A “legsötétebb időszakból” vezette át D. Kovács Róbert Antal Kőbányát a XXI. századba, és tette azt élhető, zöld és embercentrikus városrésszé. A fideszes polgármester 2010-ben vette át a X. kerületi önkormányzat vezetését, ahol korábban az MSZP egyik legnagyobb budapesti kifizetőhelye működött, olyan, ami mai léptékkel csak Zuglóhoz mérhető. A kerületben azóta látványos fejlődés ment végbe, ennek ellenére az ellenzék folyamatosan támadja a polgármestert, nagyrészt olyan hiányosságok miatt, amelyek létéért éppen a hajdani szocialista vezetés tehető felelőssé. Ilyen például a közbiztonság és a szegregátumok helyzete, amelyet azonban szigorú gazdálkodás árán megoldani látszik a kerület. D. Kovács Róbert Antal kőbányai polgármesterrel beszélgettünk múltról, jelenről és a közelgő választásokról.
Milyen volt a kerület állapota 2010-ben, mikor átvette az önkormányzat vezetését? Miért volt Kőbánya Budapest “mostohagyermeke” a szocialista vezetés idején?
Kőbánya a ’90-es évek végére a főváros egyik legtehetősebb kerületévé vált, a belterületi földek ellenértékét részvényekben kapta meg az önkormányzat, nem szállt be a Tocsik-ügybe. Ezzel 40-50 milliárd forint értékű vagyonra tett szert az önkormányzat, illetve jelentős volt az ingatlanvagyon is.
Ez akkori árfolyamon, vagy mai áron értendő?
Akkori árfolyamon. Megérezve a lehetőséget, érdekesen alakult a kőbányai szocialisták sorsa: akkoriban kezdték a párton belül a szerencselovagok átvenni a vezetést és gyakorlatilag megkezdték a kassza kiürítését. A ’98-as választásokat követően már a testületben többséget is tudtak szerezni, majd 2002 és 2006 között polgármesterük is volt, Andó Sándor személyében. Ekkor kezdődött Kőbánya egyik legsötétebb időszaka. Az a hatalmas részvény-vagyon elolvadt úgy, hogy gyakorlatilag semmilyen fejlesztés sem történt abból a pénzből.
Milliók a szoci holdudvarnak
Akkor hol vannak ezek a pénzek?
Ezt nagyon nehéz nyomon követni. Tagadhatatlan, hogy voltak jóléti intézkedések, akár a közalkalmazottaknál, akár az önkormányzati dolgozóknál, ugyanakkor ezek a kiadások csupán szerényebb részét képezik a hiányzó összegnek. Gyakorlatilag a (szocialista) holdudvar vállalkozásain keresztül vándorolt ki a pénz a kerületből. A legékesebb példája ennek 2005 volt, amikor az MSZP-s vezetés eladta a Mázsa teret. Ebből 2 milliárd forint bevétele származott az önkormányzatnak, majd a Hungexpo privatizációjából szintén hasonló nagyságrendű bevételhez jutottak. Kulcsár Attila tevékenysége nyomán pert indított az önkormányzat, melynek során 3,3 milliárd forintnak megfelelő Richter-részvényt szerzett vissza a kerület. Ez 2006-ra, amikor a következő önkormányzat elkezdte a működését, eltűnt. Tehát 2005 és 2006 között nyomonkövethetetlen visszaélések zajlottak le. Ennek folyományaként 2006-ban Verbai Lajos MSZP-s polgármester a tevékenységét egy olyan indítvánnyal akarta kezdeni, mely szerint a kerület 2 milliárdról 3 milliárdra emelte volna a hitelkeretét, hogy a napi működést finanszírozni lehessen. Akkor azonban a testületben a baloldali és a fideszes képviselők aránya 12-12 fő volt, ezen kívül volt még két SZDSZ-es képviselő. Szerencsére két éven keresztül kialakult az együttműködés a Fidesz és az SZDSZ között, ami a kerület anyagi helyzetét megfelelő módon kezelte.
