Már nem körözik az MSZP-SZDSZ-kormányokhoz kötődő korrupciós botrány, az Alstom-ügy kulcsfiguráját, Terner Gézát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A Strabag-ügyben is érintett Terner még azelőtt külföldre menekült, hogy az ügyészek meggyanúsíthatták volna. A metrókorrupció ügyében egyébként hamarosan vádat emel az ügyészség, ám az érintettek egyike sem közszereplő, így a balliberális politikai döntéshozók nagy valószínűséggel megússzák a felelősségre vonást.
Márciusban visszavonta az Alstom-botrány egyik kulcsfigurájának tartott Terner Géza ellen kibocsátott európai és nemzetközi elfogatóparancsot a Budai Központi Kerületi Bíróság (BKKB) – erősítette meg a PestiSrácok.hu információit a Fővárosi Törvényszék sajtóosztálya. Ternert – a többi érintetthez hasonlóan – vesztegetéssel hozták összefüggésbe az Alstom-ügyben, ám a férfi még a meggyanúsítása előtt, 2017 januárjában elhagyta az országot. Információink szerint jelenleg Izraelben tartózkodik. Terner neve korábban felmerült a 2000-es években a Strabag-ügy kapcsán is. Az osztrák sajtó tárta fel 2006-ban, hogy a Strabag egy Eurocontact nevű lobbicég közbeiktatásával, túlfizetésével teremtett forrást a 2002-ben hatalomra került MSZP-SZDSZ-koalíció megkörnyékezéséhez. A Strabag az akciót követően, a 2003-2007 közötti időszakban mintegy 360 milliárd forintnyi állami megrendelést kapott. Ebben az időszakban az Eurocontactnak is jól ment: a törpe lobbicég nemzetközi tanácsadó nagyvállalatokat megszégyenítve 2004-2005-ben 4,85 milliárd, 2006-ban több, mint 5,3 milliárd, 2007-ben pedig 3,3 milliárd forint bevételre tett szert.
Már nem körözik a vesztegetési botrány kulcsfiguráját
A törvényszék portálunknak küldött válaszában azt írta, hogy azért vonták vissza – az ügyészség kérése ellenére – az elfogatóparancsot, mert Terner külföldi címe ismert, ráadásul 2019 januárjában, jogsegély keretében ki is hallgatták (így feltételezhetően ő a metrókorrupció hatodik gyanúsítottja), a hatóságok rendelkezésére áll, velük védőin keresztül folyamatosan tartja a kapcsolatot. Hozzátették: az eljárás akár Terner távollétében is lefolytatható, és a bíróság nem észlelt olyan körülményt sem, ami a gyanúsított vonatkozásában a bűnismétlés veszélyére utalna, ráadásul Magyarországon az összes többi gyanúsított is szabadlábon védekezik a hamarosan lezárt Alstom-ügyben. Ismert, a napokban megírtuk: heteken belül vádat emelhet az Alstom-metrókocsik beszerzésének ügyében a Központi Nyomozó Főügyészség (KNYF), miután néhány nap múlva letelik a metrókorrupciót érintő nyomozás határideje. A nyomozó ügyészek hat személyt vesztegetéssel gyanúsítanak, ám egyikük sem közszereplő, azaz jó eséllyel megúszták a felelősségre vonást azok az egykori politikai döntéshozók, akik az MSZP-SZDSZ-kormányok alatt zajló korrupciós bűncselekmény tényleges haszonélvezői lehettek.
Kenőpénzt fizethetett az Alstom
A szerelvények beszerzésével összefüggésben még 2011-ben vezető beosztású hivatalos személy által kötelességszegéssel elkövetett vesztegetés bűntette és más bűncselekmények miatt indult nyomozás, amely 2016. szeptember 16-án került a Központi Nyomozó Főügyészség (KNYF) hatáskörébe. Az ügyészség 2016 októberében hallgatta ki az első gyanúsítottakat, Terner Gézával szemben pedig nemzetközi elfogatóparancsot adtak ki. Az ügyben azután indult vizsgálat, hogy 2010-ben az Állami Számvevőszék átvilágította a 4-es metró beruházását és a járműbeszerzéseket. A számvevőszék jelentése szerint a beruházással a magyar államot és a fővárosi önkormányzatot jelentős vagyoni hátrány érte. Azóta az is kiderült, hogy az Egyesült Királyság Jelentős Csalások Elleni Hivatala négy Alstom-vezetőt vádolt meg azzal, hogy 2006 januárja és 2007 októbere között bűnszervezet tagjaként összesen 2,3 millió eurónyi összeget juttattak a BKV tisztviselőinek, illetve az üzlet megkötésében közreműködő ügynököknek, hogy befolyásolják a Budapesti Közlekedési Vállalatot a francia társaság metrószerelvényeinek megvásárlása érdekében. Igaz, tavaly decemberben egy londoni bíróság bizonyítottság hiányában nem tudta megállapítani a vádlottak bűnösségét. A korrupciós botrányban felmerült Medgyessy Péter neve, de a metrókocsik 2006-os közbeszerzését vizsgáló ideiglenes fővárosi bizottság volt elnöke, Borbély Lénárd csepeli polgármester arról is beszélt korábban portálunknak, hogy Demszky Gábor, Budapest volt vezetője közvetlen utasításokat adott a 4-es metróval kapcsolatos ügyekben.
Vezető kép: police.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS