Budapest éjjel-nappal: így tisztulnak a főváros közterei és 26 millió négyzetméternyi úthálózata (FOTÓGALÉRIA)

„Intelligens ember nem szemetel, a többieknek pedig tilos” – tartja a mondás. Senki sem vitathatja, hogy mindannyiunk közös érdeke a tiszta, egészséges és biztonságos környezet, amelynek megőrzése és helyreállítása nemcsak érdekünk, de alapvető állampolgári kötelességünk is. Folyamatos, véget nem érő munka szükséges ahhoz a Fővárosi Közterület-fenntartó részéről, hogy Budapest utcái, közterei tiszták legyen. A főváros utcáit már 1820 óta igyekeznek a kor emberei tisztán tartani. Tudta, hogy az utcatisztogatást akkoriban elítéltek végezték, és az utcarendtartás a kerületi rendőrkapitányságokhoz tartozott? Pest, Buda és Óbuda egyesítése után pedig a köztisztaságért a kerületi előjáróságoknak kellett felelnie. Budapest Főváros Köztisztasági Szabályzata 1879. május 1-én lépett életbe, 1881-ben pedig javaslat született arról, hogy az I-IX. kerületeket nagyjából 2,5 millió négyzetméteren tisztítják majd, amelyhez 300 főt és 34 utcaseprő-gépet vettek számításba. Ebből aztán egyenesen következik, hogy 1895-ben megalakult a Fővárosi Köztisztasági Hivatal, a mai FKF Zrt. jogelődje. Portálunk végigdokumentálta, milyen folyamatok által lesz napról napra tiszta a főváros.
Budapest majdnem 26 millió négyzetméter útjának rendszeres takarítása, mintegy 70 aluljáró (66 gyalogos, 3 közúti aluljáró és a Váralagút) tisztítása, valamint közlekedési műtárgyak, közjárdák és közlépcsők (1 millió m2) téli-nyári, kézi-gépi takarítása – Budapest tisztaságáért az FKF 213 célgépet és 56 kézi mozgatású tisztító berendezést üzemeltet (csak köztisztasági célgépek, a hulladékszállítást végző célgépek nélkül).

Az úttisztítók munkáját speciális kisgépek, elektromos járdatakarítógépek, mosóberendezések, szállító járművek segítik. De fontos kiemelni, hogy ez a részleg végzi a társaság által kihelyezett mintegy 12000 utcai hulladékgyűjtő kosár rendszeres ürítését, az új hulladékgyűjtő edények kihelyezését, mosását, javítását.
Fotók: HORVÁTH PÉTER GYULA