Hiába költ az ellenzék fizetett hírdetésekre a közösségi médiában a kormányzati kommunikáció és a Fidesz oldalai maguk mögé utasítják az ellenzéki pártokat és pártvezéreket – derül ki a Médianéző Központ legfrissebb elemzéséből. Mint többek között felhívják a figyelmet, a legnagyobb kormánypárt egy-egy bejegyzése két és félszer annyi felhasználót késztetett reakcióra, mint az ellenzéki pártok üzenetei. Ugyanakkor megjegyzik, az ellenzéki oldalon nem beszélhetünk stabil erőviszonyokról.
Mint ismert, a járványhelyzet idején jelentősen növekedett az interneten olvasók, böngészők köre, hiszen az online kapcsolattartás és kommunikáció jelenleg a legbiztonságosabb információforrás. Ez a körülmény hatással volt a pártokkal kapcsolatos interakcióra (kedvelés, megosztás, komment) is, amelynek változásait a kutatás március 4. és május 4. között vizsgálta.
Hasítanak a Fidesz-megosztások a közösségi médiában
A Médianéző Központnak a közösségi média pártoldalakhoz kapcsolódó interakcióiról készített vizsgálata szerint a koronavírus-járvány ideje alatt a Fidesz túlsúlya érvényesül. Eredményeik szerint a Fidesz kommunikációja sokkal sikeresebbnek bizonyult ellenzéki kihívóinál, a legnagyobb kormánypártra összesen 2,8 millió interakció érkezett, míg az összesített ellenzék tekintetében ez a szám mindössze kicsivel több, mint 2,5 millió.
Az ellenzéki pártok közötti megosztásverseny nem feltétlenül tükrözi a közvélemény kutatások által mért népszerűségi listát, hiszen az interakciók alapján az ellenzéki pártok közül a Jobbik áll a legjobban (19 százalék), ezt követi a DK (12 százalék), majd az MSZP és a Párbeszéd (7,5 illetve 7 százalék), míg a sort az LMP és a Momentum zárja (2, illetve 0,5 százalék).
A vizsgálat szerint fontos szempont, hogy a vizsgált időszakban a Fidesz mindössze 909 bejegyzést osztott meg, szemban az ellenzék összesen 2.004 megosztásával, ami egyúttal azt is jelenti, hogy egy Fidesz-üzenet átlagosan 3.119 Facebook-felhasználót késztetett reakcióra, míg egy átlag ellenzéki bejegyzés csupán 1.305-öt. Az elemzésben azt is hozzáteszik, a Facebook Hirdetéstár adatai alapján a Fidesz ezeket az eredményeket fizetett hirdetések nélkül érte el, azaz közösségi médiahasználata jelentősen hatékonyabb, mint az összesített ellenzéké.
Az elemzés kitér a kormányzat kommunikációjára is a járványhelyzet idején, amelyről elmondható, hogy a korábbinál nagyobb hangsúlyt kapott a közösségi médiafelületek használata. Ennek tudható be, hogy a “Magyarország Kormánya” Facebook-oldal a vizsgált időszakban több, mint kétszeresére duzzadt, és mára 380 ezer kedvelővel és 528 ezer követővel rendelkezik. Az elemzésben megállapítják, hogy az emberek a “Magyarország Kormánya” Facebook-oldalt tartják a védekezéssel kapcsolatos információk elsődleges forrásának.
Orbán Viktor fb-oldala hasított
A járvány idején változtak az egyes politikai szereplők kedvelései, követései is, összességében Orbán Viktor – immár több, mint tízéves – Facebook-oldalának kedvelői száma növekedett a legdinamikusabban. Az elemzés rámutat, hogy a 15 legnagyobb interakcióval rendelkező bejegyzés között csak Orbán Viktor és “Magyarország Kormánya” oldalak által közzétett, a védekezéssel kapcsolatos tartalmakat találunk. A vizsgált időszakban továbbá közel egynegyedével (180 ezer) növekedett a miniszterelnök kedvelőinek száma a Facebookon, így jelenleg közel 850 ezer kedvelővel rendelkezik. Ez a szám magasabb, mint az őt követő 5 legnépszerűbb ellenzéki pártvezető összesített kedvelőinek száma. Mint az elemzésben megjegyzik, ezt az eredményt úgy érte el a miniszterelnök Facebook-oldala, hogy a Fideszhez hasonlóan a bejegyzések terjesztése érdekében fizetett hirdetéseket nem alkalmazzák, míg az ellenzéki pártvezetők összesen közel kétmillió forintot költöttek saját hirdetéseikre. Az jócskán lemaradó ellenzéki térfélen ugyanakkor szoros a verseny, Gyurcsány Ferenc (DK) 6.400, Jakab Péter (Jobbik) 5.300, Karácsony Gergely (Párbeszéd) pedig 4.600 interakciót tudott átlagosan elérni, míg a legkevesebb reakciót kiváltó pártvezető Tóth Bertalan (MSZP) volt, mindössze 850 átlagos interakcióval.
Az elemzés a Fidesz, a Demokratikus Koalíció, a Párbeszéd, a Magyar Szocialista Párt, a Momentum Mozgalom, az LMP – Magyarország Zöld Pártja és a Jobbik Magyarországért Mozgalom hivatalos Facebook-oldalaihoz kapcsolódó interakciókat (kedvelés, megosztás, komment), kedveléseket és követéseket, valamint vezetőik (Orbán Viktor, Gyurcsány Ferenc, Karácsony Gergely, Jakab Péter, Fekete-Győr András és Tóth Bertalan) oldalához kapcsolódó interakciókat, kedveléseket és követéseket, továbbá hirdetési költségeit vizsgálta 2020. március 04. és 2020. május 04. között. Az interakciókra, kedvelésekre és követésekre vonatkozó adatok forrása: www.socialbakers.com, az adatok lekérésnek dátuma: 2020. május 09. A hirdetési költésekre vonatkozó adatok forrása a Facebook Hirdetéstár: https://www.facebook.com/ads/library/report/?source=archive-landing-page&country=HU. Az adatok lekérésnek dátuma: 2020. május 09.
Forrás: Médianéző Központ; vezetőkép: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS