Magyar Péterék svájci bicska kérdőívet csináltak, csak éppen arra nem jó, amire szánták

Ingyen tanács: időben el kell dönteni, hogy közvélemény-kutatást, vagy választási kampányt folytatunk, esetleg adatbázist építünk! A Nemzet hangja egy különös hibriddé lett, ami mindent is akar, de a nem megfelelően kiválasztott célhoz rendelt alkalmatlan eszköz lett belőle.
Mivel foglalt a név, ezért Magyar Péter kivételesen nem saját magáról nevezett el valamit. Legyünk empatikusak, egy ilyen figurának ez nem lehetett könnyű! Pedig milyen jól csengett volna Magyar Péter szájából a Magyar Hangja elnevezés. Lett helyette Nemzet Hangja, ami egyszerre közvélemény-kutatásnak alkalmatlan belső hangulatfelmérés, pénzesőt ígérő kampányeszköz és ügyetlen adatbázis-építés.
Rengeteg idióta összeesküvés-elmélet terjed a mai napig Donald Trump 2016-os, első elnökválasztási győzelmének okairól. Az egyik szerint orosz dezinformációk segítették hatalomra, a mások a szélsőjobb mindent leuraló háttérhatalmát tették felelőssé. A fősodor egy része viszont a közösségi médiumokat és a Facebookra dolgozó brit gyökerű céget, a Cambridge Analyticát vádolta. A titok nyitja állítólag az úgynevezett big data volt, ami annyit takar, hogy mivel a Facebook-on mindenki regisztrált és egész nap azon lóg (amúgy nem), ezért minden egyes szavazópolgárról tökéletes mentális térképet lehet rajzolni, benne nemcsak a politikai vonzódásaival, hanem vágyairól és félelmeiről is. Trump kampánycsapata pedig a Cambridge Analytica segítségével személyre szabott politikai hirdetésekkel találta meg a társadalom széles rétegeit. Szélsőséges példa: a rasszista déli ültetvényes sarjnak a rabszolgaság újbóli bevezetését ígérte, míg szomszédjának, a fekete felsőbbrendűség hívének pedig a fehérek kiirtását. És ezt senki nem vette észre, csak utólag. Ez természetesen egy meglehetősen zavaros és primitív magyarázat Trump győzelmére, de a haladó libsizmus dühödt képviselőit kielégítette, így a kitalációból választási kampányok során javasolt eszköz lett.
A Tisza Párt egészen hasonló elképzelések mentén vágott bele a Nemzet Hangjába. Egy országos lefedettségű adatbázist szerettek volna, benne névvel, címmel és telefonszámmal, hogy pl. ki akar háborúzni Ukrajnáért és ki nem. Hogy majd a választási kampányban egyiket azzal az ígérettel kecsegtessék, hogy egy jól elhelyezett iksz után tankozhat Oroszországban, a másikat közben megnyugtatják, hogy dehogy is vágyunk egy újabb doni katasztrófára.

Ehhez csupán olyan kérdéseket kellett volna feltenni, amelyek valódi törésvonalak mentén születtek, hogy aztán a törésvonal mind a két oldalára lehessen célzottan lőni. De Magyarék nem elégedtek meg ennyivel, ők kampányolni is akartak, onnantól meg az eldöntendő kérdések helyét átvették a vonzó, pénzesővel kecsegtető ajánlatok. Pl. akarja-e Ön, hogy a pénzfát megrázva 3000 milliárd forintot szórjunk szét a lakosság körében, újszülött csecsemőtől az élemedett korú nyugdíjasokig bezárólag. És ehhez még hozzátettek egy adag közvélemény-kutatásnak látszó kérdést, mert mégis csak illett megerősíteni a különböző intézetek teljesen légből kapott számait, melyek szerint a Tisza Párt 270 százalékon áll, Magyar Péter népszerűsége pedig 800-on.

A párt saját bevallása szerint óriási, papírforma győzelmet arattak, hiszen 1 millió 137 ezer 266 ember töltötte ki a kérdőívet, amit 12 ezer önkéntes gyűjtött össze az össze (9 fős községekig bezárólag) mind a 3155 magyar településen. Mivel ez nyilván képtelenség, ezért maradjunk annyiban, hogy megerősítő, önbizalomépítő adattábla-gyártás zajlott, aminek közvetlen és közvetett haszna abban merül ki, hogy a független-objektív sajtó győzelmi jelentéseket tehet közzé.
És még egy megjegyzés. Ha a Republikon azt méri, hogy a magyar társadalom 58 százaléka támogatja rövid vagy hosszabb távon Ukrajna uniós integrációját, abban elméletileg benne vannak a fideszesek is. Szóval, ha csak a tiszások körében mértek, akkor ott bátrabb végeredményt kellett volna produkálni, hiszen a fideszesek erősen felfelé torzítják a nemeket meg a sohákat. Tehát a rendesen, szakmailag kifogástalanul hamisított közvélemény-kutatásban az ellenzékiek között 70-80-90 százalékokat illett volna kimérni papíron.
(A szerző szívesen megmutatja, hogyan kell kérdezőbiztos és kérdezett nélkül összerakni egy hitelesnek tűnő táblázatot.)
Vezető kép: a Nemzet Hangja vasárnapi "eredményvárója" - Fotó: Hatlaczki Balázs/PS