Pesti Srácok

Jogi szemszögből valóban necces a kormány terve a "szupertitkosszolgálat" felállításáról

null

Habár a szocialisták szájából különösen erős politikai blöff a III/III-as csoportfőnökség felemlegetése a formálódó titkosszolgálati szuperközpont apropóján, de a PestiSrácok.hu forrásai megerősítették: azért vannak aggályok az elképzelés körül. A TIBEK becenevű szerv égisze alatt létrejövő központi adatbázis ugyanis a legapróbb botlásainkba is alig kontrollált betekintést tenne lehetővé a titkosszolgálatoknak, miközben a portálunk által megismert törvénytervezet értelmében csökkenne az Országgyűlés közvetlen felügyeleti jogköre a szolgálatok fölött. Az Alaptörvény szerint ilyen komoly változtatást az ellenzék nélkül nem is lehet végrehajtani. Megtudtuk azt is, hogy a kormány egy régóta dédelgetett tervezetet porolt le a brüsszeli terrortámadás után.

"Brüsszel tanulságait le kell vonni, egyértelmű számunkra hogy fokozni kell a biztonsági intézkedéseket" - a múlt csütörtöki kormányinfón így indokolta Pintér Sándor belügyminiszter a kormány "terrorizmus elleni intézkedéscsomagját". Azt is hozzátette: az Igazságügyi Minisztérium megkapta javaslataikat, amelyek alapján az ünnepek alatt elkészíti a szövegtervezetet. A PestiSrácok.hu közben megtudta, miről szól a tervezet. Kiderült, a Terrorelhárítási Információs és Bűnügyi Ellenőrző Központ (TIBEK) koncepciója nem új keletű, az nagyban hasonlít az anno kormányoldalon belül is kemény kritikát kapó, s végül visszavont 2011-es elképzelésre.

PestiSracok facebook image

- ezt még 2011-ben mondta el Kontrát Károly, a Belügyminisztérium államtitkára, amikor egy lazább "főtitkosszolgálat", a Nemzeti Információs és Bűnügyi Elemző Központ (NIBEK) felállításáról szólt a parlamenti vita. A Jobbiktól az MSZP-ig anno azzal a fő érvvel vonták kétségbe az összevont szolgálat szükségességét, hogy nincs terrorveszély. Sajnos ezt immár nem lehet kijelenteni.

A szocik már 2011-ben III/III-as világot kiáltottak

„A honvédelmi és rendészeti bizottság ülésén egy fideszes képviselőtársunk bevallotta, hogy a kor technikai eszközeivel hasonlóan működött a BM III/III-as főcsoportfőnöksége is” - ezzel vezette fel 2011-ben Harangozó Tamás, a szocialista párt rendészeti szakpolitikusa a Pintér Sándor belügyminiszterhez címzett interpellációját Így érvelt:

A legújabb terrortámadások tükrében már szelídebb hangot ütöttek meg a szocialisták:

Tóbiás: Magunk között keressük a terroristákat?

Azonban péntekre már mérséklődött az MSZP-s konstruktivitás,

Tóbiás József pártelnök szavaival leporolta a 2011-es vádakat:

A Jobbik is hajlandó tárgyalni, legalábbis erre utal reagálásuk:

A Demokratikus Koalíció pedig egyenesen a demokrácia felszámolásáról értekezett a múlt csütörtöki közleményében. A Párbeszéd Magyarországért sem tagadta meg önmagát, amikor "önkényuralmi csomagnak" minősítette a tervezetet.

Valóban csökkenne a parlament rálátása

Ilyen előzmények után a PestiSrácok.hu megkísérelte kideríteni, van-e alapja az ellenzék orwelli félelmeinek. Portálunk jól tájékozott forrása rávilágított: közjogi szempontból valóban érdekes helyzetet teremthet az új, még formálódó tervezet. 1990-óta ugyanis a mindenkori titkosszolgálati vezető, aki a polgári titkosszolgálatok adatait megkapja, közjogi státuszát tekintve államtitkár, vagy tárca nélküli miniszter volt, vagyis interpellálható, a parlamentben közjogilag és politikailag is elszámoltatható. Most egy olyan szervet iktatnának az egyes szolgálatok és a parlament közé, amely adott esetben maga rendelkezhet a kényes információmonopóliummal, és nem csak jelentéseket készít, hanem értékelő-elemző munkát is végez.

Elaludt a titkosszolgálat?

Pintér Sándor belügyminiszter a tervezetet ismertető kormányinfón kifejtette, hogy a Terrorelhárítási Információs és Bűnügyi Ellenőrző Központ (TIBEK) feladata az értékelés, elemzés és más szervezetek támogatása lesz. Pintér kiemelte, "nemzetközi együttműködések tökéletesek ahhoz, hogy ne aludjon el" a magyar titkosszolgálat. Az új szerv felállítását a terrorveszély mellett avval indokolta, hogy "a legmodernebb szintre akarják emelni a technológiai eszköztárat a védelemhez".

Megpróbáltuk kideríteni, mire gondolhatott a miniszter, amikor szavaival az "elalvástól" óvta szolgálatokat? Forrásaink felhívták a figyelmet egy 2015 márciusi fordulatra: Göbölös László ugyanis akkor köszönt le az Alkotmányvédelmi Hivatal vezetői posztjáról. Belügyi informátoraink szerint ennek oka az volt, hogy a főigazgató „komoly miniszteri kritikát kapott”. A távozás után megbízott főigazgatóként Földes Gyula irányította a hivatalt, mellette miniszteri biztosként Kiss Zoltán segédkezett. Végül az utóbbi lett a befutó.

