Halottakról jót vagy semmit – ismeri mindenki a régi mondást. És majdnem mindenki rosszul. Az eredeti így hangzik latinul: De mortuis nil, nisi bene. Vagyis: halottakról JÓL, vagy semmit. A mondás eredete, indíttatása nem morális volt, hanem gyakorlati. Akkoriban ugyanis a társadalmak féltek a halottak bosszújától. Ezért aztán csak az igazságot szabad róluk elmondani, a halál után is.
Mindezt egyszer már megírtam ugyanitt, a PS-en, bő egy évvel ezelőtt, Homonnay Gergely halála kapcsán. És sokan, sok helyütt megírták, de nem lehet elégszer újra és újra elmondani, annyira be van égve sokak gondolkodásába – tévesen. És nem csak tévesen, hanem egyfajta önhitt felsőbbrendűséggel, morállófaszt lóbálva jönnek, épp azok, akik rosszul ismerik a mondást, és felemelt mutatóujjal kioktatnak minket, ha egy halottról megírjuk az igazságot.
Legyen szó akár Homonnay Gergelyről (aki egy utolsó szardarab volt, ne kerteljünk), akár Göncz Árpádról (aki úgyszintén), vagy épp Sinead O’Connorról (dettó). Persze, lehet mindig árnyalni a képet, senki sem egydimenziós személyiség – de mindenki az eredményért felel, nem a szándékért. Ezek az emberek kártékonyak, destruktívak, jellemtelenek voltak. De hát most nem is róluk lesz szó!
Matthew Perry igazából nem volt rossz csávó. És persze, persze, amikor még ki sem hűlt valakinek a hullája, akkor az első szó a kegyeleté, a részvété. De utána igenis van helye a tárgyilagos elemzésnek. Főleg, ha abból okulni lehet. És ez még csak nem is magáról Matthew Perry-ről szól. Aki kb. 2 éve elmesélte, hogy kb. 4 évvel ezelőtt hogyan szólt hozzá Isten, és mentette meg őt a szenvedélybetegségeitől. Úgy tűnik, sajnos végül alulmaradt a Mindenható. De a halálát követő mismásolás az, ami bosszantó; persze nem új és nem egyedi.
Hasonlót már százszor láttunk, akár Amy Winehouse, Prince, Philip Seymour Hofman vagy Whitney Houston esetében. De Kurt Cobain, Bob Marley, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Elvis Presely, Jim Morrison mind ugyanez. Vagy Heath Ledger, River Phoenix, Michael Jackson… (Szinte végtelen a lista.) Túladagolás. Kábítószer vagy gyógyszer. Ráadásul az angol mindkettőre ugyanazt a szót használja: „drug”. És nem véletlenül. Minden gyógyszer (a legenyhébbek is) és kábítószer egyaránt valamilyen klinikai hatással van a szervezetre, megváltoztatja annak működését, kihat a szervekre, életfunkciókra, stb. Sok esetben ugyanaz az alapanyaga egy-egy vényre kapható, (elvileg) életmentő vagy életminőséget javító szernek, mint egyes narkotikumoknak. Olyan is előfordul, hogy csak a dózis különbözik.
Matthew Perry halála kapcsán az idegenkezűséget a nyomozó hatóság kizárta. A média ezt szalagcímekben hozza, és 5-10 további cikk szól mindenütt róla. Oké, jól megy a kattintás, rendben. De azt, hogy a lakásában antidepresszánsokat és szorongásgátlókat találtak, alig lehet megtalálni a cikkekben. Vagy hogy 18 éves kora óta súlyos alkesz volt, Vicodin-függő, ki-be járt a rehabra, detoxikálóban 65-ször volt, több szervét is műtötték már alkoholfüggősége következtében… ráadásul rengeteget dohányzott is. De a hivatalos indoklás a halálra: fulladás. Merthogy az otthoni jacuzzijában fulladt meg. Csakhogy vélhetően gyógyszerektől és piától. Whitney Houston is a fürdőkádba fulladt bele. Meg a kokainba. Bob Marley és Jimi Hendrix is „megfulladt”. A saját hányásában. A sok piától. Jim Morrison is egy fürdőkádban halt meg. A halál hivatalos oka: szívroham. 27 évesen. Csak úgy, persze. Még véletlenül sem a tonnányi kábszitól, amit magába tolt.
