Pesti Srácok

"Elpetőfiesítettük a kereskedelmi rádiózást" - Az MTVA sajtófőnöke a megújult Petőfiről

null

A közmédia fiatalosnak és progresszívnak tartott rádiója új szlogennel, új műsorvezetőkkel, és új zenékkel vágott neki a jövőnek, a Petőfi rádió megváltozott arculata azonban kommentelők sokaságának a haragját váltotta ki. A PestiSrácok.hu megkereste Kobza Miklóst, az MTVA sajtófőnökét, hogy mi a véleményük a háborgókról és mit remélnek az újrahangolástól.

Az elképesztő mennyiségű negatív kritika meglepetésként érte közmédiát, de Kobza Miklós szerint „ez csak azt jelenti, hogy az emberek szeretik a Petőfi rádiót.” Illetve azt is jelenti, hogy jelenleg még nem értenek egyet az átalakítással, de „nagyon bízunk benne, hogy majd megszeretik”.

Hektikus adásrend?

A Petőfi egy szerethető márka, szerethető rádió: de már itt volt az ideje a váltásnak. Először is komolyabbra kellett venni a műsorrendet, hogy „kevésbé hektikus” legyen. A Petőfinek volt egyfajta „underground bája”, amit szerettek a hallgatók, de el is utasították azt. Mit is értünk hektikus alatt? „Hétfő este hip-hop zone, Urbanzone, csütörtök este drum'n'bass, pénteken ilyen műsor, szombaton olyan műsor...” A hallgatók nem tudták követni, mikor milyen műsor szól, ezt egységesíteni kellett, mivel „a rádió halála, ha a hallgató odakapcsol, és nem azt hallja, amit szeretne”. Az újítások bevezetése előtt rengeteg kutatást végeztek, melyek legfőbb eredménye ez volt: túl bonyolult az adásrend.

PestiSracok facebook image

Arra a kérdésünkre, hogy vajon nevezhető-e továbbra is közszolgálatinak a Petőfi, mivel a hallgatók szerint most már olyan, mint „az összes többi”, Kobza Miklós azt válaszolta, hogy

A múlt

És hogy mi értünk ez alatt? A Petőfi változást hozott egy beállt piacba, hiszen a '90-es évek végén és a 2000-es évek elején játszott „negédes, rettenetes europop koppintás” helyett másokat kezdett játszani, felhozta azokat, akik ma már közismert, befutott előadók, mint például a Wellhello, a Punnany Massif, vagy Diaz. Aztán kapcsoltak a kereskedelmi rádiók is, hogy a Petőfi rátapintott egy olyan zenei vonalra, amit szívesen hallgatnak az emberek, és ők is elkezdték játszani ezeket a dalokat.

A Petőfi Rádió eközben viszont az marad, ami volt: ugyanazt játszották, amit korábban, és ugyan be tudtak kerülni még friss előadók a zenei kínálatba, de a rádió nagyon „zárttá vált”. Ezért „nyitni kellett, zenei értelemben mindenképpen, és az adásrend tekintetében is: meg kellett reformálni, hogy ne legyen ennyire hektikus és kiszámíthatatlan”. A hallgatottsági adatok is befolyásolták a döntést: 2015-ben 6-700 000-es napi hallgatottságra süllyedtek, ami egy egy országos frekvencia esetében nagyon kevés, „1 millió fölötti napi hallgatottságot illene hozni”.

Kobza Miklós (mikrofonnal) épp előadást tart - Fotó: Kobza Miklós fb-oldala

Céljuk, hogy visszacsalják a hallgatókat és közben ugyanúgy megmaradjanak a magyar zene elsődleges nagyszínpadának, mint eddig. A jövőben azonban a magyar zene ne csak 6-700 000 emberhez, hanem legalább 1,2 millió hallgatóhoz jusson el.

A jövő

A zenei kínálattal elégedetlenkedőknek azt üzenik: „ha az embereknek nem tetszik a zenei rotáció, akkor cserélünk rajta: ha nem tetszik Anastasia vagy Britney Spears, akkor lecseréljük.” Kobza Miklós megjegyezte, hogy ugyan jelenleg mindenki „fúrja” az új Petőfi rádiót, az online hallgatottságuk mégis „az egekben van”. A pontos adatokat még nem ismerik, majd pár hónap múlva lehet meghatározni a trendeket, és megvizsgálni, mi az, ami működik, és mi az, ami nem.

Figyelünk a hallgatói kritikákra, de az online felületen rekord méretű a hallgatottság” - ismétli meg Kobza Miklós -

A petofilive.hu-n keresztül továbbra is bárki beküldheti saját zenéit, mindössze annyi változott, hogy „a casting nem a rádióban zajlik, hanem a zenei szerkesztők fogják kiválogatni, de ha olyannak ítélik, akkor bekerül a rádióba, bárkiről is legyen szó”. A szinte az összes műsorvezető lecserélése kapcsán ismét a „hektikus adásrend”-re hivatkozik Kobza Miklós, azonban hozzáteszi, hogy az új hangok nem véglegesek:a következő hetek hallgatottsági adatai döntik majd el, hogy „ki alkalmas, és ki nem”. Az MTVA tehát abban bízik, hogy idővel megnyugszanak a hallgatók, ugyanakkor arra is felhívja figyelmüket, hogy semmi sincs kőbe vésve.

Fotó: Facebook/MR2 - Petőfi Rádió

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.