A nyugati előadóművészet és irodalom elleni keresztes hadjárat minden eddiginél magasabb szintre hágott. A keresztes vitézek azt vallják, hogy a klasszikus színdarabokat és zeneműveket vagy át kell írni az ő világszemléletük szellemében, vagy törölni kell őket. Így esett meg, hogy a Carousel című musical új feldolgozása egészen másként végződik, mint az eredeti – írja a Látószög blogon Frank Füredi publicista. A Carousel új feldolgozásban tehát Billy számára nincsen hely, bűneinek megváltásáról már nem is szólva. Helyette Louise-t a helyi nagyasszony – nyilván a helyi MeToo-szervezet vezetője – veszi kezelésbe, s igazgatja az üdvözülés felé vezető úton.
Mint az észrevehető, a BLM-mozgalom kitörése óta egyre több irodalmi klasszikust vádolnak meg, miszerint a mondanivalójuk rasszista. A Diótörőt például azzal támadják, hogy koreográfiája és jelmezei mindig is a sztereotípiák sulykolását szolgálták, és lealacsonyítóak és sértőek a kínaiakra nézve. Nemegyszer szólították már fel a művészeket, hogy képzeljék újra a Diótörőt, s hántsák le róla a rasszista kulturális eltulajdonítás szégyenteljes jegyeit. A rasszista sztereotípiák elmosásához a Párizsi Operaház is csatlakozott. Nemrégiben 66 oldalas jelentést adott közre arról, miképp érvényesíti a sokszínűség melletti elkötelezettségét a balett-előadásokban. Alexander Neef művészeti igazgató közölte, hogy az intézmény fel fog lépni a klasszikus balett-előadásokban fellelhető karikaturisztikus rasszista ábrázolásmód kiküszöbölése érdekében. A balett-táncosok mindig is gyakran festették fehérebbre magukat az olyan művek előadásain, mint amilyen a Giselle vagy A szilfid, hogy ezzel is természetfölötti légkört teremtsenek. Manapság azonban a természetfölötti, kísérteties hangulat keltésének ezt a módját gyakran ítélik el azon az alapon, hogy az ilyesmi a fehér felsőbbrendűséget hivatott hangsúlyozni.
Beethoven azért lett híres, mert fehérbőrű és férfi volt
Az utóbbi években a klasszikus zenét is támadták a rendkívül felvilágosult nyugati emberek. Erre a legjobb példa, amikor 2019-ben Philip Ewell feketebőrű zeneelmélet-professzor a Zeneelméleti Társaság tanácskozásán tartott beszédet az Ohio állambeli Columbusban. Azt fejtegette ugyanis, hogy a klasszikus zenét súlyosan kompromittálja önnön fehérsége. Ebből a nézőpontból, amely szerint a világon minden a fehér rasszizmus jegyeit hordozza, a klasszikus zenében felmutatott értékek egytől egyig a fehérség megnyilvánulásai. Ahogy Ewell kifejtette, mind fehér faji keretbe ágyazódnak. Beethovent tehát nem zsenialitása miatt tartják nagy tiszteletben a klasszikus zene kedvelői, hanem mert Ewell szavaival szólva kétszáz éven át sztárolta őt a fehér és a férfi szemlélet – fejtegeti Frank Füredi a Látószög blogon. Időnként még a komolyzenei sajtó is mintha a fehér felsőbbrendűség megnyilvánulását látná abban, ha valaki a komolyzene szerelmese. Tavaly szeptemberben Alex Ross kritikus, önnön fehér amerikai mivoltának terhe alatt roskadozva úgy festette le a komolyzene világát, mint ami mind történelmében, mind jelenében vakítóan fehér. Azt ajánlotta a klasszikus zenének, lássa be, hogy egész történetét rendszerszintű rasszizmus hatja át. Minthogy a klasszikus zenét bajos lenne átírni, a nyugati kultúra ellenfelei kénytelenek beérni azzal a követeléssel, hogy a koncerttermekben drámaian növeljék meg a fekete előadóművészek számát.
A nyugati klasszikus művészeti örökség elleni kultúrharc legalattomosabb megnyilvánulása az a törekvés, hogy az irodalmi kánon néhány legjelentősebb alkotását töröljék vagy tegyék láthatatlanná. Itt van például az a kampány, amelynek célja, hogy töröltesse Geoffrey Chaucert az egyetemi tananyagból. Chaucert, akiről joggal állítható, hogy ő az angol költészet hagyományának megalapítója, azzal vádolják, hogy nemi erőszakot követett el, rasszista volt és antiszemita. Így aztán a Leicesteri Egyetem januárban már közölte is, hogy törli Chaucert az angol irodalom-tananyagból. Más problematikus költőkkel egyetemben „a fajról, az etnicitásról, a szexualitásról és a sokszínűségről” szóló kurzusoknak adja át a helyét. Ha pedig egyszer Chaucert a süllyesztőbe lehet helyezni, meglepődhetünk-e azon, hogy Shakespeare is terítékre kerül? Az Egyesült Államokban egyre nő az olyan tanárok száma, akik nem hajlandók Shakespeare-t oktatni, mondván, hogy művei a nőgyűlöletet, a rasszizmust, a homofóbiát, az osztálygyűlöletet és az antiszemitizmust propagálják
– írja a publicista. Hozzátette: a szóban forgó tudatlan nyárspolgárok tudatták a School Library Journal-lel, hogy ejtik a Hamletet, a Macbethet, a Rómeó és Juliát, valamint más hasonló színdarabokat, s így teremtenek helyet modern, sokszínű és befogadó szellemű hangoknak. Szép tőlük, hogy legalább nem követik a Carousel színreállítóinak példáját, s nem írják át a Shakespeare-drámákat a woke-hívek szája íze szerint. A nyugati civilizáció woke-lelkű ellenségeihez hasonlóan az iszlamisták is féktelen gyűlöletet táplálnak minden olyan kulturális örökség ellen, ami más értékekhez kapcsolódik, mint az övék. Frank Füredi összegzésül leírja: szerinte kötelességünk, hogy védelmünkbe vegyük a klasszikusokat, és ne engedjük meg az olyan embereknek, akik szemében a művészet nem több politikai csatatérnél, hogy besározzák őket.
Akik megfosztanák az embereket a klasszikusok élvezetének élményétől, nem érik be a művészet eltörlésével. Ha győztesen kerülnének ki a kulturális értékek körül zajló konfliktusból, a közélet újabb területeit vennék célba – különös tekintettel a szabadságjogokra, amelyeket ma még akadálytalanul élvezhetünk
– írja a publicista.
Forrás: látószögblog.hu; Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
bl
2021-08-18 at 17:21
A liberalizmus szép lassan tendenciózusan mindent a visszájára fordított. Nincs már Isten, nincs tekintély, nincs tisztelet és tisztesség, nincs becsület, nincs önmegtartóztatás, nincs udvariasság és szeretet, nincs megbecsülés, nincs visszafogottság, nincs logikus gondolkodás, nincs már férfi sem és nő sem és még mindig van lejjebb, egészen a halálig. Pedig a dolog egyszerű: ne ölj, ne lopj, ne paráználkodj, hamis tanúságot ne tégy, tiszteld szüleid és szeresd felebarátodat. Az erkölcs és morál nélküli világ moralitása az, hogy egyre lejjebb kell süllyedni: ma a bűnöző kap szobrot, holnap pedig aki nem bűnöz azt börtönbe zárják. A rossz lesz a jó és a jó lesz a rossz. Kifordul a világ a sarkaiból a liberalizmus hatására. A fixpont ami körül ki lehet fordítani a világot a sarkaiból a semlegesség, az élet egyenlővé tétele a halállal. A mindegy a fixpont. De azért konzervatív oly módon, ahogy 10 éve volt már nem lehet. Hehehe. Mégse mindegy? Akkor ez nagyon is aktív változás, ez még mindig a jakobinus forradalom. Aki ellent mer állni azt megboszorkányüldözik.
hivő
2021-08-18 at 17:09
A középszerű,a tehetségtelen,
nem türi a
kiválot,ha nem
tudja lerángatni
a maga szintjére
akkor el akarja törölni a
föld szinéről.
rolandfelix
2021-08-18 at 15:36
Kedves Vélemény, csatlakozom!
