Gyilkosságnak tartja Lázár János az Árpád hídon történt halálos balesetet, de úgy véli, a magyar utakon a balesetek 60 százalékát nem a gyorshajtás, hanem a rossz járművezetői döntések okozzák. Az építési és közlekedési miniszter megjegyezte, hogy modern KRESZ-szabályokra van szükség, mert a mostani már elavult, de tervben van az is, hogy a B-kategóriás jogosítvány megszerzésének feltételein is változtatnak. Mindezekről pedig ősszel kikérik az emberek véleményét is.
Gyilkosságnak tartom
– röviden így értékelte Lázár János az Árpád hídon történt gázolást, amelyben egy vétlen kerékpáros az életét vesztette. A tárcavezető kifejezte reményét, hogy akik az okozói voltak a balesetnek, elnyerik méltó büntetésüket. Azt mondta: arról lehet vitatkozni, hogy a hatályos jogszabályok túl enyhék-e, de a történteket ez már nem befolyásolja. Hozzátette: ha az érintették betartották volna az érvényes szabályokat, a tragédia nem következett volna be.
Bejelentette, hogy a konkrét esettől függetlenül az Építési és Közlekedési Minisztérium megkezdte a KRESZ felülvizsgálatát a Belügyminisztériummal közösen. Az átalakítást ősszel társadalmi egyeztetésre bocsátják. A közlekedési jogszabályok módosítására azért van szükség, mert egyszerűen nem adnak választ az elmúlt húsz évben megváltozott közlekedési rendre. Külön kiemelte a budapesti közlekedési helyzetet: a fővárosi utcák használóinak száma radikálisan megnőtt, és ennek kezelése elsődlegesen a Fővárosi Önkormányzat feladata. De ezenfelül az is igaz, hogy a KRESZ jelen állapotában nem alkalmas arra, hogy mindenkinek helyet csináljon az utcán, márpedig ezt a szempontot érvényesíteni kell a szabályozásban.
A KRESZ nem követte le a változásokat. Modern, innovatív KRESZ-re van szükség, nem pedig olyan megközelítésre, hogy a közlekedés melyik szereplőjét támogatjuk, és melyiket nem
– húzta alá.
Módosítanák a B-kategóriás jogosítvány megszerzését
A tárcavezető azt is közölte, hogy a hivatalos statisztikák szerint – ennek forrása a Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet, a KTI jelentése – a hazai közúti balesetek csupán 30 százalékban vezethetők vissza sebességtúllépésre; az esetek több mint kétharmada a járművezetők rossz döntésének következménye.
Sem a gépjárműállomány nem olyan, mint Ausztriában, de a vezetői képességeink se olyanok
– húzta alá. Ezért kilátásba helyezte, hogy a B-kategóriás jogosítvány megszerzésének feltételrendszerét érdemben át kell gondolni, és személyesen is azt tervezi, hogy át fogja alakítani a személyautóra vonatkozó jogosítvány kategóriáját.
A jogosítványhoz kötött elméleti, gyakorlati tudás, valamint pszichológiai alkalmasság is felülvizsgálatot érdemel. Nemcsak jobb jogszabályokra van szükség, hanem jobban is kellene vezetni
– emelte ki Lázár János.
Forrás: vg.hu; Fotó: MTI/Mónus Márton
Lajos
2023-07-12 at 18:56
Nem erre az esetre vonatkoztatva v. hasonló elmebetegekre, de. Én vagyok a biciklista és mindenki más vigyázzon rám!
Kerékpárúton megyek jógyorsan, maj felugratok a járdára és ezerrel áttekerek a zebrán mert így praktikus. De sokszor a gépjárművek útjára is ráhajtok mert én is közlekedek ugyebár. Három sávot is váltok ha kell majd vissza ugratok a járdára mert most az a praktikus. Rendszámom nincsen felelősségre nem tudnak vonni és ha lekarcolok egy autót akkor már messzejárok.
Ue. Elktromos rollerre v.egykerekű valmire.
Most akkor ezek mik? Mopedok? Sporteszközök? Játékok? (40-50 km/órával járdán, úttesten, zebrán? Renszámtábla élkül? Mit kell betartaniuk? Egy lábbalhajtott roli az főleg játék. Egy kisgyerek átlökdösi magát a zebrán 10-zzel akkor vigyázunk rá. Egy gyökér 50-nnel ráhajt a zebrára miközben az autó jobbra kisívbe kanyarodik és a zebra elején a járdán nincsen fyalogos. Maj a semmiből valaki beszáguld a képbe. Puff! Na nost akkor mi van!? Kit ütöttem el? Gyalogost?50-nnel? Rolist? Játékszerrel? Ki a felelős? Kerékpárt nem tolni kell a zebrán, és csak is akkor illeti meg elsőbbség mint gyalogost. Ezeket is jó lenne végre tisztába tenni! És ha egy ilyen gyalogos/elktrorolleres elüt egy egy lábbal lökős rollerező gyereket, na akkor mi fa.z lesz hölgyeim és úraim!? Ki kit gázolt?
Csókolom!
istvan
2023-07-12 at 16:19
Én úgy latom, hogy a fegyelmezetlenség, a nekem ne mondja meg senki, a kivagyisag, a figyelmetlenség, motorok kivételezttsége több szabaly alól, kerékparosok, rolleresek, gyalogosok képzetlensége, sok felesleges korlatozas (pl.főútvonalon haladva kerszteződés előtti kötelező lassítas) a problémak okozója.
A KRESZ úgy jó ahogy van. Volt mar egy ilyen eset, vizsgaztunk aztan maradt minden a régiben. Nem masra kell mutogatni, nem masokat kell szivatni, hanem körültekintéssel előre gondolva a szablyokat betartva kell közlekedni. 56éve baleset nélkül vezetek, vagyis én nem okoztam balesetet.
Laczkó
2023-07-12 at 11:13
A KRESZ módosítása időnként elkerülhetetlen (mégis mozog a Föld). Jó lenne viszont, ha nem kerülnének bele abszolút életszerűtlen előírások. Emlékeznek még a forgalomirányító fényjelző készülék sárga jelzésénél történő áthaladás tilalmára? És ezt megszavazta a Parlament? A képviselők hány százalékának van gépjárművezetői engedélye? A kerékpáros előzésére vonatkozó oldaltávolságot is lehetne finomítani (pl.: 1514 mm, mert ez történelmi évszám, így könnyű megjegyezni). Szóval ami eddig bevált nem kellene módosítani.
elmult30ev
2023-07-12 at 08:48
Sem gépjárműállomány?
Hát még is csak jobban élnek ott mint nálunk? van pénz jobb autóra?
Viccet félretéve, 30 éve kellett volna ezen változtatni, olyan pályákat kialakítani ami nem csak a normál útra készít fel, na meg tényleg, régesrég kéne pszichológiai vizsgálat, sőt továbbmegyek, 5 évente forgalmi vizsga, legyen mondjuk 5.000 Ft az első alkalom, ha nem sikerül akkor ideiglenes jogsi bevonás, és mehet tanulni, mindaddig míg nem sikerül (igaz itt a korrupciót egyből ki kell valahogy szűrni, ami nem egyszerű).
proton
2023-07-12 at 08:36
Ne kapjon analfabéta jogosítványt.
Ne kapjon elmebeteg jogosítványt.
Ne kapjon bűnöző jogosítványt.
Solaris
2023-07-12 at 07:25
Kikérik a zemberek véleményét!
Olyan inzultációs módszerrel?
Láttammárilyetis!
csakafidesz
2023-07-12 at 07:18
Királytigris 2023-07-11 at 21:56
Gyorsulásról van szó! A 690 lovas sport Merci kb. 4 mp. alatt éri el a százat, egy Suzuki háromszor ennyi ideig gyorsul a százig. De a 12 mp. alatti gyorsulással sem érnek el semmit, mert ha mind a kettő betartja a szabályokat egy Merci mondjuk Győrig a pályán maximum öt perces előnyt szerez. Ezért fölösleges tízszer annyi pénzt adni.
Királytigris
2023-07-11 at 21:56
Jani bácsi nem látja a fától az erdőt.
A budapesti közlekedés összeomlásáért Kamugeri dilettáns döntései a fellelősek!
Mit keres egy kerékpáros a főútvonalon, mindenféle KRESZ vizsga és kötelező biztosítás nélkül?
A bicikliseket a mellékutcába kell terelni, és a főútvonalakon a biciklizést be kell tiltani! A biciklizés a főútvonalakon életveszélyes. Ha a biciklis ütközik, akkor őt nem védi semmi, a teste azonnal roncsolódik.Aki főútvonalon biciklizik, az egyszerűen hülye, nem számol a veszéllyel.
A balesetet bekövetkeztét, nem a gépjármű nagy teljesítménye, hanem a sofőr pszichikai alkalmatlansága okozta! 150-nel lehet menni egy Suzukival is, ahhoz nem kell egy Merci.