Ja, és Prince. Ő is az előbb említett Vicodint vette be – legalábbis azt hitte, miközben hamisított tablettát kapott, és sima fentanillal adagolta túl magát. A Vicodinra állítólag nem volt orvosi receptje… Mennyire reális, hogy egy dúsgazdag világsztár véletlenül bevesz egy tablettát, amiről nem tudja, mi az? Ha Vicodin kell neki, simán hozzá tud jutni megbízható forrásból. Önmagában az is durva cucc. Főleg, ha valaki függő. De ha illegálisan szerzi be, akkor azt nyugodtan nevezzük egyszerűen csak kábítószernek. És sajnos valószínűleg ebből a célból is vette be, és valószínűleg tudatosan fentanilt tolt Prince. Aki egyébként egy zenei zseni volt, nem vitás. Matthew Perry meg egy baromi szórakoztató, jó színész. Ezeknek az embereknek a művészi teljesítményéből nem von le semmit az, hogy egyébként drogfüggő, pszichés zavarokkal és egyéb betegségekkel küzdő, szerencsétlen és gyarló emberek voltak.
De miért kell utóbbiról szemérmesen hallgatni? Főleg, hogy az esetleg eleve meglévő problémáikra, lelki vagy egyéb betegségeikre, stb. szedett narkotikumok épp felerősítették ezeket a betegségeket. Vagy épp újakat kreáltak. Nem épp az lenne a helyes üzenet, az ő példájukon keresztül, hogy „a drog rósz” – bármilyen banális és szájbarágós is ez az üzenet? Amikor Amy Winehouse meghalt 27 évesen, beiratkozva a „klubba” Morrison, Hendrix, Cobain és a többiek mellé, akkor biztos az volt a legfontosabb mondanivaló, hogy milyen dögösen énekelt azon a mindösszesen 2(!) db albumon, ami készült vele? Nem pedig az lett volna, hogy „itt volt ez a tehetséges csaj, aki 27 éves korára halálra itta és kábszizta magát; gyerekek, ti ne csináljátok ezt!”? OK, persze, a fiatalok sok hülyeséget kipróbálnak (nem mindegyik, és nem mindent), és nyilván nem attól fogják távol tartani magukat a kábszitól, hogy az apjuk vagy a tanáruk azt mondja nekik, hogy ne csináld. De ha kerek perec azt látják, hogy azok az eszményképek, akikre felnéznek, akikért rajonganak, akiknek az önpusztító élete annyira „kúlnak” tűnik, valójában beteg emberek, és ebbe bele is halnak, annak azért biztos, hogy van valamiféle elgondolkodtató-visszatartó hatása. De ha ezek a dolgok nincsenek kerek perec kimondva (hiába tudja és „fű alatt” mindenki), ha nem jelenik meg kellő nyomatékkal a hírekben, hogy a halál oka valamilyen kábítószer, gyógyszer vagy akár alkohol túltolása, akkor ez az elem lényegtelennek, bagatellnek tűnhet. Pedig kib••zottul nem az…
RIP Matthew Perry! Gyerekek, ne drogozzatok!
Vezető kép: 2022. november 17-én New Yorkban készített kép Matthew Perry kanadai-amerikai színészrõl. MTI/AP/Invision/Willy Sanjuan
Pongrácz Zsoltné
2023-11-22 at 16:21
Nagyon jó hozzászólás volt mindegyik’ így csak annyit, Jeszy nálad a pont.
Rajzos
2023-11-02 at 08:24
Mit adtak ők nekünk? Nagy semmit! Ennyit is érdemelnek!
Nahát
2023-11-01 at 08:46
Az egész világot behálózó kábítószermaffiának nem érdeke, hogy a sajtó megmutassa a világos összefüggést a híres emberek halála és drogfüggősége között. Sőt. Németországban és Ukrajnában most legalizálják a könnyebb drogokat. Kanadában ezen már régen túlvannak, most a heroint legalizálják. A drogkereskedő milliárdosok számára nyűggé váltak a fizetni már nem tudó, teljesen szétesett, mindenre alkalmatlan, az egészségügyet terhelő drogosok tömegei, ezért azt találták ki, hogy az ilyenek (elgázosítás helyett) legálisan, saját maguk kérhessék az eutanáziát. (Miért van egy olyan érzésem, hogy ebben is vezető szerepet játszik Soros? – Ha nem lennék istenhívő, ennek a megtestesült ördögnek a láttán biztosan megtérnék.)