Mondhatjuk, hogy az MSZP ámokfutása a kerületben olyan súlyos volt, hogy még az SZDSZ is elfordult tőlük?
Abszolút.
Mindezt a Demszky-érában.
Így van. Az együttműködés két éves volt, ez idő alatt sikerült helyreráznunk nagyjából a kerület költségvetését, de akkor még beruházásokra nem jutott, EU-s pénzekről pedig nem is álmodhattunk. Ebben a kerületben nem volt jellemző a pályázatírás. Egyedül annyi írható ennek az időszaknak még pozitív értelemben a számlájára, hogy a kerület nem adósította el magát még jobban fejlesztési hitelekkel; így is, amikor az Orbán-kormány átvállalta az önkormányzatok adósságait, és a Kőbányához hasonló települések pár tízmillióba kerültek, addig a X. kerülettől hárommilliárd forintos adósságot vállalt át az állam. Ez meglátszott a településképen is. Ahol ezeket a hiteleket felvették, ott látható fejlesztések mentek végbe, míg Kőbányán elmaradtak. 2010-et követően azonban stabilizálódott a kerület költségvetése, és a bevételek jó részét felhalmoztuk.
Szándékosan nem akartak a szocialisták uniós pénzt hozni a kerületbe?
Az MSZP úgy gondolta, jut elég forrás mindenre helyben, ezzel nem “fáradtak”.
De meglett volna erre a lehetőség, az apparátus?
Persze, hogyne.
Ez azt jelenti, hogy valaki ült egy jól fizetett, állami pozícióban, és nem írt pályázatokat.
Ez így van. De ha példálózhatok egy szomszédos kerülettel, nézzük meg Zuglót. Az ember mindig rácsodálkozik, hogy egy település miként léphet olyan helyzetbe, amibe már egy másik település egyszer belelépett. Kőbányán az MSZP-s időszakban az önkormányzatnak 15 bizottsága működött, 150 külső taggal, tanácsnokokkal. Mi ezt a településrendszert alaposan karcsúsítottuk. Három bizottságunk működik, 25 taggal, ezzel évente 180 millió forintot spóroltunk meg. Most Zuglóban a szocialista kori Kőbányához hasonló túlterjeszkedett hivatali apparátus van.
Tehát a szocialisták is kifizetőhelyként használták 2010 előtt Kőbányát?
Igen. Ezt egyébként a párt belső fórumokon maga is elismerte.
Mondhatjuk, hogy Zuglóban is csak kifizetőhelyként funkcionálnak a felesleges bizottságok?
Igen. Mit látunk most Zuglóban? Nyolc tanácsnok, ugyanennyi bizottság, alpolgármesterek sokasága, és látjuk, hogy milyen a kerület költségvetési helyzete. Nem mondom, hogy ez az önkormányzati szervezet önmagában okozná a problémát Karácsony kerületében, de maga a szemlélet a fontos.
Egészségügy, másként
Hogy sikerült végül kilábalnia a kerületnek a szocialisták által előidézett adósságspirálból?
2010-et követően nagyon látványos fejlesztésekbe tudtunk kezdeni. Úgy gondolom, elengedhetetlen, hogy egy önkormányzat jól együtt tudjon működni a kormánnyal, a fővárossal és a településen befektetni szándékozó civil szférával, üzleti befektetőkkel. Ennek köszönhetően kezdődhetett el a Népliget fejlesztése és a kerületen átívelő infrastrukturális fejlesztések sokasága. Vannak, akik arra panaszkodnak, hogy ezek a fejlesztések elkezdődhettek volna korábban is, de szeretném felhívni a figyelmet, hogy évtizedes lemaradást kell behoznunk. Az ellenzék eközben arra büszke, hogy polgármester-jelöltjük (Somlyódy Csaba) fővárosi közgyűlési tag volt, mikor egy, azaz egy utat sikerült megújítani Kőbányán. Arról azonban hallgatnak, hogy ennek az útfelújításnak az ötven százalékát a kőbányai önkormányzat állta. Ezzel szemben mióta együtt tudunk működni Tarlós István főpolgármester úrral, azóta megújult több forgalmas csomópont és kisebb utcák is. Tehát nagyon súlyos örökséget átvéve sikerült a főpolgármester úrral együttműködve megújítani a kerület infrastruktúráját és keresztülvinni az egészségügyi ellátórendszer modernizálását.
