A baloldal maga is beismerte, hogy külföldi “civil” szervezetek támogatását élvezték a kampány és a választás során (bővebben ITT és ITT). Az enyhén szólva is gyanús befolyásolási kísérletek során az egyik kulcsszereplő Bajnai Gordon és a hozzá kötődő DatAdat-cégcsoport volt. A Magyar Nemzet most ez utóbbi Észtországban bejegyzett vállalkozásait vizsgálta tényfeltáró cikkében.
A Magyar Nemzet információi szerint a DatAdat-cégcsoport működésében kulcsszerepet játszik az Észtországban bejegyzett DatAdat OÜ, illetve a Datapraxis OÜ. Nyilván nem véletlen, hogy az alapítóknak a balti államra esett a választásuk, Észtország az adóoptimalizálási lehetőségeken túl ugyanis igazi paradicsom azok számára, akik az adatvédelmi szabályokat ki szeretnék kerülni. A helyi szabályozás az unióban egyedülálló módon nem teszi lehetővé az EU-s adatvédelmi, úgynevezett GDPR-rendeletben meghatározott közigazgatási bírságok kiszabását.
Az észt vállalkozásokban Ficsor Ádám, a Bajnai-kormány titokminisztere és Szigetvári Viktor, Gyurcsány Ferenc volt kabinetfőnöke mellett igazi külföldi nagyágyúk kaptak helyet. A Datapraxis brit ügyvezetője, Paul Hilder az ezredfordulón társalapítója volt a Soros-pénzből megalapozott Opendemocracy.net elnevezésű internetes felületnek. Ezt követően kampányigazgató volt a szintén a milliárdoshoz köthető Avaaz.org nevű platformnál, amely tömeges hirdetésekkel avatkozott be 2018-ban a magyar választásokba. Hilder 2016 és 2018 között nemzetközi vezérigazgatója volt a Crowd Pac nevű londoni cégnek. Amíg itt dolgozott, csatlakozott Bernie Sanders amerikai elnökjelölt politikai kampányához.
A Datapraxis vezetői között felbukkan további két meglehetősen érdekes amerikai név, Laura Quinn és Mark Steitz. A két szakértő közös cége a 2006-ban alapított Catalist LLC, amely a progresszív választási kampányok érdekében a szavazók adatainak megszerzésére fókuszál. Indulásakor a Catalist nem kevesebb, mint egymillió dollárt kapott Soros Györgytől. A Soros alapította Tides Foundation ugyancsak a Catalist nagy támogatója volt: közvetlenül finanszírozott több olyan projektet, amelyek ma Magyarországon oktatási programokban vesznek részt. A Catalist egyébként hosszú évek óta segíti a Demokrata Pártot, amelyet legfőbb ügyfelei között említ. A világhálón fellelhető információk szerint a Catalist 50 állam 256 millió szavazókorú egyénéről gyűjt, tárol és frissít adatokat. A Catalisttel történő együttműködés hasznos lehet a tagságépítésben, a meggyőző üzenetek hatékony targetálásában, az aktivisták bevonásában, ahogy a szavazók listázásában és mobilizálásában is.
De nézzük, hogy pontosan ki is Laura Quinn és Mark Steitz, mit lehet róluk tudni! Kezdjük a hölggyel, aki a Datapraxis igazgatói székében ül. Quinn a Demokrata Párt egyik bennfentesének számít, Al Gore alelnök kabinetfőnök-helyetteseként ténykedett, de Joe Biden vezető kommunikációs és gazdaságpolitikai tanácsadójaként is dolgozott. Ezeken túl vezető pozíciót töltött be a Demokrata Párt több elnöki kampányában, egyebek mellett feltűnt Bill Clinton oldalán is.
A Datapraxisban ugyancsak igazgatói tisztséget betöltő Mark Steitz a Columbia Egyetem adjunktusa. A Demokratikus Nemzeti Bizottság kommunikációs és kutatási igazgatója volt Ron Brown kereskedelmi minisztersége alatt. Ő tervezte Bill Clinton 1992-es kampányának targetálási rendszerét. Nem elhanyagolható körülmény, hogy Steitzet korábban Soros György számos politikai kutatás lebonyolítására kérte fel. Ez a gyakorlatban úgy nézett ki, hogy Steitz PR-cége megbízásokat kapott a spekuláns érdekeltségeitől, és kivette a részét a 2008-as amerikai elnökválasztási kampány demokrata párti kommunikációjából is.
A Datapraxis honlapja alapján elsősorban az a cég célja, hogy masszív adatgyűjtéssel, úgynevezett „választói törzsek” meghatározásával, üzenetek tesztelésével, kutatásokkal, végül pedig a választók célzott megszólításával segítsék az ügyfeleiket. A cégcsoport már a választási kampányt megelőző időszakban profilozta a közösségi médiumok felhasználóit. A targetált üzenetekkel egyrészt a bizonytalan jobboldali szavazókat próbálták távol tartani a választásoktól, másrészt maximalizálni szerették volna a baloldali voksok számát. A Datapraxis OÜ egyébként a teatmik.ee észt céginformációs oldal adatai szerint furcsa módon 2020 második negyedéve óta adóköteles forgalom nélkül működik.
A Datadat-csoport másik észtországi vállalata, a DatAdat OÜ viszont komoly eredményt ért el 2022 első negyedévében. A teatmik.ee szerint a 2019 márciusában bejegyzett vállalkozás idén január és március között 2 074 816 eurós adóköteles forgalmat bonyolított, azaz mostani árfolyamon számolva jó háromnegyed milliárd forintot kasszírozott. A Ficsor Ádám és Szigetvári Viktor képviseletével működő vállalat legutóbbi rekordját – nem meglepő módon – a 2021 őszi előválasztás idején futotta, amikor három hónap alatt több mint 1,1 millió euró adóköteles forgalmat szerzett. 2022 második negyedéve sem alakult rosszul, ugyanis csaknem egymillió euró volt az észt DatAdat adóköteles forgalma.
Láthatjuk tehát, hogy a magyar választási ciklus alakulása erősen összefügg az észtországi vállalkozás eredményességével. Ami változatlan, az az alkalmazottak száma, ami változatlanul, a kezdetek óta nulla fő.
Forrás: Magyar Nemzet; Fotó: Hír TV
Facebook
Twitter
YouTube
RSS