Pesti Srácok

Borvendég Zsuzsanna sorozata: Korán kezdődött a birodalomváltás, duplán vesztettük el a szuverenitásunkat

null

A nyolcvanas években Magyarország vált a keleti blokk államai közül a leginkább vonzóvá a nyugati befektetők számára – legalábbis a CIA szerint. Vajon hízelgő ez a megállapítás számunkra? Nem igazán...

A nyolcvanas évekre a legkisebb érdekérvényesítést mutató nemzet a régióban mi lettünk.

Birodalomváltás

A hazai kommunista párt az első pillanattól kezdve komolyan vette az internacionalizmus jelszavát, a nemzeti szempontok teljesen háttérbe szorultak. Emellé a hatvanas évektől kezdve kinevelődött egy pénzügyi „elit”, amelynek már nem Moszkva volt az igazodási pontja, hanem nagy multinacionális cégeknek és különböző pénzügyi csoportoknak akartak megfelelni, ugyanis szocialista viszonylatban mindenképpen kimagaslónak tekinthető egzisztenciájuk tőlük függött.

PestiSracok facebook image
Budapest, 1985. október 14. A Kinizsi utcában megnyílt Kaltenberg söröző az átadás napján. A bajor sörözőt a Skála-Coop és a Kaltenberg GmbH által létrehozott közös vállalat, a HBH Skála Bajor–Magyar Sörfőzde Előállító és Forgalmazó Kft. üzemelteti. MTI Fotó: Varga László

Az a korrupciós hálózat, amely a külkereskedelem fedésében kiépült – és amelyről rengeteget olvashattak már ebben a sorozatban –, mindent megtett azért, hogy kapcsolatrendszereik nyertesei legyenek a szovjet blokk összeomlásának, és a bezsebelt haszonból kis alamizsnát juttassanak számukra.

Már a hetvenes évek végétől fokozatosan megkezdődött a Magyarországon működő vegyesvállalatok alapítása, de ennek üteme messze elmaradt azon vegyesvállalatok létesítése mögött, amelyeket a kapitalista világban hoztak létre. Ekkor még nem a működőtőke beengedése volt számukra az igazán kifizetődő, hanem a tőke kifele áramoltatása. A nagy áttörést a társasági törvény 1988-as hatályba lépése jelentette.

Kiszolgáltatva

Már 1986-ban arról írt összefoglalót az Egyesült Államok hírszerzése, hogy a régióban (Jugoszlávia kivételével, amelynek gazdasága a teljes időszak alatt jóval nyitottabb volt, mint a többi országé) Magyarországon található a legtöbb olyan cég, amelyben nyugati tulajdonos is szerepel. Ekkor hazánkban 50 ilyen vállalat működött, és ez a szám 1987-re felkúszott 80-ra. Messze megelőztük ezzel a „testvérállamokat”, hiszen Romániában tíz, Bulgáriában nyolc, Csehszlovákiában egy vegyesvállalat működött, Lengyelországban pedig egy sem. Magyarország kifejezetten vonzó célországa volt a befektetőknek, ugyanis a jogszabályi háttér a bankszektortól a turizmusig, a gazdaság széles spektrumán engedélyezte a cégalapításokat.

Az adókat viszonylag alacsony szinten határozták meg (az első öt évben 20%, majd 30%), ráadásul egyes kiemelt területeken – például az energetika vagy a gyógyszeripar – az első öt évben adómentességet vagy adókedvezményt is élvezhettek a nyugati befektetők. Mindezeken túl jutányos áron biztosították számukra az energiaellátást és a nyersanyagokat, a magyar munkavállalók fizetésének meghatározásához pedig az alacsony keleti munkabérek voltak az irányadók, természetesen forintban fizetve. Mindezek miatt a CIA szerint a hazai befektetési feltételek még a szomszédos jugoszláviaihoz képest is jobbak voltak, pedig ott a negyvenes évektől kezdve jelen volt a nyugati tőke.

A nyolcvanas évek második fele a szocialista gazdaságból a kapitalizmusba való átmenetről szólt. A nyugati nagyvállalatok, a nemzetközi pénzügyi csoportok természetesen feszülten figyelték a változásokat, és minden bizonnyal igyekeztek befolyásolni is a folyamatokat. Magyarország nem veszített vonzerejéből: a kedvező adókörnyezet és a liberális szabályozás a leginkább befektetőbarát állammá tette a régió többi országához képest. A multinacionális nagytőke számára pedig megadatott az a páratlan lehetőség is, hogy a tevékenységéből származó profitot egy az egyben kivihette az országból – legalábbis az amerikai titkosszolgálat értelmezése szerint ez tette Magyarországot felettébb vonzóvá. Vagyis mi voltunk azok, akik még meg is köszöntük, hogy kirabolnak bennünket.

Modernkori gyarmatosítás

1988-ban három törvény összehangolt tartalma adott lehetőséget arra az erkölcstelen fosztogatásra, amelyet finomkodva „spontán privatizációnak” neveztek. Azt, hogy mennyire volt ez spontán, talán nem is kell részletezni, és helyesebb lenne az egész jelenséget ellenőrizhetetlen kiárusításként vagy szabad rablásként emlegetni.

Budapest, 1989. december 18. Dr. Szabó Tamás, a Magyar Demokrata Fórum elnökségének tagja.
MTI Fotó: Schuch József

A Németh Miklós vezette kormányzat idején elfogadták a társasági, az átalakulási és a csődtörvényt, amelyek lehetővé tették, hogy az állami vállalatok vezérigazgatói, vagyis a kommunista rendszer kiváltságosai magukhoz ragadják az általuk irányított céget. A szocialista káderekből hirtelen kapitalista menedzserek váltak, akik a közvagyon apportálásával saját kezükbe „varázsolták” mindazt, ami fölött nem rendelkeztek tulajdonosi jogokkal. 1945 után a kommunisták elzabrálták az emberek vagyonát, azt hazudva, hogy köztulajdonba veszik azt, majd néhány évtizeddel később ők maguk vagy leszármazottjaik saját birtokukba vándoroltatták az állami kézben lévő vállalatokat és berendezéseiket. Az Állami Számvevőszék a privatizációkról szóló 2004-es jelentésében így írt:

Elterjedt trükk volt akkoriban, hogy a különböző gyártósorokat, gépeket, nyersanyagokat, berendezéseket, amelyek jelentős értéket képviseltek egy vállalaton belül, apportként bevitték egy újonnan alapított cégbe (például egy kft.-be), ezáltal az magánkézbe került, az állami tulajdonban lévő eredeti vállalat pedig egy lepusztult és értéktelen kőhalom maradt csupán. Az apport értékét önkényesen állapították meg, vagyis mindig akkora összeget képviselt a gazdasági társaság alapításakor, amely a leginkább megfelelt a tolvajok érdekeinek.

Budapest, 1990. július 31. Hankiss Elemér, a Magyar Televízió elnöke, Gombár Csaba, a Magyar Rádió elnöke és Csepi Lajos, az Állami Vagyonügynökség elnöke beszélgetnek Antall József kormányfõvel hivatali esküjük letétele után. MTI Fotó: Kovács Attila

Ugyancsak bevett eljárás volt, hogy mélyen alulértékelték a magánosításra kiszemelt vállalatot, így a külföldi befektető potom pénzen jutott hozzá a magyar nemzet tulajdonához. Azok a vállalatvezetők és tettestársaik, akik elintézték a csalást, megkapták kellő jutalmukat: vagy részesedést a tulajdonból, vagy egy jól fizető pozíciót a vállalat vezetésében. De itt nem fejeződött be a fosztogatás. A megvásárolt vállalatra a legritkább esetben volt szüksége a nyugati befektetőnek, ő piacot akart szerezni, nem gyárakat. A használható gépparkot leszerelte, azokat eladta – sokkal drágábban, mint amennyiért az egész vállalatot felvásárolta – vagy elszállította saját külföldi üzemeibe. Az alkalmazottakat szélnek eresztette, egzisztenciális válságba sodorva őket. Következmény? Eltűntek a magyar áruk a polcokról, amelyeket méregdrága importtal kellett helyettesítenünk: megkezdődött Magyarország modern gyarmatosítása.

Ezermilliárd forintnyi vagyon vált kámforrá

A szabad rablás folytatódott az első szabadon választott kormány beiktatása után is, az Állami Vagyonügynökség „felügyelete alatt”. Kőrösi Imre, az MDF képviselője elképesztő történetekről számolt be, amelyeknek valóságtartalmát akkor sokan megkérdőjelezték, őt lejáratták és hiteltelenítették. Lakatos Pálnak adott interjújában például így nyilatkozott:

Ez lehetett a kiváló üzlet! Ha nem fizettek, még kedvezményt is kaptak!

Budapest, 1988. december 9. Kézfogással pecsételik meg a szerződés aláírását a felek. AZIMUT néven vegyesvállalatot hozott létre a Magyar Hitel Bank, valamint a Szovjetunió Anyagi Műszaki Ellátási Bizottsága. A vegyesvállalat kereskedelmi tevékenységet végez majd, székhelye Budapesten lesz, Moszkvában pedig operatív irodát nyit. Az új vállalkozás feladata, hogy saját kereskedelmi eszközeivel elősegítse a magyar–szovjet árucsere-forgalom bővítését. A tervek szerint a vegyesvállalat már jövőre mintegy hárommilliárd forint értékű kereskedelmi forgalmat bonyolít le. Az alapítók tervezik azt is, hogy a vegyesvállalat tevékenységét a késõbbiekben a harmadik piacra is kiterjesztik. MTI Fotó: Honéczy Barnabás

A megkötött szerződésekkel egyéb bajok is voltak. A privatizációért felelős állami intézmény élén állandóan cserélődtek a vezetők, de a szervezetet is többször átalakították. A fejetlenség általános volt. A kezdetben megkötött privatizációs szerződések még tartalmazták azt a kitételt, hogy bizonyos ideig nem lehet létszámleépítést alkalmazni, de ezek a dokumentumok egyszerűen kézen-közön elkallódtak, így semmiféle számonkérési, netán szankcionálási lehetősége nem volt az államnak. Az új tulajdonosok nem is tartották magukat ehhez a kötelemhez, a későbbiekben pedig ki is maradt a szerződés szövegéből a munkavállalókat védő rendelkezés. 1993-ig másfél millió munkahely szűnt meg. Az ekkor még SZDSZ-es színekben politizáló Tellér Gyula szerint 1990-es árfolyamon ezermilliárd forint közvagyon vándorolt ellenőrizetlenül magánzsebekbe.

Folytatjuk!

Vezető kép: Budapest, 1993. december 22. Schamschula György (b3) közlekedési-, hírközlési- és vízügyi miniszter, Szabó Tamás (j2) tárca nélküli miniszter, Helmut Ricke és Luis J. Rutugliano az aláírási ünnepségen, ahol az Állami Vagyonkezelő Részvénytársaság a Deutsche Bundespost Telekom, az Ameritech International és a Matáv 30 százalékos részvénycsomagjának megvásárlásáról szóló szerződéseket írják alá. MTI Fotó: Kerekes Tamás

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.