Orientál
2023-07-11 at 20:58
Közbe meg Karácsony az az aljas aki tömegközlekedési sávban engedte szállíttatni magát az őt szállító önkormányzati személygépkocsit ,ráadásul rég óta nem hajlandó 4 közlekedést megfigyelő 4 kamera részére a helyet biztosítani ,ne ő pofázik közben meg ő nem teljesíti azt amit a közlekedésért neki kellene teljesíteni.
DörrögZuldán
2023-07-11 at 20:55
A járdán rollerrel és biciklivel száguldozó hülyéknek legalább egy kicseszett csengő használatát előírhatnák, ma is hátulról majdnem belém jött egy ilyen barom és még neki állt feljebb, de amikor szóltam neki, jöjjön közelebb, mert nem akarom még azzal is fárasztani magam, hogy odamegyek és úgy vágom pofán, akkor elinalt.
Nahát
2023-07-11 at 19:22
Lázár jól meg fogja csinálni. Remélem, kitérnek majd az elektromos rollerekre és kerékpárokra is, mert az nonszensz, hogy ezek kitúrják a közutakról a gépjárműveket, ráadásul életveszélyes helyzeteket teremtenek.
Józan úrvezető
2023-07-11 at 18:36
Még annyit: természetesen baromállatok még az általános kamera-kötelezettség mellett is lesznek, mert az emberi génvariációkban a baromállatok is mindig benne vannak (úgy látszik, az evolúció is olyan, mint az ember: először minden lehető rossz megoldást kipróbál, míg végük rászorul, mint tót a hugyos körtére, hogy aztán végül a jót válassza).
De.
De azért számos mérsékelt baromállatot majd vissza fog tartani és az sem kevés.
Azt sem látom be, hogy miért nem lehet kötelező – államilag finanszírozott – utánképzést tartani MINDENKI számára, mondjuk 10 évente. Ezen a részvétel lenne kötelező és aki utána vállal vizsgát/tesztet is, azt mondjuk eredményes vizsga/teszt esetén díjazni/pénzjutalomban részesíteni.
Úgyis annyi szarra megy el egy csomó pénz, akkor már miért ne erre költsük?
Józan úrvezető
2023-07-11 at 18:31
csakafidesz2023-07-11 at 18:16
Igaza van az oroszoknak.
Egyébként ez kb. egy egyszeri 60-70 ezer forintos beruházás lenne.
Aktív korúaknál a teljes összeget leírhatóvá tenném az adóból, nyugdíjasoknál államilag támogatnám.
Gondoljunk csak bele: egyik oldalon ez a költségvetési kiadás/nem bevétel – másik oldalon a halál, az életreszóló sérülés, kórházi kezelés, rehabilitáció.
Szerintem a szaldó az eszközök bevezetésének támogatása oldalán lenne pozitív – nyilván nemzetgazdasági szinten. Már ha érdekel itt bárkit is a “nemzetgazdaság”?…
csakafidesz
2023-07-11 at 18:16
Józan úrvezető 2023-07-11 at 17:54
Oroszországban már kötelező az összes nagyobb járműben (teherautó és busz) valamint a törvény bevezetése óta vásárolt kocsikban.
csakafidesz
2023-07-11 at 18:13
Egészítsük ki Lázár fejtegetéseit! Ausztriában az utak is sokkal jobbak. Amúgy a gyorshajtás miatt nem a vezetőképzést kell hibáztatni, hanem a beteg elméjűeket és a rendőrséget. Addig amíg ezek a gyorshajtók szuper Mercedesszel száguldanak és a mellényzsebükből kifizetik a többszázezres bírságot nincs változás.
Vagyis: Bizonyos fokú sebességtúllépés esetén (mondjuk 2x sebességgel) közlekedőket minimum hat hónap letöltendőre kell elítélni, és a hűvösön gondolkodhat egy kicsit. Előre szeretném bocsájtani, hogy ez Amerikában ténylegesen gyakorlat. Ott, ha valaki a 30 mérföldes = 49 km/h helyett 50 mph = 82 km/h száguld a városban már bíróság elé kerül. (túllépési határ 5 mph)
Sas
2023-07-11 at 17:58
már rég el kellett volna kobozni az ilyenek –összes-autóját………….ne terítse a teljes társadalomra a felelősséget.
Sas
2023-07-11 at 17:57
beszélt hülyeségeket—hogy az osztrák jobban vezet————miért? mert újgazdag barmok-akikkel kesztyűs kézzel bántak-pszichopataként versenyezgetnek?
