát sikerült kimenteni, huszonhét áldozat holttestét megtalálták, egy dél-koreai, negyvenéves nőt továbbra is eltűntként keresnek. A Viking Sigyn ukrán kapitányát, a 67 éves Jurij Csaplinszkijt vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésével és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásával vádolják. Bizonyítottság esetén akár kilenc évet is kaphat.
Forrás: Magyar Nemzet; Fotó: MTI/Balogh Zoltán
Facebook
Twitter
YouTube
RSS