Vélemény
2021-08-18 at 15:21
Ami a klasszikus kultúra megvédésénél is fájdalmasabb, hogy a hazai liberális reformerek, az önmagukat és egymást sztárolt művészek milyen mérhetetlen pofátlan hatalomra tartanak igényt!! Csupán a mai nap egy óra leforgása alatt olvastam két olyan cikket, ami miatt most én, mint a publikum egy tagja emelek szót. Hogy miért is? Hát, mert úgy-e az a szó járja, hogy a művész a nézőkért van, és csakis a néző véleménye a fontos!!! Hát, akkor lássuk az én szemszögemből az a bizonyos két cikket!
1. Galla Miklós nyílt levelet küldött az MTVA-nak, durva dolgokat állít, Galla Miklós végül nem kapta meg a beígért Karinthy-gyűrűt, nyílt levélben fordult az MTVA-hoz. (//nlc.hu/sztarok/20210818/galla-miklos-nyilt-level-mtva-karinthy-gyuru/)
Hűha, már odáig jutottunk, hogy az asztalra csapunk, ha nem az történik, amit mi akarunk! Ez lenne a liberális reformer művészet szintje??? DE, nézzük csak miért is kellene Galla Miklósnak Karinthy-gyűrűt kapnia?? Leszámítva a mostani erkölcstelen viselkedést, nekem, mint nézőnek nem sok benyomást keltett, nem hagyott különösebben kellemes és tanulságos nyomot a lelki világomban, nem hozott egy iciri-piciri többlet tudást az életembe. Ugyan voltak pillanatok amikor az ember oda pillantott, de alapvetően számomra egy középszerű bohóc volt, aki jó időben jó helyen, és jó pozícióban lévő barátok közé került!! Szóval ennyi az asztalra letett munkája, ami távolról sem említhető Karinthy-gyűrű elismerésre.
2. Cserhalmi György: ezek a tahók tudhatnák…… (//hirklikk.hu/kozelet/cserhalmi-gyorgy-ezek-a-tahok-tudhatnak/385721/)
Már a cím is érdekes, hogy ki is a tahó, hát ez igen-igen elgondolkodtató!!! Szóval Cserhalmi György 73 évesen fájlalja, hogy a ’közszolgálatinak hazudott televízió’ nem a liberális reformer művészet elvárásai szerint készíti a műsorait!!!,….. na meg megjegyzi, hogy ’ölni nem öltem, se tettel, se szavakkal, bár szavakkal lett volna kedvem’!!
Ha a művész a nézőkért van, és csakis a néző véleménye a fontos, akkor itt és most, mint néző elmondom Cserhalmi György úrnak, hogy sokszor fájt, sőt, le is írom: szégyelltem azt, ahogy a művészetével állandóan kigúnyolta, nevetségesség tárgyává tette a magyar hagyományokat, a szegény magyar emberek életét, a nemzeti kincsét, hagyományait!! Tényleg, nekem is, és a környezetemben élőknek is nagyon ’fájt’, ahogy az önsztárolt művészúr túllihegve kikarikírozott minket és történelműnket. Mégis, hogy engedhette meg magának, hogy ezt tegye, hát nem látta, hogy önből ’tahót’ csináltak és ön által a magyar nemzetből???? Még 73 évesen se tudott erre rájönni??? Hát művész úr, én, mint néző szerint oly szép a magyar nemzet történelme minden fájdalmával együtt, oly csodás hagyományai vannak, hogy ennél többet érdemel, mint, amit ön bemutatott!! Ez a nézői véleményem!!!
