Pesti Srácok

A Gyermekek Házában minden egyes óra egy alkotás

null

Kilencet ütött az óra és az osztályteremben egyszer csak varázsütésre csend lett, az addig morajló gyerekzsivaj megszűnt. Mindenki csendben ült a helyén. Se egy erősebb fegyelmezés vagy osztály vigyázz nem hangzott el, még csak egy napló sem került elő. Ezek nem egy fikcióra épülő ifjúsági regény első sorai, nagyon is valóságos események, melyeket a napokban volt szerencsém átélni. Ha mindezt valaki csak elmeséli talán el sem hiszem. Szükségem is volt pár pillanatra, míg valóban elhittem, mindez a valóság, a helyszín pedig Budapest II. kerülete. Nem az ágyam, hanem a Gyermekek Háza és nagyon is ébren vagyok...

Egy olyan helyen jártam, ahol a gyerekek egész nap az iskolában vannak, mégsem érzik magukat túlterheltnek, ahogy tanáraik sem ismerik ezt az érzést, pedig gyakran előfordul, hogy heti 32 órát is dolgoznak – tudtam meg az iskola pedagógiai vezetőjétől. Kókayné Lányi Marietta tanító is, az ő órájára látogattam el egy májusi reggelen.

Amikor beléptem a terembe, a gyerekek az egyik sarokban sziesztáztak Mariettával együtt. Az idő valahol 8 és fél kilenc között járhatott. Máshol ilyenkor már rég megvolt az osztály vigyázz, a tanár lecsekkolta az osztálynaplót és a hiányzókat is. Hiába (is) vártam valami hasonlót belekapaszkodva az iskolai emlékeimbe, később sem jött. Miközben azon méláztam mennyire más itt minden, az osztály eltűnt, majd kis idő múlva elkezdtek visszaszivárogni a gyerekek a terembe. Később tudtam meg, hogy reggelizni voltak. A Gyermekek Házában ugyanis ez a menterend fél 9 és 9 között.

PestiSracok facebook image
Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
A reggelek beszélgetőkörrel indulnak a Gyermekek Házában, aztán jöhet a reggeli és a tanulás. Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu

Igen. Rápillantva az órára kilenc óra volt és az előbbi információ tükrében már értettem a tea és mézes kalács kombójának terjengő illatát. A terem még mindig pulzált, az apróságok pedig nagyon benne voltak a tevésben. Többen az egyik asztalnál kártyáztak, mások mondókákat fújtak, egy kislány – később megtudtam, hogy Flórának hívják – a furulyáját.

Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
Nem volt egyszerű lencsevégre kapni Flórát, de végül sikerült. Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu

Egyszer csak megérkezett Marietta is, közéjük. Nem szeparálta el magát az asztalánál, hanem velük volt, majd valamikor elkezdődött a tanítás. Meg sem tudom jelölni a pillanatot, hol mikor és hogyan, talán valahol a furulyaszó és a halkuló zsibongás közt félúton. Hogy mi tűnt még föl? Marietta nem kiosztotta, hanem megbeszélte velük, hogy mit fognak csinálni az órán. Az osztály a szókereső mellett döntött. Csapatokba rendeződtek, majd a csoportokon belül is kiválasztották, kinek mi lesz a dolga. Meghatározták azt is, hogy mennyi időre van szükségük ahhoz, hogy megoldják a feladatot. Kilenc percben állapodtak meg és már indult is a „játék”. A csapatból egy valaki, a teremben eldugott szavakat kereste, majd a többieknek úgy kellett azokat lediktálnia, hogy le tudják írni helyesen. Lázasan folyt a munka, miközben röpködtek a szavak: szúrós, sün, simogat, falevelek… jó volt látni, ahogy ott lüktettet bennük a vágy, hogy jól teljesítsenek.

Az már látszik, jóval többről van itt szó, mint hogy a gyerekek megtanulják a nyelvtant és tudjanak helyesen írni.