Fontos téma az ellenzéki kampányban is az egészségügy kérdése. Úgy tudjuk, Kőbánya élen jár mind az ellátórendszer megújításában, mind pedig a rászorulók támogatásában: elég, ha megemlítjük például a 200 millió forintos gyógyászatisegédeszköz-támogatást, amit a kerület nyújt a helyieknek. Milyen intézkedések szolgálják még a kerületben élők egészségét?
Megújítottuk a már meglévő orvosi rendelőket, és tervben van egy új rendelő megépítése az Üllői út mellett. Ezen kívül fogászati berendezéseket és röntgengépeket vásároltunk a kerület rendelőintézeteinek. Továbbá nagy eredmény még a kisgyermekeknek kérhető ingyenes védőoltás is. Azonban én ennél egy kicsit komplexebben látom az egészségügyet. Általánosságban a rendelők felszereltségét, a szakdolgozók létszámát tekintjük az egészség zálogának, viszont én ezt kicsit máshogy látom. Az lenne az üdvözítő, ha üresek lennének a rendelők, vagy ha a rendelőkbe nem azért kellene mennünk, hogy meggyógyítsanak, hanem életviteli tanácsokat kérjünk az egészségünk megőrzésének érdekében. Mindannyian magunk felelünk az egészségünkért. Ha nem teszünk ezért, nem mozgunk, nem étkezünk megfelelően, nem kerüljük a káros szenvedélyeket, akkor nem tesszük meg a kötelező minimumot. Ebben látom az önkormányzat szerepét, ami az emberek egészséges életvitelét tudja támogatni, védeni.
Ebben jelentős szerepe van a sportnak is, ami éppen aktuális téma, hiszen a napokban adták át a Darázsfészek Kosárlabda Csarnokot, de ezen kívül is megvalósultak jelentős sportprojektek a kerületben.
Így van, mi nagyon fontosnak tartjuk a prevenció tekintetében a sportot; szerencsére a kormányzati gondolkodás is erre mozog. Ennek megfelelően további sportlétesítményeket szeretnénk létesíteni. Építettünk már sportpályát a Sportligetben, több helyen biciklis és gördeszkás pályát. Emellett építünk tornacsarnokokat is, amelyek egész napos kihasználtsággal fognak üzemelni. Szeretnénk még építeni a Mázsa téren egy sportuszodát is; ennek tervezése már folyamatban van. Mindenki ismeri a KSC sportolóit, akik a világ élvonalát képezik az úszósport területén. A létesítmény a jelenlegi edzőközpontot váltaná ki, ahol jelenleg méltatlan körülmények között készülhetnek a KSC sportolói.
Lakhatás a rászorulóknak
A közbiztonság is jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt kilenc évben, ezzel egyidőben pedig a településkép is fejlődött. Milyen intézkedések vezettek idáig?
A szubjektív biztonságérzet iszonyatosan sokat javult Kőbányán; ez annak köszönhető, hogy szinte minden lakótelepen térfigyelő kamerákat telepítettünk, megnöveltük a közterület-felügyelők számát, akik immáron egy helyett három műszakban dolgoznak. Fontos még a mezőőrség felállítása, a polgárőrség megerősítése; nem csoda, hogy a bűncselekmények száma ötödére esett vissza a kerületben. Emellett megteremtettünk egy olyan programot is, amely a hajléktalanokat és nehéz helyzetűeket visszavezeti a munka világába, és lakhatási megoldásokat is kínálunk nekik. Hozzátartozik a közbiztonság javításához a szegregátumok felszámolása is: mondhatnám itt a Hős utcát, Bihari utcát. Több olyan pontja van Kőbányának, ahol ezt meg kell tennünk, és sok helyen ezt már meg is tettük.