Orientál
2023-10-31 at 12:40
Bàstya elvtàrs2023-10-31 at 11:00 Felhívom a figyelmedet hogy Jeszi megírta hogy a drogról leszokott de te ne szemétkedjél mert Jeszi azt is hozzáírta hogy drogozás alkoholizmus utóhatásai miatt Perry antidepresszáns gyógyszereket szedett ,jegyezzed meg hogy a gyógyszerek mellékhatásai miatt fordulj ……..
mikulás
2023-10-31 at 12:16
Csak szeretném felhívni néhány itt lézengő idióta figyelmét arra,hogy ne a szerzővel foglalkozzanak.Az írás kitűnő és annak ellenére hogy az elhunytról most hallok először,nagyon érdekesnek és tanulságosnak tartom.
Bàstya elvtàrs
2023-10-31 at 11:00
Néhàny kiegészités Jeszi!
A fox csatorna internetes oldalai (pl a fox4) màr tegnap lehoztàk, hogy nem fulladàs, hanem szivroham/szivelégtelenség (cardio arrest) miatt hivtàk a 911-et.
Igen,talàltak nàla gyogyszereket de àllitolag drogokat nem.
Örola közeli (gyerekkori) baràtai, ismerösei irtàk, hogy egy igazi, sajàt csalàdrol àlmodott – de Sajnos soha sem adatott meg neki.
Rengeteg növel volt randija, de érezte, hogy csak a pénzéért, a hirnevéért akarnak vele lenni.
Végül a pénz, az Alkohol, a drogok, az egyedüllét Mind-mind hozzàjàrultak ehhez a tragédiàhoz.
Igen Rip Matthew Perry – el a kezekkel a drogoktol!
PG
2023-10-31 at 10:56
Valóban, a mondás igazából ógörög, nem latin. De nincs érdemi különbség a jót, vagy jól, kifejezés között. Különben ilyenekkel nem érdemes utólag foglalkozni, örüljünk, hogy már nincsenek.
hivő
2023-10-31 at 10:46
Sajnálom Perry-t, szimpatikus volt
az esetlen-naiv megszemélyesitéseiben.
Jeszy talán kitérhettél volna
Hollywood toxikus kulturájára.
A ..casting couch..a férfiakra is
vonatkozik.Azt gondolom,hogy a
hirnév ára sokaknak csak a drog
használattal viselhető el.
Nemhiába nyilatkozott ugy B.Pitt
,hogy nagy szerencséje volt,
nem is látjuk azota sok filmben.
Theo
2023-10-31 at 10:36
Jó a cikk mondanivalója és hozzátenném, hogy ne is “kabszizzunk”! Ez olyan, mintha becezgetnenk, mintegy kedvesse teszi es pont az ellenkező irányba hat. Arra is kell majd ügyelni, hogy ha mindig le lesz írva a halál igazi okaként a narkozas (amit pont így is gondolt az ember), akkor ez ne hozzon megszokast, erzekenyitest az olvasóközönségben. Egy narkós ember ugyanis leginkább undorító, sokszor agresszív, hisztérikus, órákig használhatatlan, sokszor büdös, elhanyagolt. Egy csapás a környezetére és a családjára.
NEM JÓ FEJ!
Bubu
2023-10-31 at 10:17
Ha már a szenvedélybetegségeknél tartunk az elsö helyre nem a piát, drogokat, stb. helyezném, hanem a szerencsejáték függöséget. Hogy mennyi vagyon lett elkártyázva, lóversenyen elbukva, játékautómatákban lenyelve senki nem ismeri. Csak a következményeket, amikor aztán és közben is megjelenik a pia és egyéb tudatmódosító szerek. Tönkrement családok, elhanyagolt gyermekek, a sor nagyon hosszú. Talán ha Károlyi Mihály nem kártyázza el az egész Károlyi birtokot – amit telve jelzáloggal késöbb nagylelküen “elosztott” – esetleg nem is lett volna Tanácsköztársaság (proletárdiktatúra) Magyarországon.
Uncle Ment
2023-10-31 at 09:59
Nem értek egyet a cikkel két okból:
1. Nem volt jó színész (nem baj, Hollywoodban nem is elvárás),
ezért nem lehet együtt említeni Hendrix-szel, Prince-szel.
2. Nem egyszerű hedonista, alkesz-kábszeres volt, hanem
kőkemény alkohol-beteg. Esendő, gyenge ember.
Mint mi is mindannyian.