A magyarok elmismásolták az oroszok figyelését?

A Pintér által emlegetett "nemzetközi együttműködés" elősegítése a szolgálatok egy másik problémakörére is ráirányítja az avatott tekintetet. Itt érdemes felidézni, hogy szokatlan módon nemrég a Bild német bulvárlapban szivárogtatták ki a hírt, hogy a német Szövetségi Hírszerző Szolgálat (BND) és a Szövetségi Alkotmányvédelmi Hivatal (BfV) szerint a moszkvai vezetés Németország destabilizálására törekszik. A Bild szerint a BND és a belső elhárításért felelős BfV vezetői tájékoztatták a szolgálatokat felügyelő parlamenti testületet, hogy Moszkva egyre inkább igyekszik célzott akciókkal befolyásolni a német politikát és a közvéleményt. Arra is kitértek, hogy a menekültválságot is kihasználják az orosz szolgálatok.

Egyes belügyi forrásaink arról beszéltek, hogy szövetségeseink bizalma azért nem töretlen Magyarország iránt, mert a magyar szolgálatok nem jeleskednek az oroszok elleni tevékenységben. Most, hogy a változó diplomáciai helyzet lehetővé teszi, a kormány az új szuperszolgálattal ezt a hiátust is pótolná.

Azt is megtudtuk, hogy a fő „koordináló” és értékelő-elemző szerv létrehozásának jogszabályi indoklása ez lesz: szükségessé vált a nemzetbiztonsági és rendészeti szervek adatkezeléseinek egységesítése, és az adatelemzések gyorsítása.

Kövér Lászlónak 2011-ben nagyon nem tetszett a terv

A brüsszeli merényletek hatására a kormány végső soron a 2011-es elképzelését fogadta el, annak is a keményebb verzióját. Pedig anno Kövér László házelnök, a Fidesz választmányának elnöke, volt titkosszolgálati miniszter élesen bírálta és szét is bombázta a javaslatot az új nemzetbiztonsági csúcsszerv létrehozására. A TIBEK képében ismét előtűnő tervezet az öt évvel ezelőtti elképzeléshez képest újdonságokat is tartalmaz. Simicskó István honvédelmi miniszter a csütörtöki közös bejelentésen így írta le annak működését: a terrorelhárítási információs és bűnügyi központba minden polgári és katonai titkosszolgálatból delegálnának tagokat. A szerv hasonló lenne, mint a szervezett bűnözés elleni koordinációs központ, s azt szeretnék, hogy gyorsabban megalakuljon, mert - mint Simicskó megjegyezte - bármikor bekövetkezhet egy a brüsszeli robbantásokhoz hasonló esemény.

Kövér László 2015. október 23-án a díszőrség sorfala előtt - Fotó: MTI

Az új kor új fegyvereket kíván?

Az új terrorellenes intézkedéscsomagról szólva Pintér Sándor belügyminiszter a múlt héten beszámolt arról is, hogy tervezik egy olyan törvény megalkotását, amelyben előírnák, hogy a magánszolgáltatók biztosítsák a rendőrség és a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat által lefoglalt adatszolgáltató eszközök dekódolását. A törvénycsomag továbbá lehetővé tenné a magánszemélyek bankszámláiba való betekintést, megfigyelve a pénzmozgásokat, a magánvállalkozások adatfolyamaiba való betekintést, tehát a netes és telefonos jelenlétet is ellenőrizhetnék: a nemzetbiztonsági szervek itt azt szeretnék, hogy az olyan magáncégek, amelyek titkosítást használnak (neten vagy mobilhálózaton), adjanak egy „hátsó bejáratot” a hatóságoknak, mivel az ilyen kommunikáció dekódolása sokkal hosszabb időt vesz igénybe (a miniszter hangsúlyozta, hogy mindkét esetben bírói végzés alapján járnának el.) A belügyminiszter hozzátette, tervezik egy olyan törvény megalkotását, amelyben előírnák, hogy a magánszolgáltatók biztosítsák a rendőrség és a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat által lefoglalt adatszolgáltató eszközök dekódolását. Informátorunk avval egészítette ki a miniszter szavait, hogy megszűnnének a szolgálatok között eddig rendszeresített igénylőlapok, az egyes nemzetbiztonsági szervek között közvetlen elektronikus adatkapcsolat jönne létre a TIBEK égisze latt.

Az Alaptörvény szerint kétharmados többség kell

Fontos jogtechnikai akadály is felmerülhet azonban az előterjeszténél. A magyar jogrend ugyanis a nemzetbiztonsági tárgykörbe eső törvényekre komolyabb előkészítést ír elő. Az Alaptörvény egyértelműen fogalmaz a 46.§ 6.) bekezdésében:

A sarkalatos törvény a jelenlevő képviselők kétharmadának igen szavazatával módosítható illetve fogadható el, így, ha a kormány a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvényt akarja módosítani, akkor, ha minden ellenzéki képviselő jelen van az Országgyűlés ülésén, nincs meg a többsége. Azonban a belügyminiszter már idézett sajtótájékoztatóján arra is kitért, hogy megkezdik a politikai egyeztetéseket a tárgykörben.

Forrás: PestiSrácok.hu/MTI/ATV, a vezető képet Máthé Zoltán/MTI készítette a múlt csütörtöki kormányinfón.

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.