Kedden folytatódott a Hableány-katasztófa büntetőpere, szakértők meghallgatásával. Ma kiderült, hogy a védelem által felkért igazságügyi nautikai szakértő véleménye időnként a fizika törvényeinek is ellentmondott.
A Pesti Központi Kerületi Bíróságon a Hableány-katasztrófa miatt, Németh Leona bírónő előtt zajló bizonyítási eljárásban kiderült: Steiner Gábor katasztrófáról készített szakvéleménye egy ponton a fizika törvényeinek is ellentmond, egy megállapítása pedig tényszerűen sem igaz – adta hírül a Magyar Nemzet. Mielőtt azonban Steiner Gábor szót kapott volna, a bírónő kizárta a hidrológus szakértőt az eljárásból, mivel annak nincs jogosultsága hidrológus igazságügyi szakértésre.
A sértetti képviselő, Borbély Zoltán közlekedési szakjogász a nautikai szakértővel kapcsolatban leszögezte a Magyar Nemzetnek: a szakvélemény értékelése a bíróság feladata, ám az igazságügyi szakértőnek objektívnek kell maradnia akkor is, ha a védelem kéri fel a munkára. Borbély Zoltán hangsúlyozta: Steiner Gábor szakértői véleménye a fizika törvényeinek is ellentmond, és a bizonyítási eljárás eddigi menetében a védelem szakértőjének minden állítását már előre megcáfolták. A Steiner-féle szakvéleményben például huszonegyszer szerepel az, hogy a Hableánynak ki kellett volna térnie a Viking-hajó elől, mert előbbi úgymond városnéző hajó.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a perhez becsatolt jogértelmezése szerint viszont nem valós a védelem szakértőjének álláspontja. Ha ugyanis egy hajó hat km/óránál lassabb sebességgel közlekedik – például városnézés vagy rendezvény miatt –, akkor mindenképpen neki van kitérési kötelezettsége, függetlenül a méretétől vagy funkciójától. A Hableány viszont a katasztrófa időszakában végig ennél gyorsabban haladt, vagyis nem kellett volna kitérnie a másik hajó, a Viking Sigyn elől.
Steiner másik, vitatható állítása, hogy a Hableány hajókötele beleakadt a kormányműbe, emiatt a jármű kevésbé volt manőverezhető. Csakhogy ez nem a hajóhoz tartozó kötél volt, hanem az, amellyel a Hableány hajótestét a felszínre hozták és kiemelték a mentőcsapatok. A kötél egyébként sem akadhatott volna bele a kormányműbe, mert ez ellentmondana a fizika törvényeinek: képtelenség, hogy az előre haladó hajóról a maga után húzott kötél az árral szemben utolérje a hajót, és rátekeredjen a kormányműre. Borbély Zoltán szerint egyébként is lényegtelen minden egyéb felvetés, hiszen nem volt kitérési kötelezettsége a Hableánynak. Álláspontja szerint a szakértő jogi kérdésekben foglalt állást, holott az a bíróság és a bizonyítási eljárás feladata. Borbély Zoltán azt is elmondta a Magyar Nemzetnek, hogy sértetti képviselőként a teljes igazság kiderítése a célja a Hableány elhunyt magyar személyzetének az érdekeinek a képviselete mellett.
A hajósok már nem tudják megvédeni a becsületüket, az a mi feladatunk maradt
– fogalmazott Borbély Zoltán.
A norvég tulajdonú, Svájcban bejegyzett Viking Sigyn szállodahajó 2019. május 29-én Budapesten, a Margit híd pesti hídfőjénél hegymenetben nekiütközött, és maga alá gyűrte a jóval kisebb, magyar Hableányt, amely azonnal elsüllyedt. A sétahajón harmincöten voltak: harminchárom dél-koreai turista és a kéttagú magyar személyzet. Hét turistát sikerült kimenteni, huszonhét áldozat holttestét megtalálták, egy dél-koreai, negyvenéves nőt továbbra is eltűntként keresnek. A Viking Sigyn ukrán kapitányát, a 67 éves Jurij Csaplinszkijt vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésével és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásával vádolják. Bizonyítottság esetén akár kilenc évet is kaphat.
Forrás: Magyar Nemzet; Fotó: MTI/Balogh Zoltán
Namond
2022-06-22 at 10:24
A cikkben közöltek szerint az ominózus szakvélemény legfeljebb Borbély doktor által ismert fizikai törvényeknek mond ellent.
Ha igaz lenne állítása, miért a szakértő személyét támadja?