A felszámolt lakások helyett lesznek új lakások? Önkormányzati bér- vagy öröklakások?
Ezek öröklakások lesznek; az önkormányzatnak már van 2500 bérlakása. Igazából a cél nem a lakások számának növelése, hanem a rossz állapotú ingatlanok felszámolása. Ez úgy is megjelenhet, hogy egyes területeken szanálunk, máshol pedig építünk, új lakásokat alakítunk ki.
Ezekben a szegregátumokból kitelepített emberek is kapnak lakást?
Lesznek bérlakások, melyek kiadásánál szociális szempontokat fogunk figyelembe venni; ez alapján döntünk akár nagycsaládok elhelyezéséről, idősek vagy rászorulók elhelyezéséről. A szegregátumok esetében az önkormányzat nyilván mindig kínálja a lakhatás további biztosítását. Nagyon nagy vihart kavart az 5–5,5 millió forintos ár egy Hős utcai lakásért, hogy ez valós vagy nem valós értéket jelent. Ezek a lakások ennyit érnek. Korábban ezek a lakások pár százezer forintért cseréltek gazdát.
Tehát nem igaz, hogy akiket a szegregátumokból kitelepítenek, az utcára is kerülnek?
Nem, ez nem igaz. Amennyiben nem tudunk az adásvételben megegyezni, mindig kínálja az önkormányzat a bérlakásban való lakás lehetőségét – hozzá kell tenni, szigorú feltételekkel. Öt év határozott időre adunk bérbe mindenkinek, ez a maximum, de nyilván ez a bérleti jog mindig továbbvihető, amennyiben a bérlőnk megfelelően fizeti a bérleti díjat, illetve a közüzemi költségeket. Ezzel a szigorúsággal egyébként el tudtuk érni, amit Zuglóban nem sikerült. Zuglóban láthattuk a gazdasági bizottság tavalyi ülésén, hogy a bérlakás-bérbeadásból származik évente több százmillió forint hiány. Kőbányán is így volt ez: 2010-ben 800 millió forint hiány mutatkozott a bérlakás kiadásban. De a szigorú bérbeadási politikával sikerült elérni, hogy ez a hiány 2018-ban már csak 40 millió forint legyen.
Családi kedvezmények helyieknek
A kormány politikájával összhangban Kőbánya is támogatja a családokat. Milyen családvédelmi kezdeményezések indultak a kerületben?
Kőbányának egy olyan településtámogatási rendszere van, ami szerintem unikális. Olyan elemeket alkalmazunk, amelyek az országban kevés helyen jelennek meg, akár az egészségügyi támogatások rendszerében, akár a családtámogatásnál. Idesorolnám azokat az ösztöndíj-programokat is, amelyeket a rászoruló családok gyermekei kaphatnak. Itt nem a kiváló tanulmányi eredmény a cél, hanem a folyamatos javulás, előrehaladás. Emellett a nagycsaládos kártyánk is unikális; Kőbányán a 3 vagy több gyermeket nevelő családok igényelhetnek egy kártyát, de igazából a kártya mögött rejlő lehetőségek a fontosak: a támogató sportegyesületekben kedvezményesen sportolhatnak a gyermekek, illetve a kulturális rendezvényeink programjait is jelentős kedvezménnyel vehetik igénybe a kártyabirtokosok. Ezen felül minden kőbányai általános- és középiskolás gyermeknek tanévkezdési támogatást nyújtunk, valamint a tervek között szerepel a modern apaság szemléletének terjesztése.
Ennek tükrében mennyire sikerült pozitívra fordítani a demográfiai tendenciákat? Növekszik Kőbánya?
Kőbánya lakossága stagnál. A születési mutatók kiegyensúlyozottak.
Ez európai összehasonlításban jó eredménynek számít.