Szerintem azok a „önsztárolt művészek”, akik a megkaparintott lehetőségek tárházát a saját maguk sztárolására szó szerint kihasználják, azok nem egy nemzete kultúráját építő, a nemzetet képviselő művészek, hanem egyszerűen haszonlesők és hazaárulók.
Joris
2021-08-18 at 14:54
Az ún. modernista művészet nem tud megállni önmagában. Mindenképpen kell neki az ideológiai mankó megtámasztásul. No, itt jön elő a liberális siderehad. A dadaizmus óta így van ez. Hatalmas lökést adott ennek Auschwitz. Amikor a hitetlen “művészek” ahelyett, hogy Istenhez fordultak volna térdepelve, mellet verve (Ady), inkább annak a halálgyárnak a valóságát választották indentitásképzőül.
Aki erre célzott (Köves Slomó) kitagadták mind a jobb-, mind a baloldalon.
Liberális művészkedőink a torz tükrözése helyett a torzan tükrözést választják (Lukács György). Ezen az sem változtat, hogy köztük is akad egy-egy zseni, pl. James Joyce, Herman Broch vagy Kurtág György.
Vélemény
2021-08-18 at 14:33
Valóban siralmas, hogy milyen rohamléptekkel halad az emberiség az önpusztítás felé egy láthatatlan, de létező hatalom által vezényelt forgatókönyv szerint. Fájdalmas látni, hogy az emberek milyen könnyen hajtják igába a fejüket, milyen könnyen fordítanak hátat önmaguknak, kultúrájuknak, történelmüknek, a normális és kényelmes életvitelüknek és kivetkőzve emberi formájukból, szinte igénytelen állati szintre süllyedve juhnyájként bégetve gondolkodás nélkül hajtják végre a megmondó emberek által manipulált szócsöveken érkező utasításokat. Kár, hogy csak néhány Frank Füredi emeli fel vérszegény hangját, hogy kötelességünk, hogy megvédjük a klasszikus művészetet a liberális reformerektől! Milyen igaza van!…, de a felszólítás mellé támogatókat is kellen toborozni! A megfogalmazott óhajok már nem fognak eredményt hozni, a cél érdekében tettekre és cselekedetekre van szükség! Például, ha felszólítaná, hogy csatlakozz itt -és ekkor az ilyen céllal létrejött klasszikus művészetet megvédő csoporthoz, akik a kutúra megvédésére tervezik…..stb…stb…
Tuti
2021-08-18 at 12:00
Lucifer
Ah, Ádám! itten minket emlegetnek,
Csak szép dolog, kinek olyan szerep
Jutott, hogy még hat ezredév után is
Mulat felette a víg ifjuság. –
Ádám
El ez ízetlen tréfától. – Tovább.
Lucifer
Ízetlen tréfa? Nézd csak, mint mulatnak,
Kik még imént szunnyadtak a padokban,
Hallgatva Népost – e piros fiúk.
S ki mondja meg, kinek van igaza,
Azoknak-é, kik az életbe lépnek
Az ébredő erő önérzetével,
Vagy aki, korhadt aggyal már, kilép. –
Vajon tetszőbb-e egy Shakespeare neked,
Mint nékik e torz képű összevissza?
Ádám
A torz az éppen, mit nem tűrhetek.
Lucifer
Rajtad tapadt még a görög világból.
Ládd, én fia vagy apja, hogyha tetszik
– Mert szellemek közt ez nem nagy különbség –,
Az új iránynak, a romantikának,
Én éppen a torzban gyönyörködöm.
Az emberarcra egy majomvonás;
A nagyszerű után egy sárdobás;
Ficamlott érzés, tisztes szőrruha;
Kéjhölgytől a szemérem szózata;
Tömjénezése hitványnak, kicsinynek;
Szerelmi élvre átka egy kiéltnek:
Feledtetik, hogy országom veszett,
Mert új alakban újraéledek. –
Belényi Zsuzsanna
2021-08-18 at 11:05
Aktívan kell ellenállni! Elolvasni (nem filmen nézni!) Bradbury Fahrenheit 451 c. írását! Védeni és tanítani a gyerekeket!