Pesti Srácok

Hableány-katasztrófa: a háború hátráltatja a Viking Idun kapitányának a perét

null

Ma ismét sikertelenül próbálták meg távmeghallgatás útján kihallgatni a Hableány-katasztrófa kapcsán 27 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásával vádolt másik ukrán hajóskapitányt, Fjodor T.-t. A kapitány kormányozta 2019 májusában a Viking Idun szállodahajót és átgázolt a testvérhajója, a Viking Sigyn által hullámsírba küldött Hableány sétahajón.

Szemán László János

Az ügyészség a 60 éves Fjodor T.-t azért vádolja 27 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának vétségével, mivel 2019. május 29-én a Viking Sigyn hajó kapitányával, Jurij Csaplinszkijjal történő rádióforgalmazás után a tudomására jutott, hogy a szállodahajó a baleset ellenére sem kezdte meg a Hableányról a vízbe került, közvetlen életveszélyben lévő, segítségnyújtásra szoruló sértettek kimentését.

Ismert, a Viking Sigyn a Dunán hegymenetben a Margit-híd pesti hídfőjének magasságában utolérte a Hableány sétahajót, semmiféle jelzést nem adott le, hogy előzni akar, Csaplinszkij kapitány percekig nem figyelt a körülötte zajló eseményekre, így a Sigyn utolérte, hátulról legázolta és hullámsírba küldte a magyar sétahajót. Huszonheten vesztek a Dunába, egy eltűntet azóta sem találtak meg: huszonhat dél-koreai turista és a két fős magyar legénység vesztette az életét. Hét turista túlélte, miután magyar hajók sora mentette ki őket.

PestiSracok facebook image
A balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsa, miután a Clark Ádám úszódaru kiemelte a Dunából a Margit hídnál 2019. június 11-én. Fotó: Horváth Péter Gyula

A Sigyn után érkezett 600 méterrel a testvérhajó, az Idun, amit Fjodor T. kormányzott. Az ukrán kapitány látta, hogy a Sigynnel valami történt, ám megállás nélkül átgázolt a Hableány és a vízbe esettek fölött, majd amikor meghaladta a Sigynt, rádión megkérdezte oroszul: „Mi történt Jura?”, mire Csaplinszkij azt válaszolta: „Elgázoltam egy hajót….”. Jurij T. azonban nem állította meg a hajóját. Megkerülte a Margitszigetet és az Árpád híd alatt visszafordult déli irányba. A Parlament magasságában a vízi rendőrök állították meg és parancsolták kikötőbe.

A vádlott jogtörténeti kuriózumként egy háborús országban töltheti a kényszerintézkedését, ami esetében bűnügyi felügyeletet jelent, amit úgy ellenőriznek a magyar hatóságok, hogy a kapitánynak hetente egyszer telefonon fel kell hívnia a BRFK V. kerületi Rendőr-kapitányságát. (Ennek egyébként ma volt a napja - a szerző)

Már tavasszal el kellett halasztani Fjodor T. ügyében az előkészítő ülést, amikor is egészségügyi állapotára hivatkozva kétszer is meghiúsult a perbe való kapcsolódása távközlés útján. Megműtötték a hangszálait. Akkor végül annyit azért tudott kommunikálni, hogy tagadta a bűncselekmény elkövetését.

Ma, amikor sikerült kapcsolni a valahol Ukrajna középső részén egy városban lévő kapitányt, arra panaszkodott, hogy megint nincs a budapesti tárgyalóteremben ott az ukrán nagykövetség képviselője, majd arról kezdett beszélni, hogy már az előkészítő ülésen sem értette pontosan a tolmács szavait. Ekkor megszakadt a hírlánc, majd kiderült: légiriadó van éppen Ukrajnában, az adott térségben, aztán az is elhangzott, hogy bizonytalan az internetkapcsolat, így a tárgyalást január közepére elnapolták.

Az ügyészség egyébként határozott idejű szabadságvesztés kiszabását kérte Fjodor T. ellen, a szabadságvesztés végrehajtását felfüggesztve.

Az Idun is elátkozott hajó

A nyomozás kezdetén a Fővárosi Főügyészség az Eurojust magyar nemzeti tagján keresztül hivatalosan is értesült arról, hogy 2019. áprilisban Jurij Csaplinszkij az őt foglalkoztató vállalat egy másik szállodahajóját, a Viking Idun-t vezette Hollandiában, amikor nekiütközött egy olajszállító tartályhajónak. Csaplinszkijt Hollandiában is meggyanúsították, de nem zárták börtönbe, így tovább dolgozhatott. A Viking Cruises hajózási vállalat szóvivője 2019 június 6-án úgy nyilatkozott, hogy Jurij Csaplinszkij az AntwerpenbőlGentbe tartó Viking Idun hajón, annak balesete idején nem kapitányként szolgált, hanem egy másik kapitány parancsnoksága alatt állt. Korábban valóban volt a Viking Idun parancsnoka, de a baleset idején másodkapitányként szolgált.

Kiemelt kép: Egymás mellé kikötött szállodahajók - előtérben a 2012-ben épült az MS VikingIdun - a Duna folyó fővárosi szakaszán, a Pesti alsó rakpartnál, a Szabadság híd közelében. MTVA/Bizományosi: Nagy Zoltán

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.