Kari
2023-10-31 at 09:40
Meglepett, hogy a sajtó ennyit foglalkozik Perry-vel, aki csak egy szimpla ripacs. (A Jóbarátokat sem miatta nézték, inkább a lányok miatt…) Persze, a sajtó, ez a feladatuk, amíg egy halottról beszélnek az emberek, addig sem foglalkoznak az izraeliek háborújával…a többi háborút most nem is említem. Plusz a WHO és Bill Gates gyalázatos tervei, plusz a digitális pénz…plusz, plusz…
Mekkelek
2023-10-31 at 09:11
Trágár kifejezések nélkül is meg lehetett volna írni ezt a cikket és akkor még nagyobb súlya lenne.
És lehetne azzal is zárni, hogy ‘gyerekek ne trágárkodjatok, a stílus maga az ember’.
K
2023-10-31 at 09:04
A LIBERÁLIS hedonista élvezethajhászó életmód ide vezet, a korai és rossz halálhoz.
–Ha valaki disznó életmódot folytatott, abban nincs semmi tisztelni való, ……sőt csak elrettentő példaképnek használható az emléke, hogy más nehogy hasonló káros életmódot folytasson, és ezért az igazságot KI KELL MONDANI.
Öreg ügyelő
2023-10-31 at 09:03
Kedves Moliere!
Igazad van.
De eszem ágában nem volt tudományosan vagy irodalom történészi szinten kifejteni a témát.
Úgy vélem a hosszú bejegyzéseket kevesen olvassák el.
Én elolvastalak.
És sokat tanultam belőle. Kösz.
moliere
2023-10-31 at 08:51
Öreg ügyelő
Elnagyolva és slendriánul közelíted meg a témát. Egyenként kéne.
Petőfi az én véleményem szerint sem találta meg a helyét az akkori társadalomban, de ez ugyebár tinédzsereknek és “young adult” korosztálynak, pláne ha agyilag jobb és még művész is, nem csoda. A reformkorban erős nemzeti érzelmek tomboltak: egy szerb-szlovák keverék vált szinte szélsőségesen magyar nacionalistává a személyében.
Az iskolarendszer nem igazán támogatta az ilyen nem átlagos karaktereket. A rendszer egy abszolutista indíttatású, forradalmárellenes Metternich irányítása alatt állt. A társadalom peremén élő színészek, csepűrágók között nem igazán szívhatta magába a tekintélytiszteletet, és a korszellemben lappangó liberális forradalmi radikalizmus szinte neki lett kitalálva. Hogy milyen ember lett volna, azt sajnos sosem tudtuk meg, de mindenesetre a bornál keményebb narkót nem használt. A bort meg a “fontolva haladók” is használták.
Ady tényleg egy önpusztító tróger volt. De őt szintén a kor és a korban kivirágzó vátesz-váró, normatipró közhangulat (lásd avantgard) vezette meg, és Ady nagyon beleszeretett ezekbe a nagyon adys tulajdonságaiba. A mértéktelen piálás, kurvázás, éjszakázás, féktelen pofázás, és a többi. Inkább az a csoda, hogy addig elélt. És nem lőtte agyon valaki korábban. Nyilván valahol gyenge ember volt, de az ő kvalitásaival, tehetségével, a dualista nemzet betegségei közepette kifejlődött beteg magyarságtudatával egy totálisan programozott, fiatal halálra predesztinált önjelölt lett.
József Attila nem hinném, hogy tehetett arról, hogy pszichotikus lett. Nem az életmódjának, sőt, talán még a nehéz gyerekkorának sem volt köszönhető, hogy minimum borderline-os volt. Az ő tragédiája és áldása összekapcsolódott. Szerb Antal fogalmaz valahogy így, a szintén nagyon fiatalon meghalt Georg Trakl tiroli költővel kapcsolatosan, hogy “Már József Attilánál látható volt, ami Traklnál, hogy a pszichotikus költő a mentálisan egészségesekkel szemben olyan versenyelőnyben van, ami behozhatatlan.” József Attila szerintem utolérhetetlen, de ha tízen gondozzák és folyton a nyomában járnak, akkor sem éri meg a második világháborút.
Ungarn über alles !
2023-10-31 at 08:44
az hogy ki szerint igaza van-e Jeszinek, az magánügy
de !
azt nem bírom ököllel felfogni, hogy egy olyan uncsi-amcsi sorozat-staart, amiből 13 tesz ki egy tucatot, annak “tiszteletére” a hazai firkászok alsó harmada egyhetes ajvékolást rendez !
…miért is ? itt tart az újságíró szakma ?
bár ha az “influencer” fedőnevű állatfarmot is beleveszem, ideje lenne egy tarvágást csinálni !