Ha egy közlekedési bűneset megítélése évekig húzódik, az erősen koncepciós és korrupció gyanús.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Mindig a kisebb és lassabb hajónak kell kitérni, ez alól kivételt keresni jogászkodás.
A Hableány képtelen volt 25 éve felújítatlan motorjaival tartósan – gyári új korában teljesíthető – hat km/órával haladni. Ez akár géptörést is okozhatott.
Vizsgálta valaki, vagy gyorsan beolvasztották?
A Hableány városnéző hajó, ugyan miért haladt hat km/órával és miért pont a Vikingnek biztosított nyomvonalon?
A Hableány hajóvezetője miért nem tartott rádiókapcsolatot a forgalmi és vízi rendészeti központtal, miért kapcsolták el a hatósági hullámsávot?
Mit keresett a matróz a kormányállásban?
Csak nem a Viking manővereit figyelte, mivel a kormánytól nem lehetett hátra látni?
Csak nem az volt a cél, hogy a Duna hét ördöge Lombos hajóvezető vészfékezésre, manőverezésre kényszerítse – ami bizony dunai kollégáival szemben is előfordult – a többszörösen nagyobb hajót, veszélybe sodorva utasait?
Ha a védelem benyújtja Lombos hajóvezető pszichológiai profilja szakvéleményét valószínűsítendő a szándékos akadályozást, az ügyvéd úr halott gyalázást fog sikoltozni?
Theo
2022-06-22 at 02:00
Ezek a tíz évekig húzott nyúzott perek teljesen hiteltelenné tetszik az igazság szolgáltatást. Semmilyen katarzist nem szerez ha egy nyilvánvalóan bűnös ember szabadon grasszal, majd tíz év múlva kap egy felfüggesztettet. Mikorra már rég nincs is itt, vagy már rég leulte.
Vagy kitalálják h megismétlik az egész eljárást.
Nagyon nem jó ez így.
Namond
2022-06-21 at 22:27
Borbély Zoltán jogászként az US-ban is megállná a helyét, ott ahol az ügyvédet gerinctelen, hazug alaknak tekintik.
Robi
2022-06-21 at 21:06
gondoljätok el ,hogy ha a ti szeretteitek delkoreäban ezt szenvedik el akkor milyen türelemmel värnätok a megfelelo büntetesre…
vélemény
2022-06-21 at 20:55
A magyar törvénykezési gyakorlat nem követelik meg, hogy a bíróságok az eljárás megkezdésekor ellenőrizzék:
a bejelentett szakértő rendelkezik-e a tárgyban érintett szakterületre érvényes “igazságügyi szakértő” domumentált képesítéssel?
Ha az ügy tárgyalásakor derülhet csak ki az alkalmatlanság, úgy elég sok kérdőjel pótlandó fess paragrafusokkal.
Rémusz.
2022-06-21 at 20:13
Hűűűűű az annyát!!!
Az a rohatt kötél!!! Megvan. Ő a hibás!!!
Ez ám a szakértő!!!!
Szerintem, csupán szarértő!!
Orientál
2022-06-21 at 20:00
Steiner ezért zsebbe mennyit kaphatott?
László54
2022-06-21 at 19:59
Felháborító és gusztustalan ami itt folyik,remélem Dél-Korea nem hagyja annyiba és keményen kiáll állampolgárai mellett és megad minden segítséget az áldozatok hozzátartozóinak!!
Gottwald Zsolt
2022-06-21 at 19:03
Jol làttam?
“… Akàr kilenc évet is kaphat…”
28 azaz huszonnyolc ember életét követelte ez a baleset, ami teljesen elkerülhetö lett volna!!!
Csak összehasonlitàsként, Budahàzyt 13 évre itélték, ugy hogy feltételesen nem is helyezhetö szabadlàbra!
Aha!
Kell még valamit mondanom Ildiko?
bl
2022-06-21 at 18:44
A függetlenobjektív szakértő, független az objektívtől. Hehehe.
Királytigris
2022-06-21 at 18:14
Zsebre vágott szakértő.
Eltart ez a per vagy még 10 évig…az ereménye, ismerve a magyar “iazságszolgáltatást” azonban kétséges. Aztán jönne a kártérítési per, ami ugye a büntetőpertől függ. Ha a büntetőper nem elmarasztaló, akkor nincs kártérítés.
Nem bír a magyar “igazságszolgáltatás” az üggyel megbírkózni! A korrupciós pénzek nagyon csábítóak…