Igen, jó eredmény. A születési mutatók tehát kiegyensúlyozottak, minden évben mintegy 800 újszülött születik a kerületben, az iskolákban pedig sikerült stabilizálni az oktatásba bekerülő gyermekek számát. Kőbányán egyvalamit nem sikerült még elérni, ez pedig a vonzóság javítása. A megvalósult lakóparkok egyelőre csak a belső minőségi lakásváltások eszközei, illetve azok a családok, akik eddig egy háztartásban éltek, most elérhetik a külön lakás feltételeit. Azt viszont még nem sikerült elérni, hogy a nem kőbányaiak felismerjék, hogy a kerületben jó lakni: Kőbánya egy biztonságos, zöld, szerethető része a városnak. Éppen ezért a megépült ezerlakásos lakóparkjaink még nem vonzanak kerületen kívüli lakosokat, ezért ez nem hajtja a lakosság növekedését. Fontos azonban a kerületben a befektetői lakásvásárlás, hiszen nagyon kedvező itt lakást venni, köszönhetően többek közt az infrastrukturális fejlesztéseknek. Be kell látnunk: nagyon mélyről indultunk, ezért a közvélekedés sem a legmegfelelőbb Kőbányáról.
Szereptévesztésben az ellenzék
Ez az imázsépítés a következő ciklus programja?
Ez folyamatos munka, és szerencsére trendforduló közelében vagyunk, ami a kerület megítélését illeti. Aki eljön a városrészbe, az látja a megújult közterületeket, tiszta főútvonalakat. A korábbi rozsdaövezet megújulása pedig folyamatos. A cél ennek a folytatása: fontos, hogy legyen egy vízió, ami az élhető, minőségi lakókörnyezetet kínálja, minőségi munkahelyekkel és szolgáltatásokkal együtt. Látjuk a célt, ehhez pedig megvannak az eszközeink, a terveink és megvannak a forrásaink is.
Tud ilyen víziót adni egy olyan sok, egymástól nagyban különböző ideológiát felvonultató önkormányzat, mint amilyet az ellenzéki összefogás ígér Kőbányának?
Biztos, hogy nem. Aki vezetőként dolgozott már hosszabb ideig, az tudja, hogy olyan csapattal lehet csak dolgozni, ahol közös nyelvet beszélnek a csapattagok. Ezen az ellenzéki csoportosuláson látszik, hogy nagyon messze van attól, hogy a közös nyelvet kitalálja egyáltalán. Ráadásul azt is látom, hogy olyan jelöltek bukkantak fel, akik önkormányzati tulajdonokban érdekeltek, ezzel pedig azok fejlesztését is félrevihetik.
Somlyódy Csaba számít az ön elsőszámú kihívójának a kerületben; ő arról vált híressé, hogy migránsoknak nevezte a Kőbányára betelepülő vidéki munkavállalókat és egy drogtanyának nevezte a kerületet. Ennyit tud a baloldal kiállítani Kőbányán?
Teljes szereptévesztésben van a képviselő úr, az ellenzék egy részének jelöltje, hiszen az ellenzéki összefogást Kőbányán nem sikerült megteremteni. Úgy vélem, hogy a magyar munkavállalókat minősíteni és “összekeverni” azzal a fajta migrációval, amivel szemben azt gondolom, hogy határozottan ki kell állnunk, elfogadhatatlan. Ugyanígy a drogosokról való vélekedése is felháborító. Egyébként Kőbányán működik az ország legeredményesebb szenvedélybeteg-kezelő intézete, ahol évente több száz szenvedélybeteget kezelnek. Egyébként sem idegen a kerületi ellenzéktől ez a stílus: Kovács Róbert, a helyi Momentum vezetője rendszeresen gyalázkodik minősíthetetlen módon, törpének, zsírfejűnek és vaknak nevezve ellenfeleit. Ő a harmadik az összefogás listáján, az pedig, hogy Somlyódy ezt a fajta magatartást elfogadja, az magát is minősíti.
Vezetőkép: Horváth Péter Gyula/PS
Facebook
Twitter
YouTube
RSS