K
2023-10-31 at 08:33
Öreg ügyelő
2023-10-31 at 08:25
Jókat hozol fel példának, ugyanis én egyiket sem tisztelem, nem megyek bele a részletekbe,
Ezek a felsoroltak mint a “liberális” gondolkodás úttörői voltak, és én például a “művészetüket” sem tekintem valami nagynak, nem megyek bele a részletekbe.
Öreg ügyelő
2023-10-31 at 08:25
O.k.
Akkor vegyük elő Ady, József Attila, vagy éppen Petőfi jellemét.
Nem mindegyik és nem feltétlenül kábította magát, de nem is voltak emberi értelemben mintapéldányok.
Nem von le semmit a művészetükből az, hogy milyen emberek voltak, de ne hallgassunk szemérmesen róla.
Sas
2023-10-31 at 08:22
ő még szinte normálisnak számított-ott-egy Hunter Bidenből pl. szörnyeteg lett-korábban-elhanyagolt fiatalokból-középosztálybeliekből lettek Manson-követők-stb.Az ottani középréteg beteges.
K
2023-10-31 at 08:20
Sas2023-10-31 at 08:16
Maximálisan igazad van.
USA-ban nem csak az alkohol a kábítószer a probléma mint “liberális boldogságkeresés”, hanem például agyon eszik magukat, a lakosság több mint a fele elhízott disznó, és csodálkoznak azon ha idő előtt magas vérnyomásban vagy cukorbetegségben meghalnak.
Sas
2023-10-31 at 08:16
biztos, hogy a szülők hatására ilyenek-elhanyagoltak-a legtöbb amerikai középoszt.család gyereke elhanyagolt.
Bánki-Magyar Etele
2023-10-31 at 08:06
Nekem Jeszy általában túl sok, most azonban MINDEN SZAVÁVAL EGYETÉRTEK.
Pár hónapja halt meg valaki hasonló módon. Aztán jött:
Nem tudni, miben halt meg…
Még nem derült ki…
A vizsgálatok nem mutattak ki…
A második vizsgálat szerint…
Nyilvánvalóvá lett, hogy kábítószer-túladagolásban…
Ez alatt eltelik két hét, mindenki lenyugszik.
Most is ez lesz: október 36-a körül ki fog derülni, hogy hát, igen, sajnos, jéé, ki gondolta volna.
És még valami:
Isten nyugosztalja, de én erről a figuráról még nem hallottam. Hogy a magyar internet kétharmadát ez a halálhír uralja három napja, az valami teljes megborultságot jelent. És mi van, ha nem vagyok amerikaisorozat-mániás??? ja, és a tévé, az micsoda? valami gép?…
Sas
2023-10-31 at 08:05
itt nem csak a szabadságról van szó–sok amerikai családban isznak a szülők is-illetve pénzmániások-a gyerekkel nem foglalkoznak-ezekből lettek anno a hippik-illetve szekta-tagok-enyhébb esetben pedig -politikai háttér nélküli alkoholisták, stb.
Sas
2023-10-31 at 08:02
Az USA középosztály beteges-már anno a hippimozgalmat is ez tette tönkre-terrorizálják a gyerekeiket-isznak-válnak-kikészítik a gyerekeiket-aztán azok is isznak-drogoznak-ez vezetett a 68-as esethez is.
Gábor lovag
2023-10-31 at 07:55
Nagyon jó korképet ad a cikk … sajnos az élet minden területén a szabadság zászlaja alatt az önpusztítást népszerűsítik a haladárok.
K
2023-10-31 at 07:22
–Maximálisan szuper a fenti írás amivel egyetértek.
A LIBERÁLIS hedonista élvezethajhászó életmód ide vezet, a korai és rossz halálhoz.
–Ha valaki disznó életmódot folytatott, abban nincs semmi tisztelni való, ……sőt csak elrettentő példaképnek használható az emléke, hogy más nehogy hasonló káros életmódot folytasson, és ezért az igazságot KI KELL MONDANI.
*****
–A probléma ott kezdődik, hogy mindenki boldog akar lenni , és elfelejtik azt hogy az embert Isten teremtette és a boldogság sem képzelhető el Isten nélkül.
–Jézus példát mutatott nekünk a kereszthalála által, ahol a szenvedéseket elkell vállalni, mert azokat úgysem tudjuk megszüntetni.
Nem kell a szenvedést beteg mazochista módon keresni, de az elkerülhetetlen szenvedés normális feldolgozása az alapja a boldogságnak.