Tipikus bürokrata
2023-07-11 at 17:56
Majd jól lejogszabályozzuk, és akkor mindenki okos és ügyes lesz. Na akkor majd senki sem szenved balesetet.
Persze ha a meglévő szabályokat sem tartják be, akkor mégis mit várunk az újaktól?
Józan úrvezető
2023-07-11 at 17:54
Nem látom be, hogy miért nem lehet kötelezővé tenni a kamerákat az autókban és minden más gépjárműben,továbbá a tachymétert és a helyzetmeghatározót – mindezek adatait rögzíteni egy “fekete dobozban”?
Ha minden gépjárművön van ilyen, ha baleset van, azonnal van egy eszköz, ami bizonyíthat.
Plusz visszatartó erő, hogy ne száguldozzon senki, mert láthatóan és detektálhatóan lekövethető, hogy konkrétan hol volt a gyorshajtás?
api01
2023-07-11 at 17:53
“Sem a gépjárműállomány nem olyan, mint Ausztriában, de a vezetői képességeink se olyanok”
Ez úgy hülyeség, hogy na. Honnan tudja, hogy az osztrák egysejtűek jobb képességekkel rendelkeznek mint mi ? Ez talán valami negatív fajelmélet ?
Néhány barom m iatt nem kellene úgy felforgatni mindent, hogy a 40-50 éve balesetmentesen vezetőket most jól megszopassák a jogosítvány új feltételeivel, és összekuszálják a szabályokat.
Ugyanis azok jók, csak be kellene tartani őket.
Cuki
2023-07-11 at 17:41
Dodo
Teljesen igazat adok!!!
Utálom a seggembe mászó villogó seggeket az autópályan,amikor 130km/h-val elôzok!
Kérdés: ma már megoldható lenne az autók sebességhatár-túllépésébek megelôzése…
Miért nem teszik?
50es tábla,akkor hiába nyomja a gyökér,nem megy többel…
kbandi1
2023-07-11 at 17:36
Lesz itt még probléma, amikor a közlekedő nem képzeli el helyesen a saját közlekedő lényét, ezáltal nem lesz partner a közlekedésben, mert ott aztán igazán társaslényként kellene szerepelnie.
A közlekedési etika a szabályokon alapszik és ezt egzakt módon nem lehet átírni a saját /fals/ gondolatok szerint. Aki etikailag erre nem alkalmas, az közlekedő partnernek sem az.
Az egoizmus a politikában vadhajtás, a közkedési szinonímában nagyon könnyen ámokfutóvá változhat.
A közlekedési eszközök jelentős fejlődése nem pótolja a közlekedő egyéniségének hiányosságait. Lehet egy közlekedési pillanatban véletlen valami, többszörös hibát véletlenül nem követhet el a jármű vezetője. Éppen úgy, ahogy véletlenül nem lehet ittas sem a közlekedő.
Az ámokfutó vezető legtöbbször emberileg hitvány, partnernek sem alkalmas.
Dodo
2023-07-11 at 17:12
Az emberek hozzáállásával van a baj, úgy mint: “Tökéletesen vezetek, nézd ezt a hülyét!”.
Miki
2023-07-11 at 16:47
bocs,gondatlanságot akartam
lesi
2023-07-11 at 16:47
tisztelt jános úr azért a gyors hajtás közre játszik mert rossz döntés 90 helyet 180 menni egy kanyart 80 nem lehet bevenni akkor 150 hogyan veszi be mégis gyorshajtás meg rossz döntés
Miki
2023-07-11 at 16:44
Azért a 2 kezemen sem tudnám megszámolni,hogy Ausztriában hány temetésen voltam uilyen húlyeség okozta szerencsétlenség miatt,nem látom a hülyeség és a gondtalanság nemzeti jellegét,na az aztán tényleg internacionális.Egy élet tapasztalata mondatja velem.
mirti
2023-07-11 at 16:00
azért azt is vegyük számításba ,hogy ez az ember és a hozzá hasonlók ez esetben autóval tették meg azt amit mással is megtehettek volna !!!….Arra gondolok ,hogy ha traktorral ,rollerrel vagy bármilyen vizi, légi, földi járművel ugyanezt meg tették e volna ?. Itt nem elsősorban a jogositványhoz ( bár ez kézen fekvő volt…) hanem az adott személyiséghez köthető a probléma!!!….Ez az új generecinál nagy gond lesz még, hiszen a videojátékos “virtuális valóság” nem mindig tér el a materiális ,objektiv valóságtól….lesz ebből még más probléma is!!!