"A tanulás a gyerek dolga és az ő felelőssége, de ahhoz, hogy ezt tényleg átélhesse, lehetőséget kell biztosítani neki, hogy dönthessen a saját tanulásáról, például azzal, hogy megtervezi a saját tanulási idejét" – mondja Marietta miközben leül velem szemben. "Ezáltal nagyon gyorsan kialakul és folyamatosan nő bennük a felelősség vállalás" – teszi hozzá. Persze ők sem így születtek. Huszonöt évvel ezelőtt, a 90-es évek elején alakult a Gyermekek Háza, amely azóta is alternatív iskolának számít. A rendszerváltás után volt egy olyan vágy az iskolákban, hogy személyközpontúbbá váljanak. Ez hívta életre a Gyermekek Házát, amely megfordítva az addigi hozzáállást, azt tűzte ki célul, hogy a tananyag helyett a gyerekekre fókuszál.

Pont témánál vagyunk. Miközben a differenciált oktatásról megy a diskurzus, megjelenik Szirka. A szőke copfos kislány down-szindrómás – mondja Marietta és már kapcsol is vissza a beszélgetésfolyamához. A Gyermekek Háza életfilozófiája, vagyis hogy differenciáltan a gyerekek egyéni lehetőségeihez igazgatva tanítanak, tette lehetővé, hogy a programba sérült gyerekeket is integráljanak, akik együtt tanulhatnak ép társaikkal. Az intézmény egyébként ebben is úttörőnek számít, 1993 óta foglalkoznak integrált neveléssel, hazánkban elsőként.

Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
Egy kis bemelégítés és "agytorna" az igazi tanulás előtt. Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu

A tanár azért van, hogy rávilágítson a gyerekek képességeire, nem pedig azért hogy ítélkezzen és azt erősítse bennük, amit nem tudnak. A közös, csoportos munkával pedig megtanulják, hogy számíthatnak egymásra. "Ettől reális lesz az önismeretük és el tudják fogadni, hogy ha egy kicsit nehezebben megy valami. De nem minősítésként élik meg, hanem egy természetes helyzetként" – folytatja a pedagógus.

Ez volt az a pont, amikor feltettem a lírai kérdést. Hogy tudott "nem elterjedni" a szemlélet 25 év alatt? Marietta meg sem lepődött. Azt mondja, mindenki ezt kérdezi, amikor eljön hozzájuk. Hogy mi a titok nyitja? Az első és legfontosabb a szemléletváltás. "Az hogy a gyerekekhez szeretettel, alázattal és elfogadással viszonyuljanak és a különbségeket valóban értékként kezeljék és tudják kezelni" – sorolja a számukra láthatóan bevált recept hozzávalóit.

A szemléletváltás mellett új módszerekre is volt szükség, olyanokra, amelyek máshová helyezik a hangsúlyt. Mariettáék továbbképzésekre jártak, rengeteget olvastak ilyen témákban, majd ezek mentén hozták létre saját programjukat, amelyet engedélyeztettek.

Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
Egy szokványos reggel a Gyermekek Házában, ahol ma mindenki lenne újra gyerek. Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu

A harmadik hozzávalót pedig minden pedagógus egyénileg tudja bele és hozzátenni. Marietta arra biztatja minden kollégáját, kezdjen el kicsit másképp tanítani, merjen megújulni és tanulni a többiektől. Gondolkozzon el egy picit a saját tanításáról, a saját szerepéről és akkor jönnek majd a kreatív ötletek, csak ki kell próbálni és persze az elején kell egy nagy levegőt venni.

- utal a lázasan dolgozó másodikosaira, akik másfél órája egy nyavalygás és hiszti nélkül, jókedvűen élvezettel tanulnak.

Természetesen ez nem csak a gyerekeknek öröm, számukra is az, ami egy újabb érv a pedagógusoknak a váltásra. Mint mondja, annak ellenére, hogy sokat dolgozik, magas óraszámban tanít, még sem érzi ezt nehézségnek, mert az öröm, amivel jár mindenért kárpótolja. Szerinte egyébként nem a Klik a fő gond a hazai közoktatásban. Állami iskola lévén, ők is a „Klik alá” tartoznak. Szerinte az egységes képzés, az egységes tanítási gyakorlat a valódi probléma, amelyre a differenciált nevelési, tanulási környezet megvalósulásában látja a megoldást.

Tekintse meg a Gyermekek Házában készült képgalériánkat. Fotó: PestiSrácok.hu; Horváth Péter Gyula

Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
Gyermekek Háza 2016.05.20. Fotó: Horváth Péter Gyula
Gyermekek Háza 17-HPGy
Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.