Miután a fontos Fekete-tenger menti kikötőket a harcok miatt lezárták, Ukrajna vasúton juttathatja el jelentős gabonakészleteit az uniós piacokra. Záhony képes rá, hogy megkettőzze vasúti átrakóinak a teljesítményét – írja a magyarnemzet.hu.
Az Ukrán Vasutak (UZ) szeretné megduplázni az EU-országok felé a határforgalom kapacitását – tette közzé a RailFreight.com –, Oroszország ugyanis jelenleg blokkolja Ukrajna fő tengeri kikötőit, ezzel jelentősen megnehezíti, hogy az ukrán mezőgazdasági termékek Európába jussanak. A vasúti áruszállítás fontos szerepet játszhat abban, hogy az áruk egy részét mégis el tudják szállítani a vevőkhöz – véli az ukrán vasúttársaság. A vállalat ennek érdekében minden határátkelőhelyen munkacsoportot állított fel, és a munkatársaknak intézkedéseket kell kidolgozniuk és végrehajtaniuk a forgalom növelésére. Az UZ a szomszédos vasúttársaságokkal, így a MÁV-val is tárgyal a forgalom növeléséről és a vámeljárások felgyorsításáról.
Az Ukrán Vasutak adatai szerint Ukrajnából évente összesen mintegy hatvanmillió tonna gabonát exportálnak; ennek 95 százaléka eddig a tengeri kikötőkön keresztül történt. Az orosz invázió kezdetétől azonban a kormány kénytelen volt lezárni Odessza kikötőjét. Már csak Izmajil és Renyi kikötője áll rendelkezésre az exportra szánt rakomány kiszállítására, ezek azonban csak kis kapacitású átrakók. Az UZ szerint március első tizenegy napjában összesen több mint százezer tonna gabonát raktak szállítóeszközre az országban. Ez 87 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában. Februárban 37,4 százalékkal nőtt az exportált gabona mennyisége az előző év azonos időszakához képest.
Ukrajna hazánkkal, Szlovákiával és Lengyelországgal határos. Vasúti kapcsolata mindhárom ország esetében átrakókörzetek révén működik, ugyanis az ukrán vasút széles nyomtávú pályán üzemel. A magyar–ukrán vasúti átrakókörzet Záhonyban van. A rendszerváltozás előtti évtizedben komoly korszerűsítésen és bővítésen áteső logisztikai létesítményt jelenleg csak részben használják ki. Az 1980-as években 18 millió tonnás vasúti áruforgalom az 1990-es évekre töredékére, két–két és fél millió tonnára csökkent, és ma sem több évi hárommillió tonnánál.
A záhonyi logisztikai körzet szakértők szerint a jelenlegi eszközökkel évente mintegy hatmillió árutonna továbbítására lenne képes. A közeljövőben növekedhet ez a kapacitás, ugyanis a magyar kormány a hónap elején határozatot tett közzé a záhonyi körzetben szükséges fejlesztésekről. Ez rögzíti, hogy a kormány egyetért a Záhony széles állomáson és Fényeslitke déli rendező állomáson szükséges összesen 2970 méter széles és 4618 méter normál nyomtávú vágány fejlesztésével, 18 kitérő átépítésével. Másrészt tartalmazza a határozat azt is, hogy az idei évi költségvetésben 12,4 milliárd forintot el kell elkülöníteni erre a célra.
Az ukrán vasút segítségére lehetnek a felvidéki Ágcsernyő és Dobra átrakói is, amelyeken a záhonyinál jelentősen nagyobb, mintegy kilencmillió tonna áru kezelése zajlik évente. Jelentős vasúti áruforgalmat bonyolít Ukrajna Lengyelországgal is. Lvivtől (Lemberg) mintegy nyolcvan kilométerre, a lengyel–ukrán határon található az ország egyik legfontosabb nyugati vasúti átkelője, a Mostyska–II, amely átrakóival és futómű-átszerelő létesítményeivel lehetővé teszi a normál nyomtávú európai és a széles nyomtávú kelet-európai vasúti hálózatok közti forgalmat.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Szuri Kata
2022-03-20 at 18:18
Előfordulhat azis, hogy vagy Oroszország, vagy a Donyecki Népköztársaság végzi el az (Ukrán?) gabona további szállítását jó pénzért az Azovi tengeri kikötőkből….
Orientál
2022-03-20 at 16:51
Remélem az eu-s vámolási eljárásunkból kifolyólag szép summát tudunk bevételezni.
aladin
2022-03-20 at 14:58
Ha még ugy fogják hivni, hogy ukrán gabona.
Namond
2022-03-20 at 14:02
Csináljunk úgy a gabonával, mint az ukránok a hozzánk küldött gázzal.
benzoli
2022-03-20 at 12:15
Szep tervek. De lehet, hogy a Haboru hamarabb veget er, mint a beruhazas realizacioja.
Lajos
2022-03-20 at 11:53
Imre!
DE! Fizessenek csak tranzit díjat! Eddig ők is abból éltek, csak gáz alapúból.
Imre
2022-03-20 at 11:29
“Kikötők híján Záhonyon keresztül hozzák az ukrán gabonát az unióba”
EBBŐL MELYIK SZÓ IGAZ?
MÉG, HOGY MAGYARORSZÁGON KERESZTÜL VASUTON SZÁLLÍTANAK GABONÁT AZ UKRÁNOK?
MINKET ELLENSÉGNEK NÉZNEK AZ UKRÁNOK? NEM HOGY TRANZITDÍJAT FIZESSENEK A MAGYAROKNAK!
DörrögZuldán
2022-03-20 at 11:17
Az állítólagosan Kárpátaljára vitt ukrán katonai vezetést kellene kipiszkálni onnan, nehogy emiatt a ruszkik bombázzák az ungvári repteret, meg a vasúti átrakót. Már és persze, ha igaz a történet.
Rakovszky István
2022-03-20 at 10:26
Bajorországban élek és nemrégiben amikor a feleségem bevásárolt, nem volt liszt a polcokon. Kovetkező alkalommal, mikor talált, vett is 3 kilót. Hogy ez mikor fogy el, nem tudom, mert nem nagyon süt.
A Nagy Testvér figyel téged
2022-03-20 at 09:15
Fejleszteni kell az átrakót, mert heteken, ha nem napokon belül a Lengyel és Szlovák irányú vágányok szét lesznek bombázva a fegyverszállítások miatt! Jöhet a Magyar kasszába a tranzitdíj!
ZUGLÓBA NEMMEGYEK MERT ELÁSNAK
2022-03-20 at 08:22
Nagyon remélem hogy most diplomatikusan mindent megteszünk azért, hogy egyszer mi is jól járjunk. ??
TS
2022-03-20 at 07:57
A gabona -ha jól tudom – főleg az arab országokba megy, tehát az EU nemigen fog ezért csengetni.
Lajos
2022-03-20 at 07:45
Nos, akkor itt van az ideje, hogy a mesés, trágya szájú európai unió elkezdje csengetni a pénzecskéinket amivel lóg! Jogállamiság, homofóbia, xenofóbia meg hasonló baromságai miatt. Sőt! elkezdheti nyalogatni a seggünket is! Csak, hogy a nyugati “barátaink”,”szövetségeseink” is érezzék a törődést!