Javította a koronavírus elleni védőoltásból származó éves bevételi előrejelzését a Pfizer amerikai gyógyszergyártó, amely sorra köti az új szerződéseket az országokkal. Portálunk márciusban megírta, hogy Albert Bourla, a görög származású Pfizer-vezérigazgató – a szefárd zsidó közösség tagja – márciusban azt nyilatkozta: Benjámin Netanjahu akkori izraeli miniszterelnök harminc alkalommal hívta őt telefonon, hogy véglegesítsék a megállapodást. Az üzletember említést tett arról is, hogy Izraelben rendkívüli magas színvonalú az egészségügyi rendszer, valamint a gazdasági adatok és az ország válságok kezelésében szerzett tapasztalatai is arra vezették, hogy Izrael legyen az oltóanyag tesztországa.
A New York-i székhelyű vállalat kedden közzétett harmadik negyedéves gyorsjelentésében jelezte, hogy idén várhatóan 36 milliárd dollár bevételre tesz szert a Covid-19 elleni mRNS-vakcina forgalmazásából, ami 7,5 százalékkal több az előző előrejelzésnél. Más vetélytársak, így a Moderna és a Johnson & Johnson gyártási nehézségei ugyancsak hozzájárultak ahhoz, hogy a Pfizernek sikerült erősítenie vezető szerepét a koronavírus elleni védőoltások piacán. Emellett forgalomba hozta az oltóanyag emlékeztető adagjait is, miközben várja az illetékes amerikai hatóság engedélyét az 5 és 11 év közötti gyermekeknél történő oltások beadásáról.
134 százalékos bevételnövekedés
A szeptember 30-ával zárult negyedévben a Pfizer bevételei éves összevetésben 134 százalékkal, 24 milliárd 94 millió dollárra emelkedtek. A bevétel legnagyobb szeletét a különböző vakcinák biztosították; az egy évvel korábbi 1,71 milliárd dollárról 14,6 milliárd dollárra nőtt a forgalom értéke. Csak a koronavírus elleni oltóanyag forgalmazásából 13 milliárd dollár bevétele keletkezett a Pfizernek, miközben elemzők 10,88 milliárd dollárt vártak.
Az egy részvényre jutó hígított nyereség 1,42 dollárra rúgott, míg egy évvel korábban 26 centen volt. Kiigazításokkal számolva az egy részvényre jutó nyereség 1,34 dollár volt a harmadik negyedévben, míg egy évvel korábban 59 centet tett ki.
A Pfizer éves bevételeit a 81,0 milliárd és 82,0 milliárd dollár közötti sávba várja, az egy részvényre jutó hígított nyereség (EPS) egyszeri tételek nélkül 4,13 és 4,18 dollár között alakulhat. Eddig a Pfizer 78,0–80,0 milliárd dolláros bevétel mellett 3,95–4,05 dolláros EPS-re számított.
Kutatás-fejlesztésre is költenek
A várakozások további javítását ismét a koronavírus elleni védőoltás kiugró forgalma indokolja, ezt azonban részben ellensúlyozzák a megemelt kutatás-fejlesztési költségek, amelyeket a Covid-19 betegség elleni vakcinákra, vírusölő készítményekre és egyéb mRNS-alapú fejlesztési programokra fordítanak.
A Pfizer részvénye 0,23 százalékos mínuszban, 43,64 dolláron zárta a kereskedést hétfőn a New York-i tőzsdén, ami közel 30 százalékkal magasabb az egy évvel ezelőtti szintnél. A keddi nyitás előtt bő egy órával 3,02 százalékos pluszban, 44,96 dolláron forognak a részvények az elektronikus kereskedésben. Az elmúlt 52 hét alatt 33,36 és 51,86 dollár között mozgott az árfolyam. A vállalat piaci tőkeértéke meghaladja a 244 milliárd dollárt.
Albert Bourla, a Pfizer vezérigazgatója Benjámin Netanjahu miniszterelnök „rögeszmés” erőfeszítéseit méltatta a koronavírus elleni oltással kapcsolatos megállapodás megkötése kapcsán idén márciusban. Ennek köszönhetően a kormányfő jelentős mennyiségű oltóanyagot szerzett Izrael számára. Bourla szerint az izraeli kormányfő harminc alkalommal hívta őt telefonon, hogy véglegesítsék a megállapodást. A kormányfő rámenősége pedig nem maradt jutalom nélkül: Izrael átoltottsága Netanjahu közbenjárásának köszönhetően olyan magas volt márciusban, hogy a Pfizer elnök-vezérigazgatója már arról beszélt, hogy hamarosan a 16 évesnél fiatalabb gyermekek is megkapják cége oltását.
Forrás: MTI; Fotó: EPA/Dimitrisz Toszidisz
Facebook
Twitter
YouTube
RSS